9 نامزد اسکار بخش فیلم خارجی زبان معرفی شدند / نزدیک شدن به فهرست نهایی


آکادمی اسکار در حالی اسامی 9 فیلم راه‌یافته به مرحله بعدی اسکار فیلم خارجی زبان را اعلام کرد که راه نیافتن فیلم برنده‌ی نخل طلای امسال(خواب زمستانی) به لیست نهایی آن از شگفتی‌های امسال است.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از سایت اسکار، نامزدهای بخش فیلم خارجی‌ زبان اسکار هشتاد و هفتم شامل «آیدا» از لهستان، «لویاتان» از روسیه، «فورس ماژور» از سوئد، «قصه‌های وحشی» از آرژانتین، «تیمبوکتو» از موریتانی، «نارنگی‌ها» از استونی، «جزیره ذرت» از گرجستان، «متهم» از هلند و «آزادی بخش» از ونزوئلا هستند.

در مجموع 6 فیلم از اروپا و جمهوری‌های سابق شوروی، دو فیلم از آمریکای لاتین و یک فیلم از آفریقا موفق شده‌اند به مرحله‌ی بعدی راه پیدا کنند.

فيلم «آيدا» كه تاكنون چندين جايزه از جشنواره‌هاي مختلف را به خود اختصاص داده، به عنوان نماينده‌ی سينماي لهستان راهي مرحله‌ی بعدی اسكار 2015 شد. این فیلم ساخته‌ی پاول پاوليكووسكي مخاطبان وسيعي در سراسر جهان كسب كرده و جوایز زیادی نیز تاکنون برده است.

فیلم «لویاتان» ساخته آندری زویاگینستف که برنده جایزه بهترین فیلمنامه‌ی فستیوال فیلم کن شده بود، به عنوان انتخاب رسمی کشور روسیه برای شرکت در بخش فیلم خارجی زبان مراسم اسکار سال 2015 معرفی شد.

ونزوئلا با فیلم «آزادی بخش» به مرحله‌ی بعدی راه یافته است. این فیلم با بودجه‌ی 50 میلیون دلاری درباره‌ی زندگی سیمون بولیوار ساخته شده است. «آزادی بخش» ساخته آلبرتو آرولو و محصول مشترک ونزوئلا و اسپانیا است و زندگی سیمون بولیوار رهبر نظامی و سیاسی را تصویر کرده که اسپانیایی‌ها را در قرن نوزدهم از آمریکای جنوبی بیرون کرد.

«فورس ماژور» در بخش نوعی نگاه جشنواره کن امسال به نمایش درآمد و جایزه ویژه هیات ژوری را دریافت کرد.

«تیمبوکتو» به کارگردانی عبدالرحمان سیساکو اولین نماینده موریتانی در اسکار است. این فیلم که در بخش رقابتی جشنواره کن نمایش داده شد، موفق شد جایزه داوران کلیسای جهانی را از آن خود کند.

سینمای آرژانتین فیلمی با عنوان «قصه‌های وحشی» به عنوان نماینده‌ی این کشور در بخش اسکار خارجی زبان راه یافته است. این فیلم که در جشنواره فیلم گویا در اسپانیا موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم ایبرو-آمریکایی شد، به کارگردانی دامیان زیفرون از محصولات کمپانی پدرو و آگوستین المادوار است.

«نارنگی‌ها» ساخته‌ی زازا اوروشادزی که جایزه‌ی بهترین فیلم استونیایی را از جشنواره فیلم استونی و جشنواره فیلم ورشو برده دراستانی از سال 1992 را روایت می کند و از مبارزاتی که برای استقلال از گرجستان پشت سر گذاشته شده می‌گوید.

«جزیره‌ی ذرت» به کارگردانی گیورگی اواشویلی، داستان مردی است که با طبیعت و رقبای انسانی مبارزه می‌کند. این فیلم گوی بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه رسمی جشنواره کارلووی واری را دریافت کرده است.

«متهم» به کارگردانی پائولا فان در اوست درباره پرستار هلندی معروف به «فرشته‌ی مرگ» است که به زندان ابد محکوم شد.

آکادمی اسکار اسامی نامزدهای بخش اسکار خارجی را 15 ژانویه اعلام می‌کند و برنده درمراسم اسکار 2015 در تاریخ 22 فوریه معرفی می‌شود. 83 کشور فیلم‌های خود را برای شرکت در بخش فیلم خارجی زبان هشتاد و هفتمین جوایز اسکار ارسال کرده‌اند که شمار آنها به طور مشخص از 76 فیلمی که سال گذشته فرستاده شده بود، پیشی می‌گیرد.

نکته جدید دیگر مراسم امسال این است که علاوه بر نام کشور برنده، نام کارگردان فیلم نیز روی مجسمه اسکار حک خواهد شد. پنج مدعی نهایی فیلم خارجی زبان روز پانزدهم ماه ژانویه 2015 به همراه نامزدهای تمام بخش‌های دیگر مشخص خواهند شد. 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر