اسکار ۲۰۱۶: معرفی نامزدهای جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی

 

 

این مطلب نگاهی است به کارنامه آثار و سابقه زنانی که نامزد جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول اسکار ۲۰۱۶ شده‌اند. مراسم معرفی برندگان و اهدای جوایز اسکار شامگاه یکشنبه ۲۸ فوریه در لس آنجلس برگزار خواهد شد.

 

کیت بلانشت ۴۶ ساله، «کارول»

 

شخصیت: کارول زنی میانسال و از طبقه ای نسبتا مرفه، درگیر ماجرای طلاق پیچیده ای است ولی همزمان با یک دختر جوان که عاشق عکاسی است رابطه ای عاشقانه را شروع می کند.

 

سوابق اسکاری: سال ۲۰۰۵ با بازی در فیلم «هوانورد» جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل و در سال ۲۰۱۴ با بازی در فیلم «جاسمین غمگین» جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی، در سال ۱۹۹۹ به خاطر فیلم «الیزابت» و در سال ۲۰۰۸ نیز به خاطر فیلم «عصر طلایی» جایزه بهترین بازیگر زن نقش مکمل را دریافت کرده است. دو بار نیز با بازی در فیلم های«یادداشت هایی بر یک رسوایی» در سال ۲۰۰۷ و «من آنجا نیستم» در سال ۲۰۰۸ در رشته بهترین بازیگر زن نقش مکمل نامزد شده است.

 

نظر منتقدان: مجله ورایتی نوشت: "در نهایت می توان گفت که کیت بلانشت به حق مالک فیلم «کارول» است. او در این فیلم نیز همچون "جاسمین غمگین" هنرنمایی سوزانی ارائه می دهد و حتی شاید بتوان گفت که در فیلم «کارول» ساکت تر و به شیوه ای نهفته تر، توان بازیگری خود را با عمق و غنای بیشتری نشان می دهد."

 

بری لارسون ۲۶ ساله، «اتاق»

 

شخصیت: مادری به نام جوی و با اسم خودمانی ما همراه با پسر پنج ساله اش ربوده شده و مدتها در یک فضای کوچک و چند متری در اسارت نگاه داشته می شود.

 

سوابق اسکاری: این اولین باری است که برای جوایز اسکار نامزد می شود.

 

نظر منتقدان: مجله امپایر نوشت: "بری لارسون چند سالی است که انتظار می کشید تا قدرت بازیگری خود را نشان دهد و «اتاق» قاعدتا فیلمی است که باید توانایی های او را ثابت کند. او مصائب این شخصیت را چنان طبیعی و بی پرده نشان می دهد که گاه تماشای فیلم دشوار می شود و دردی که به بیننده منتقل می کند غیر قابل تحمل است."

 

جنیفر لارنس ۲۵ ساله، «جوی»

 

شخصیت: جوی یک مادر مجرد و مطلقه که با اختراع یک جاروی کف شویی جدید سعی می کند شرایط زندگی خود را متحول کند.

 

سوابق اسکاری: سال ۲۰۱۳ برای فیلم «دفترچه امید بخش» جایزه بهترین بازیگر زن نقش اصلی را دریافت کرد. در سال ۲۰۱۱ برای فیلم «زمستان استخوان سوز» در رشته بهترین بازیگر زن نقش اصلی و در سال ۲۰۱۴ برای فیلم «کلاهبرداری آمریکایی» در رشته بهترین بازیگر زن نقش مکمل نامزد شد.

 

نظر منتقدان: نشریه اسکرین دیلی نوشت: "جنیفر لارنس در فیلم های «دفترچه امید بخش» و «کلاهبرداری آمریکایی» نقش های بسیار بزرگی ایفا کرده است. ولی در فیلم «جوی» نقش شخصیت ساده تری را بازی می کند که زمانی خود را انسان ویژه ای تلقی می کرده ولی گذشت سالیان و دشواری های زندگی یک فرد بالغ باعث می شود به این نتیجه برسد که جرقه های خلاقیت در او مرده است."

 

شارلوت رمپلینگ ۶۹ ساله، «۴۵ سال»

 

شخصیت: زنی به نام کیت مرسر درست در آستانه جشن چهل و پنجمین سالگرد ازدواجش خبر تکان دهنده ای در مورد همسرش می شنود.

 

سوابق اسکاری: این اولین باری است که او برای جوایز اسکار نامزد می شود.

 

نظر منتقدان: روزنامه گاردین نوشت: "شارلوت رمپلینگ در این فیلم نقش خود را همچون یک سمفونی از گریه و نجوا با تمام پیکرش ارائه می دهد. چشمان نگرانش و لبخند اجباری او با ظرافت و دقتی تنظیم شده که قلب بیننده را به درد می آورد."

 

سیرشه رونان ۲۱ ساله، «بروکلین»

 

شخصیت: زن جوانی به نام آیلیس لیسی در دهه پنجاه میلادی در جستجوی زندگی جدید و فرصت های بهتر زادگاهش در مناطق روستایی ایرلند را به جا می گذارد و به نیویورک مهاجرت می کند.

 

سوابق اسکاری: در سال ۲۰۰۸ برای فیلم «تاوان» در رشته بهترین بازیگر زن نقش مکمل نامزد شد.

 

نظر منتقدان: روزنامه ایندیپندنت نوشت: "سیرشه رونان جنبه های دوگانه شخصیت داستان یعنی ضعف ها و عزم او را بسیار عالی نشان می دهد. شخصیتی که او نقشش را بازی می کند حتی در صحنه ای که هنگام عبور از اقیانوس اطلس در کشی دچار حالت تهوع می شود، وقار خود را حفظ می کند."

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر