اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پل ورهوفن رقیب اصغر فرهادی در نامزدی اسکار غیر انگلیسی زبان، رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین 2017 شد

پل ورهوفن و ایزابل هوپر در نمایی از فیلم elle



پل ورهوفن، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سرشناس هلندی، رییس هیئت داوران شصت‌ وهفتمین دوره جشنواره فیلم برلین شد.

 

به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، دیتر کاسلیک مدیر برلیناله با اعلام این خبر گفت: «با این انتخاب، فیلمسازی در جایگاه ریاست هیئت داوران جشنواره قرار می‌گیرد که تجربه ساخت فیلم در ژانرهای گوناگون سینمای اروپا و هالیوود را در کارنامه دارد. بازتاب جسارت خلاق و چندوجهی و تمایل او برای تجربه کردن در آثار او نمایان است.»


فیلم اخیر ورهوفن در سال جاری نامزد کشور فرانسه در هشتادونهمین دوره اسکار در بخش بهترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان و از رقبای اصلی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی است. هر چند به نظر می رسد فیلم ماریان آده؛ «تونی اردمان» امسال شانس بیشتری برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان دارد.


ورهوفن نخستین فیلم بلند خود با نام «تجارت، تجارت است» را در سال ۱۹۷۱ ساخت او پس از تریلر عاشقانه «راحت‌الحقلوم» را در سال ۱۹۷۳ کارگردانی کرد که علاوه بر موفقیت تجاری در سینمای هلند، سال ۱۹۷۴ نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد. او پس از آن فیلم «سرباز نارنجی» را در سال ۱۹۷۷ کارگردانی کرد که علاوه بر نامزد شدن برای جایزه گلدن‌گلوب به صورت بین‌اللملی با استقبال روبه‌رو شد. این کارگردان در هالیوود هم فیلم‌های مطرحی چون «پلیس‌ آهنی» و «غریزه اصلی»‌ را ساخت.


ورهوفن پس از دو دهه فیلمسازی در سینمای هالیوود سال ۲۰۰۶ با کارگردانی فیلم «کتاب سیاه»‌ به هلند بازگشت. «کتاب سیاه» داستان یک جنگجوی نیروی مقاومت هلند در جریان جنگ جهانی دوم است.

 

از سال ۲۰۰۷ به این سو ورهوفن بیشتر روی نویسندگی تمرکز داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۶ با فیلم «او» محصول مشترک سینمای آلمان و فرانسه به سینما بازگشت. این فیلم با بازی ایزابل هوپر در سه رشته نامزد دریافت جوایز فیلم اروپا و در دو رشته نیز نامزد دریافت جایزه انتخاب منتقدان آمریکا است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما