اظهار نظر عجیب جین کمپیون رئیس هیئت داوران کن: علاقه‌ای به آثار کارگردانان مرد ندارم

جین کمپیون 

اولین نشست مطبوعاتی هیئت داوران جشنوارة کن ۲۰۱۴ روز گذشته برگزار شد.

 

به گزارش بخش سینمایی اکادمی هنر، جین کمپیون فیلمساز نیوزیلندی که ریاست این دوره از هیئت داوران را برعهده دارد در ابتدای نشست گفت: «امروز اولین جلسه را داشتیم و در طول زمان جشنواره سه بار بایکدیگر ملاقات می‌کنیم تا از نظرات هم مطلع شویم».

 

کمپیون با دفاع از حضور سه بازیگر زن در میان هیئت داوران از آن‌ها خواست تا فیلم‌های بخش رقابتی را به طور کامل تماشا کنند و طی چند روز برگزاری جشنواره کن حداقل دو یا سه بار برای بررسی فیلم‌ها و تبادل نظر با یکدیگر دیدار داشته باشند.

 

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس جشنواره کن که تنها هفت درصد از 1800 فیلم متقاضی حضور در جشنواره کن سال جاری ساختة کارگردانان زن هست، گفت: «من علاقه چندانی به تماشای فیلم‌هایی که توسط مردان ساخته می‌شود ندارم و ترجیح به تماشای فیلم‌های کارگدان زن دارم. سهم پایین فیلمسازان زن به نوعی سینما را یک صنعت غیردموکراتیک جلوه می‌دهد. هر بار که می‌گذرد٬ ما زنان سهم‌مان را از جشنواره از دست می‌دهیم. جشنواره‌ها به سان کیکی می‌مانند که مردها همه آن را می‌خورند. به نظر من مقصر مردها نیستند٬ من خیلی از فیلم‌هایی که مردها می‌سازند را دوست دارم. به نظر می‌رسد چیزی هست که فیلمسازان زن به اندازه کافی درباره آن نمی‌دانند و درنتیجه وقتی فیلمساز زنی جایزه می‌گیرد همه شگفت‌زده می‌شوند».

 

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر