چیزهایی درباره جشنواره «کن 2016» که احتمالا نمی‌دانستید

 

هر سال بیش از هزار فیلم از سراسر جهان به جشنواره کن فرستاده می‌شود. کمیتۀ انتخاب به تماشای تک‌تک فیلم‌ها نشسته و از میان آن‌ها فیلم‌های حاضر در جشنواره را انتخاب می‌کنند.

 
به گزارش آکادمی هنر، شصت و نهمین دوره‌ی جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۱ می (۲۲ اردیبهشت) آغاز می‌شود. این جشنواره که امسال کارگردان «مکس دیوانه : جاده خشم» را در راس هیات داوران دارد، روزگار درازی است که عنوان معتبرترین جشنواره سینمایی جهان را یدک می‌کشد. جدای از این که کن سالانه به مکانی برای نمایش آثار سینمایی برتر جهان تبدیل می‌شود، پرسش‌های دیگری هم درباره این رویداد وجود دارد.

 

کن کجاست؟

 

کن شهری واقع در فرنچ‌ریورا در جنوب فرانسه و مکانی تجملاتی است که هر سال بسیاری از چهره‌های پولدار و سرشناس را به خود جلب می‌کند. البته مهم‌ترین جاذبه این شهر هم جشنواره بین‌المللی فیلم کن است.

 

جشنواره کن از چه زمانی آغاز شد؟

 

در اواخر دهه سی میلادی با حمایت جین زی وزیر آموزش ملی فرانسه و در تلاش برای رقابت با جشنواره فیلم ونیز جشنواره‌ای را پایه‌گذاری و با آغاز جنگ‌جهانی دوم متوقف شد. جشنواره کن نهایتاً در سال ۱۹۴۶ پس از جنگ جهانی دوم با حضور فیلم‌هایی از ۱۶ کشور برگزار شد و از آن پس به غیر از سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ تا به امروز هر سال برگزار شده است.

 

نخل طلای جشنواره کن چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

نخل طلایی سال ۱۹۵۵ ساخته شد تا جایگزینی برای جایزه بزرگ جشنواره باشد که تا پیش از آن اهدا می‌شد. نخل طلا بالاترین افتخاری است که در کن نصیب یک فیلمساز می‌شود. در حقیقت هر سال در این جشنواره دو نخل طلا اهدا می‌شود؛ یکی برای بهترین فیلم بلند و یکی برای بهترین فیلم کوتاه، اما معمولا وقتی کسی به این جایزه اشاره می‌کند منظورش همان نخل طلای بهترین فیلم بلند است. نخل‌طلایی خود از طلای ۲۴ عیار ساخته شده است و به بالشی از جنس کریستال تکیه دارد.

 

مدعیان اصلی کن ۲۰۱۶ چه کسانی هستند؟

 

امسال در بخش رقابتی جشنواره فیلمسازان بزرگی از سرتاسر جهان شرکت دارند. امسال آثاری از آندریا آرنولد (عسل آمریکایی)، پدرو آلمودوار (جولیتا)، نیکلاس ویندینگ رفن (شیطان نئون) و برادران داردن (دختر ناشناس) در این بخش دیده می‌شود. ناگفته نماند که جیم جارموش با «پترسون»، کن لوچ با «من دنیل بلیک» و جف نیکلز هم با «بامحبت» در این بخش رقابت می‌کنند.

 

جشنواره کن چه بخش‌هایی دارد؟

 

فیلم‌های انتخاب‌شده برای جشنواره فیلم کن در بخش‌های زیر نمایش داده می‌شوند :

بخش رقابت اصلی : ۲۰ فیلم در این بخش برای نخل طلایی رقابت می‌کنند. فیلم‌های حاضر در این بخش در سالن اصلی لومیرتئاتر نمایش داده می‌شوند.

بخش نوعی نگاه : ۲۰ فیلم انتخاب شده برای این بخش، اغلب نخستین کار سینمایی فیلمساز هستند.

بخش خارج از رقابت : در این بخش فیلم‌های منتخب برای نخل طلا رقابت نمی‌کنند.

نمایش‌های ویژه، سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه دیگر بخش‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کن هستند.

 

آیا حضور در کن ضوابط خاصی دارد؟

 

فیلم‌های بخش رقابتی، خارج از رقابت و نوعی نگاه جشنواره کن باید حداکثر ۱۲ ماه پیش از این رویداد ساخته شده، و پیش از این جشنواره نباید در هیچ جشنواره دیگر یا در سطح جهان نمایش داده شده باشند. فیلم‌های بلند حاضر در این جشنواره محدودیتی از نظر زمان فیلم ندارند، اما فیلم‌های کوتاه باید حداکثر ۱۵ دقیقه باشند.

 

داوری فیلم‌ها به عهده چه کسانی است؟

 

هر سال بیش از هزار فیلم از سراسر جهان به جشنواره کن فرستاده می‌شود. کمیتۀ انتخاب به تماشای تک‌تک فیلم‌ها نشسته و از میان آن‌ها فیلم‌های حاضر در جشنواره را انتخاب می‌کنند. در جشنواره فیلم کن دو هیات داوران وجود دارد : یکی برای فیلم‌های بلند و یکی برای فیلم‌های کوتاه و سینه‌فونداسیون. داوری بخش نوعی نگاه و دوربین طلایی را هم هیات‌های داوری برعهده دارند.

 

امسال جرج میلر کارگردان استرالیایی «مکس دیوانه : جاده خشم» رئیس هیات داوران جشنواره فیلم کن است. برای انتخاب برنده اعضای هیات داوران به صورت مخفی رای می‌دهند و در نهایت فیلمی که بالاترین رای را دارد، برنده می‌شود. تمامی داوران به دعوت کمیته انتخاب به کن می‌آیند و همگی از فعالان صنعت سینمای جهان و اغلب کارگردان و بازیگر هستند.

 

یکی از نکات جالب جشنواره کن این است که داوران می‌توانند با در نظر گرفتن فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جایزه‌ای به این جشنواره اضافه کنند. برای نمونه ساموئل ال.جکسون سال ۱۹۹۱ برای فیلم «تب جنگل» به کارگردانی اسپایک لی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گرفت که در این جشنواره وجود ندارد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر