اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

جلوگیری از اکران فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» در طبس

 

 

امام جمعه طبس به نمایش فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» در این شهر اعتراض کرد و آن را در جهت «از بین بردن ارزش‌های انقلاب» دانست. با این اعتراض مسئول وزارت ارشاد در طبس مانع از نمایش فیلم مانی حقیقی شد.

به‌گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام ابراهیم مهاجریان‌مقدم، امام جمعه طبس در نماز جمعه این شهر گفت وقتی مطلع شده که فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» در این شهر اکران شده است با مسئول وزارت ارشاد این شهر تماس گرفته و نگرانی خود را اعلام کرده است. مسئول وزارت ارشاد نیز با استان هماهنگ شد و اکران این فیلم در طبس پنج‌شنبه شب ششم خرداد متوقف شده است.

 

فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» ششمین ساخته مانی حقیقی است. این فیلم کمدی از ۲۶ اسفندماه سال گذشته به روی پرده سینماها رفت و از فیلم‌های پرفروش شد. امام جمعه طبس به‌دلیل دادن مجوز نمایش به این فیلم از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد و گفت: «مسئولان جلوی اکران فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» را بگیرند، چرا که این فیلم‌ها قبل از آن‌که در سینما اکران شود باید از فیلتر رد شود.»

 

مهاجریان‌مقدم افزود: «این اعتراض هم به وزیر ارشاد وارد است که چرا آن‌چه می‌خواهد پخش شود قبلاً مورد بررسی دقیق قرار نمی‌گیرد.» به‌گفته او با نمایش چنین فیلم‌هایی «دشمن درصدد کم کردن اقتدار و عظمت انقلاب و از بین بردن ارزش‌های انقلاب است».

 

فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» پیش از این مورد اعتراض نیروهای محافظه‌کار قرار گرفت و بعد وزیر ارشاد اسلامی ۲۴ اردیبهشت‌ماه زمانی که این فیلم اکران عمومی شده بود درباره آن گفت: «فیلم ۵۰ کیلو آلبالو به هیچ عنوان مناسب نبود و اگر از چگونگی این فیلم اطلاع داشتم اجازه ساخت و اکران به آن نمی‌دادم.»

 

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، نیز دوشنبه ۳ خرداد، در نشست خبری خود گفت در این فیلم «برخی ضوابط رعایت نشده و این فیلم برای پخش در شبکه خانگی اصلاح می‌شود». در پی اظهارات مسئولان وزارت ارشاد، مانی حقیقی، کارگردان «۵۰ کیلو آلبالو» در نامه سرگشاده‌ای نسبت به این سخنان اعتراض کرد و به وزیر ارشاد موارد متعدد سانسور در جریان ساخت این فیلم را یادآوری کرد و گفت پیش از ساخت «۵۰ کیلو آلبالو»، «فیلم‌نامه آن ۱۴ اصلاحیه داشته، دوبار توسط شورای پروانه نمایش بازبینی شده و ١٧ اصلاحیه بر آن اعمال کرده و سپس، ‌بعد از گذر از تمامی این مراحل، به‌عنوان یکی از فیلم‌های پربیننده‌ترین اکران سال، یعنی اکران نوروزی، توسط شورای صنفی نمایش انتخاب شده» است.

 

به‌ گفته مانی حقیقی فیلمی که به نمایش عمومی در آمده در واقع همان فیلمی است که از سانسورهای متعدد وزارت ارشاد بیرون آمده و اکنون این وزارتخانه می‌خواهد باز هم آن را سانسور کند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما