اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

حسن فتحي، سرانجام سكوتش را شكست و از روند نمايش فيلم «كيفر» گلايه كرد.

 

در برنامه‌ي نمايش فيلم «كيفر» كه صبح امروز ـ 7 تير ماه ـ در پرديس سينمايي «ملت» برگزار شد، اين كارگردان در سخناني گفت:«اين‌ روزها تنها مي‌خندم. بزرگواري گفته بود كه وقتي تراژدي تمام شود، خنده آغاز مي‌گردد. اكنون زمان خنده‌ام است. ما از سويي بابت وضعيت سينماي ايران و از سوي ديگر بابت وضعيت اكران اين فيلم به خنده افتاده‌ايم.»

 

 

 وي در ادامه با اشاره به شرايط نامناسب اكران «كيفر» اظهار كرد:«به شخصه با اكران اين فيلم در چنين شرايطي مخالف بودم، اما تهيه‌كننده‌ي اين فيلم نظرات ديگري داشت كه به هرحال بايد نظرات او را هم شنيد.»
 

حسن فتحي در بخش ديگري از سخنانش گفت: «عده‌اي از منتقدان باسابقه‌ي سينما پيش‌بيني مي‌كردند، اين فيلم پرفروش‌ترين فيلم سال باشد، اما اين اتفاق نيفتاد و اكنون جا دارد كه اين مساله مورد بررسي قرار گيرد.»

 

کارگردان «پستچي سه‌بار در نمي‌زند» با اشاره به وضعيت اين روزهاي سينماي ايران گفت:«سالهاست كه دو جريان بر سينماي ايران چنبره زده است،اولي جريان گيشه كه همه چيز را در سطح نازل مي‌بيند و در كوتاه مدت با قصه‌اي نخ‌نما فيلمي مي‌سازد كه تنها به دليل كمدي بودن از اقبال عمومي برخوردار شده و به همين دليل بسياري از صاحبان سينما‌ها هم ترجيح مي‌دهند كه به اكران اين نوع فيلم‌ها بپردازند.»

 

فتحي در ادامه جريان سينماي دولتي را به عنوان دومين جريان حاكم بر سينما دانست و افزود: «اكنون برخي از فيلم‌ها مورد حمايت‌هاي سينماي دولتي قرار مي‌گيرند و امكانات خوبي به آنها اختصاص داده مي‌شود. امكاناتي كه گاه حتي به يك يا چند ميليارد تومان هم مي‌رسد.»

 

وي گفت:«در كنار اين دو جريان، سينماي مستقل هم وجود دارد كه سعي مي‌كند به شعور مخاطبانش احترام بگذارد و علاوه بر جنبه‌ي سرگرم‌كننده‌ي سينما بحث‌هاي مربوط به تامل و تفكر را هم مدنظر قرار دهد اما اين‌ نوع سينما از آنجايي كه امكان خاصي برايش فراهم نيست، بسيار شكننده است.

 

فتحي در عين حال گفت:«اين‌گونه‌ي سينمايي مي‌تواند براي سينماي بدنه‌ي هر كشوري نوعي شاخص باشد، اما اكنون سينماي ما در شرايط نابساماني قرار دارد و فيلم‌هاي اين‌گونه در شرايط بدي قرار مي‌گيرند كه اكران «كيفر» نمونه‌ و شاهدي است بر اين ادعا.»

 

وي با بيان اينكه در ساخت فيلم «كيفر» هيچ كم‌كاري صورت نگرفته است،تصريح كرد:«ما هيچ چيز كم نگذاشته‌ايم. بيش از دوماه و نيم صرف فيلمبرداري اين كار كرديم و بين 600 تا 700 ميليون تومان براي آن هزينه كرده‌ايم، اما اكنون با اين وضعيت، حتي يك ششم هزينه‌هاي توليد فيلم را هم نمي‌توانيم دربياوريم.»

 

حسن فتحي در ادامه از شرايط اكران و تبليغ اين فيلم گلايه كرد و گفت: «فكر نمي‌كنم مخاطب از ديدن آن پشيمان شود.»

 

سپس پيش از نمايش فيلم، حسن فتحي اكران امروز فيلمش را به اهالي مطبوعات و منتقدان تقديم كرد.

 

گفتني است؛ در اين مراسم كه رضا درستكار به عنوان منتقدحضور داشت، علاوه بر برخي عوامل «كيفر» هنرمنداني چون محمد رحمانيان، ستاره اسكندري، حبيب رضايي، حميد امجد، بهروز طباطبايي، اشكان خطيبي و ... نيز حضور داشتند.

 

گفتني است: سعيد سعدي تهيه‌كننده فيلم در اين برنامه حاضر نبود.

 

 

منبع:  ایسنا

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما