اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تبریزی، میرکریمی، سرتیپی و کیایی ممنوع الفعالیت شدند!

کمال تبریزی علی سرتیپی مصطفی کیایی رضا میرکریمی

هنوز وزارت ارشاد مشکلاتش با لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها در کشور مرتفع نشده که ناگهان با انتشار خبری رسمی مبنی‌بر «ممنوع‌الفعالیتی» برخی سینماگران، سینمای ایران دچار حيرت شد.

 


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، موضوع اصلی این ممنوع الفعالیت‌های سینمایی از جایی بر می گردد که تیزر فیلم‌ها در شبکه جم پخش شد، درپی آن با اعلام غیرقانونی‌بودن این نوع تبلیغات، ‌اکران فیلم «عادت نمی‌کنیم»، مدت کوتاهی از سوی نهاد قضایی متوقف شد.

 

 

شب گذشته با اعلام این خبر که به جای فیلم‌های تبلیغ‌شده، عوامل و سازندگان آنها «ممنوع‌الکار» شده‌اند، واکنش غلامرضا موسوی رئیس شورای عالی انجمن تهیه کنندگان سینمای ایران را منتشر کردیم که این تیزرها بدون هماهنگی با تهیه کنندگان در شبکه ماهواره ای جم پخش می شود و باید در چنین احکامی از کارشناسان نظر گرفته شود و تجدید نظر کرد. در این یک روز حبیب ایل‌بیگی، مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، تنها مدیری بود که اعلام موضع و این خبر را تأیید کرد.

 

بااین‌حال روزنامه شرق امروز منتشر خبر داده که روز گذشته در سازمان سینمایی جلسه‌ای با سینماگران مرتبط برگزار شده است. در این مدت هم تیزر برخی از فیلم‌ها از جمله «من» (سهیل بیرقی)، «لانتوری» (رضا درمیشیان)، «دزد و پری» (حسین قناعت)، «ناردون» (فریدون حسن‌پور)، «دختر» (رضا میرکریمی)، «امکان مینا» (کمال تبریزی)، «آبنبات چوبی» (محمدحسین فرحبخش) و «زاپاس» (برزو نیک‌نژاد) از شبکه جم پخش شده است. فرانک آرتا در همین گزارش می‌آورد: «دراین‌میان تماس تلفنی ما با نیک‌نژاد، فریدون حسن‌پور و سهیل بیرقی بی‌جواب ماند، اما بنابر شنیده‌ها، محمود کاظمی، ‌مدیر مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری، کمال تبریزی، ‌منوچهر محمدی، مصطفی کیایی، ‌رضا میرکریمی و ‌علی سرتیپی از جمله افراد ممنوع‌الکار هستند. منع تبلیغ فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای در حالی با سخت‌گیری بیشتری از سوی مسئولان پیگیری می‌شود که در ماه‌های گذشته، شاهد برخورد گزینشی «سیما» با تیزرها بوده‌ایم».

 

حال باید دید که چنین تصمیم عجیبی انجام پذیر هست و مدت این ممنوع الفعالیت بودن چقدر است. به نظر می آید یا این حکم تجدید نظر شود یا مثلا یک مدت کوتاه در نظر گرفته شود که اغلب این کارگردانان دو سال یکبار کار می کنند و به پروژه بعدی اشان قطعا لطمه ای وارد نمی شود و این خبر تنها یک واکنش از مرجع قضایی است. آکادمی هنر معتقد است در چنین مسائلی باید به دنبال راه حل بود تا هم قوانین رعایت شود هم بستری برای تبلیغ فیلم ها در کشور از هر نظر فراهم شود.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما