اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مخمل آبی شاهکار دیوید لینچ سی ساله شد

 

 

فیلم «مخمل آبی» ساخته دیوید لینچ که ۳۰ سال از اکران آن می گذرد، منبع الهام تارانتینو، برادران کوئن و بسیاری دیگر بوده است.


«مخمل آبی» در سال ۱۹۸۶ روی پرده رفت ولی شاهکار سورئالیستی و هذیان گونه دیوید لینچ در آن دهه نمی گنجد. مدل موی برخی از بازیگران بدون شک مد روز دهه هشتاد بود ولی رجعت ستایش آمیزی است به ژانر فیلم نوآر دهه های چهل و پنجاه و دو ترانه عاشقانه مخمل آبی و آرزوها که مهر این فیلم تلقی می شوند، هر دو در سال ۱۹۶۳ ضبط شده اند. و کارآگاه بازی قهرمان داستان با سریال های پلیسی دهه ۷۰ شباهت فراوانی دارد.

 

اما مخمل آبی بیش از هر چیز دیگری این احساس را ایجاد می کند که گویا اولین فیلم دهه نود میلادی است. یکی از دلایل ستایش این فیلم از سوی بسیاری از منتقدان این است که چندین سال پیشاپیش زمانه خود بود. ولی دقیقا به همان دلیل برخی دیگر از منتقدان آن را تقبیح کرده اند.

 

فیلم قبلی دیوید لینچ به نام «تل‌ماسه» محصول ۱۹۸۴ داستان فضایی - حماسی و یکی از بزرگترین ناکامی های تاریخ سینما بود. شکی نیست که ساختن فیلم های پر خرج در مورد کرم های فضایی نقطه قوت او نبود (هر چند دیوید لینچ دخالت های استودیو فیلمسازی را مسئول می دانست) ولی با این وجود می شد دید که او کارگردان جسوری است.

 

امروزه نیز می بینیم که استودیوهای فیلمسازی ساختن مجموعه های علمی - تخیلی از «جهان ژوراسیک» گرفته تا «چهار شگفت انگیز» را به کارگردانان جوانی می دهند که کار خود را مستقل و با فیلم های هنری آغاز کرده اند.

 

به همین ترتیب دینو د لاورنتیس تهیه کننده «تل‌ماسه» به دیوید لینچ یک شانس دیگر داد. به شرطی که دستمزد کمتری بگیرد می تواند فیلمی بسازد که به فضای فیلم اول و تجربی اش "کله پاک کن" محصول ۱۹۷۷ نزدیک باشد. دیوید لینج تردید نکرد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما