اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تنوع نژادی در فهرست نامزدهای امسال اسکار

 

 

پس از مباحث جنجالی در مورد عدم انعکاس تنوع نژادی صنعت سینما در جوایز اسکار طی دو سال گذشته به نظر می رسد که جوایز امسال از تنوع بیشتری برخوردار است. در رشته های بازیگری در مجموع هفت هنرمند با پیش‌زمینه اقلیت قومی‌ نامزد شده اند.


دنزل واشینگتن به خاطر بازی در فیلم «حصارها» و روث نگا به خاطر بازی در فیلم «دوست داشتن» در رشته بهترین بازیگران مرد و زن نقش اصلی نامزد شده اند. ماهرشالا علی بازیگر فیلم «مهتاب» و دو پاتل بازیگر فیلم «شیر» در فهرست نامزدان رشته بهترین بازیگران مرد نقش مکمل هستند. در رشته بازیگران زن نقش مکمل نیز وایولا دیویس به خاطر بازی در فیلم «حصارها»، نائومی هریس به خاطر فیلم «مهتاب» و اکتاویا اسپنسر به خاطر فیلم «چهره های پنهان» نامزده شده اند.

 


اکثر بازیگران سه فیلم که در رشته بهترین فیلم نامزد شده اند از جمله حصارها، مهتاب و چهره های پنهان نیز سیاهپوست هستند. در فیلم حصارها براساس نمایشنامه ای به قلم آگوست ویلسون، دنزل واشینگتن نقش یک کارگر نظافت و بازیکن حرفه ای سابق بیسبال را بازی می کند که در سالهای دهه پنجاه میلادی در فضای آغشته به تبعیض نژادی شهر پیتزبورگ تلاش می کند هزینه های زندگی خانواده اش را تامین کند. فیلم چهره های پنهان ماجراهای پشت صحنه مربوط به نقش سه زن ریاضی دان سیاهپوست در کمک به اولین ماموریت فضایی ناسا در دهه شصت میلادی را تصویر کرده است. فیلم مهتاب سرگذشت مرد جوان سیاهپوست و همجنسگرایی است که در محله های فقیرنشین شهر میامی با مشکلات ناشی از گرایش جنسی خود دست و پنجه نرم می کند.

 

 

در رشته بهترین کارگردانی، بری جنکینز کارگردان مهتاب چهارمین کارگردان سیاهپوستی است که در تاریخ جوایز اسکار نامزد شده است. اولین کارگردان سیاهپوست به نام جان سینگلتون در سال ۱۹۹۲ به خاطر فیلم «پسرا و محله» نامزد شد. پس از او لی دنیلز به خاطر کارگردانی فیلم «پرشس» در سال ۲۰۱۰ و بعد هم استیو مک کوئین به خاطر فیلم «دوازده سال بردگی» در سال ۲۰۱۴ نامزد شدند. فیلم استیو مک کوئین جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد ولی در رشته کارگردانی در برابر آلفونسو کوارون کارگردان فیلم «جاذبه» شکست خورد.

 


در رشته مستندهای بلند امسال فیلم «متمم سیزدهم» به کارگردانی آوا د ورنی در برابر فیلم «کاکا سیاه تو نیستم» به کارگردانی رائول پک و «او جی: محصول آمریکا» به کارگردانی ازرا ادلمن رقابت خواهد کرد. (فیلم اوجی با هفت سال و ۴۷ دقیقه طولانی ترین فیلمی است که تاکنون در تاریخ اسکار نامزد شده است.)

 

 

فقدان تنوع نژادی در رشته های بازیگری الهام بخش کارزاری به نام اسکار چه سفیده (#OscarsSoWhite ) در رسانه های اجتماعی شد. البته روند تولید بسیاری از فیلم هایی که امسال نامزد شده اند مدتها قبل از بالا گرفتن این کارزار اعتراضی شروع شده بود. بری جنکینز کارگردان مهتاب به بی بی سی گفته که فیلم او واکنشی به این انتقاد ها نیست چون "کار روی طرح اولیه فیلم حداقل از سه سال و نیم پیش شروع شد." اما این کارزار باعث شد آکادمی علوم و هنرهای سینمایی که جوایز اسکار را اهدا می کند برای ایجاد تنوع بیشتر در میان اعضایش گام هایی بردارد.

 

 

آیا این اقدامات تغییری ایجاد کرده است؟ اسکات فینبرگ کارشناس جوایز اسکار در نشریه هالیوود ریپورتر می گوید که نه. او در تحلیل خود از اسکار امسال نوشته: "آکادمی سینمای آمریکا ممکن است ادعا کند که تنوع امسال نامزدان اسکار نتیجه افزودن تعداد زیادی از اعضای جدید از اقلیت های نژادی غیرسفیدپوست به جمع اعضای قدیمی آکادمی است. اما من کماکان معتقدم که نامزدان امسال در برابر رقابت هایی که وجود داشت ممکن بود در دو سال گذشته نیز نامزد شوند."

 

 

در ماه ژوئن ۲۰۱۶ آکادمی حدود ۷۰۰ عضو جدید را پذیرفت که تمرکز آن روی زنان و اقلیت های نژادی بود. یکی از این اعضای جدید آما آسانته، فیلمساز بریتانیایی است که فیلم جدیدیش در مورد ازدواج فرانژادی با عنوان "پادشاهی متحد" جشنواره فیلم لندن را افتتاح کرد. او سال گذشته به من گفت سازمان‌دهنگان اسکار باید اقدامات خود برای افزایش تنوع نژادی را ادامه دهند. "نمی دانم که آیا یک شبه تغییر صورت خواهد گرفت یا نه. دوست دارم ببینم در اسکار دو سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد."

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما