اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

میشل هازاناسیوس: فیلم «موحش» حمله به گدار نیست

 

میشل هازاناسیوس کارگردان فرانسوی که با فیلم «آرتیست» به شهرت جهانی رسید رییس هیات داوران چهل و سومین دوره جشنواره فیلمهای آمریکایی در شهر دوویل است. او درباره تازه ترین فیلمش، «موحش» که درباره رابطه ژان لوک گدار، کارگردان موج نوی سینمای فرانسه و آن ویازمسکی است به تازگی گفتگویی انجام داده است.


میشل هازاناسیوس کارگردان فرانسوی و برنده جایزه اسکار رییس هیات داوران چهل و سومین دوره جشنواره فیلمهای آمریکایی در شهر دوویل فرانسه است. 
فیلمساز فرانسوی در سال ۲۰۱۲ با ساخت فیلم سیاه و سفید «آرتیست» به شهرت جهانی رسید. این فیلم فرانسوی که در هالیوود ساخته شد، اولین فیلم صامت بعد از بیش از هشتاد سال در تاریخ سینما بود و برنده پنج جایزه اسکار شد، از جمله اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم.

 

تازه ترین فیلم آزاناسیوس، « موحش» نام دارد که درباره رابطه ژان لوک گدار، فیلمساز پیشروی موج نوی سینمای فرانسه است. فیلم مقطعی از زندگی گدار و رابطه او با آن ویازمسکی، نویسنده و بازیگر فرانسوی را در بحبوحه جنبش ماه می ۱۹۶۸ به تصویر می کشد. این فیلم امسال در بخش مسابقه هفتادمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد.

 

فیلم «موحش» حمله به گدار نیست

 

فیلم «موحش» مورد استقبال طرفداران گدار قرار نگرفته است. هازاناسیوس در این باره می گوید: «مردم زیادی به من گفته اند که در این فیلم به گدار حمله کرده ام. فیلم حمله به گدار نیست. اما می دانم چرا این حرف را می زنند. من با شوخی و طنز به این موضوع پرداختم. وقتی هم با طنز به سراغ موضوعی می روید جسارتتان نیز بیشتر می شود. من طرفدار گدار نیستم و او را نمی پرستم. من وارث سینمایی هستم که با سینمای او متفاوت است. فیلمهای ما کاملا فرق می کند. اما دو سال روی این شخصیت کار کردم، درباره اش نوشتم و با لویی گرل که نقش گدار را بازی می کند بر روی آن کار کردیم. پس نمی توانم نوعی علاقه خاص به این شخصیت نداشته باشم.»

 

بازگشت به ژانر کمدی

 

هازاناسیوس در ساخت این فیلم به ژانر کمدی بازگشته است. او درباره اینکه چرا فیلمی کمدی درباره ژان لوک گدار ساخته است می گوید: «ساخت کمدی واقعاً برای من لذت آور است، همیشه با دقت زیاد کار می کنم و فکر می کنم یکی از ژانرهای خوب فیلم است. در نتیجه کوشش و تلاشم در ساخت کمدی چند برابر است. درست است که وقتی ماه مه سال ۶۸، ژان لوک گدار و بحث های سیاسی و هنر و همه این چیزها را خیلی جدی وارد فیلم کنید، فیلم پر از تظاهر و تفخر به نظر خواهد رسید. در حالیکه در کمدی می توانید با موضوع فاصله بگیرید و همه چیزها را در چشم انداز وسیعتری ببینید و روایت ماجرا هم منصفانه تر، سرگرم کننده و شادی آور باشد، که این دومی مهمتراست.»

 

عدم موفقیت «جستجو» هازاناویسوس را از پا در نیاورد

 

فیلم قبلی هازاناسیوس، «جستجو» نام داشت که درامی جنگی درباره پس از جنگ دوم چچن بود و با اقبال منتقدان و تماشاچیان هم روبرو نشد. کارگردان ۵۰ ساله درباره عدم موفقیت فیلمش می گوید: «وقتی فیلم می سازید تا آنجا که می توانید از خودتان مایه می گذارید. پس از آن موفقیت فیلم به شما بستگی ندارد. من فکر نمی کنم که “فیلم جستجو” به آن بدی است که منتقدان می گویند اما واقعیت دارد که تماشاچی از آن استقبال نکرد و خوب پذیرفتن این واقعیت سخت بود و باید دوباره خودم را جمع و جور کنم. اما عدم موفقیت فیلم باعث نشد که از پا دربیایم چون این فیلم لحظه مهمی از زندگی من بود و برای بعضی این فیلم واقعا اهمیت دارد.»

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما