اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

مسافران برلین و رم به جای آلمان و ایتالیا در تهران به نمایش درآمدند

 

 

برخی از آثار موزه هنرهای معاصر که قرار بود در برلین و رم به نمایش درآیند، در تهران نمایش داده شدند. یکی از مسئولان وزارت ارشاد ابراز امیدواری کرده که این نمایشگاه تابستان سال آینده در برلین افتتاح شود.


به گزارش آکادمی هنر ۶۱ اثر هنری از گنجینه موزه هنرهای معاصر با عنوان «مسافران برلین و رم» در این موزه به نمایش درآمده است. در سال‌های اخیر برخی از این آثار برای کوتاه مدت در ایران به نمایش درآمدند. قرار بود برخی از آثار این مجموعه ارزشمند شامل آثار هنرمندان غربی و ایرانی برای اولین‌بار پس از انقلاب در برلین به نمایش درآیند که این برنامه پس از چندبار تعویق؛ به دلیل عدم صدور مجوز خروج آثار در ایران، از سوی طرف آلمانی لغو شد.

 

مجید ملانوروزی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح نمایشگاه مسافران برلین و رم در عصر سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ گفت: «امروز شاهد افتتاح نمایشگاهی هستیم که پیش از این قرار بود در برلین و پس از آن در رم برگزار شود، اما به جهاتی و به‌خاطر حاشیه‌هایی به تاخیر افتاد که امیدواریم این نمایشگاه تابستان سال آینده در برلین و بعد از آن در رم افتتاح شود.»

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد اسلامی درتوضیح دلایلی که موجب تاخیر در ارسال این آثار به آلمان شد گفت: «از زمانی که صحبت برگزاری این نمایشگاه در اروپا مطرح شد، حاشیه‌های زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به وجود آمد. از جمله این‌که اگر از ایران خارج شوند آیا برمی‌گردند یا ممکن است آنها را با نمونه‌های مشابه عوض کنند؟ مجید ملانوروزی در پاسخ به این حاشیه‌ها گفت: «قرار بود این نمایشگاه در کشوری برگزار شود که از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی همیشه با ما دوست بوده و چنین افکاری اصلا به ذهن اروپایی‌ها نمی‌رسد. چطور ممکن است تعدادی از آثار گنجینه رسمی یک کشور را قرض بگیرد و پس ندهد یا آن را با نمونه‌های مشابه عوض کند؟ همه این حاشیه‌ها آنقدر بزرگ شد که سبب شد برگزاری نمایشگاه به تاخیر بیافتد.»

 

در ماه‌های اخیر بنیاد میراث فرهنگی پروس امکان برگزاری نمایشگاه گنجینه‌ موزه‌ هنرهای معاصر تهران در برلین را منتفی دانسته و اعلام کرده بود که آلمان قرارداد هماهنگی با موزه‌ هنرها را لغو کرده است. هرمان پارتسینگر، ‌مدیر بنیاد یادشده، در این رابطه تاکید کرد بود که اجازه‌ انتقال آثار موزه‌ هنرها به آلمان هنوز از سوی دولت ایران صادر نشده است. این آثار ابتدا قرار بود در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ در برلین به نمایش گذاشته شود. پس از آن اعلام شد که زمان گشایش نمایشگاه تغییر کرده و تاریخ برگزاری احتمالا به ماه ژانویه‌ سال ۲۰۱۷ موکول شده است. هرمان پارتسینگر ‌مدیر بنیاد میراث فرهنگی پروس در این رابطه یادآور شد که تاخیر در برپایی نمایشگاه "بیش از این" جایز نیست. او گفت: «با کمال تاسف تصمیم گرفتیم که نمایشگاه را برگزار نکنیم.»

 

موزه هنرهای معاصر تهران برخی از مهم‌ترین آثار هنرمندان مشهور معاصر دنیا هم‌چون پیکاسو، ماکس ارنست، اندی وارهول و... را در دل خود جای داده است. این شاهکارهای هنری جهان را فرح دیبا، همسر محمدرضا پهلوی که علاقه‌‌ای ویژه‌ به هنر داشت، در دهه‌ ۷۰ میلادی خرید و به تهران آورد. ملکه وقت، برای نمایش آثاری بی‌مانند از هنر مدرن که حالا ایران صاحب آن‌ها بود، دستور ساخت موزه‌ی هنرهای معاصر را داد.  ایران هم‌اکنون مالک بزرگ‌ترین مجموعه آثار هنرمندان مطرح معاصر دنیا، در خارج از حوزه آمریکا و اروپا، به ارزش تقریبی دو و نیم میلیارد دلار است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما