اینستالیشن تعاملی بزرگ سوپرفلکس در تیت مدرن

 

 

 

تیت مدرن از ۱۱ تاب در محوطه خارجی ساختمان Blavatnik گالری به عنوان بخشی از اینستالیشن تعاملی بزرگ گروه دانمارکی سوپر فلکس(SUPERFLEX) رونمایی کرده است.


«یک دو سه تاب بده!» نخستین پروژه سفارشی تالار توربین است که فراتر از مرزهای گالری گسترش می‌یابد. یک خط نارنجی که تعدادی از تاب‌های سه نفره را به هم مرتبط می‌کند، در میان تالار توربین در هم تنیده، و اکنون در چشم‌انداز بیرون هم ظاهر شده است؛ جایی که فضا را فعال خواهد کرد و در طول زمان هم گسترش خواهد یافت. این اثر بی‌تفاوتی جامعه نسبت به بحران‌های سیاسی، محیط‌زیستی و اقتصادی دوران ما را به چالش می‌کشد. این چیدمان به تاریخ صنعتی تالار توربین به عنوان مکانی برای تولید انرژی و نقش جدیدش به عنوان فضای بازی در قلب یک گالری هنری می‌پردازد. در تعامل با معماری پیرامونی، این چیدمان در سه وضعیت یا مرحله تجربه می‌شود؛ بی‌تفاوتی، تولید و جنبش. مرحله بی‌تفاوتی متشکل از یک آونگ بزرگ می‌شود که از یک کابل ۲۰ متری آویزان است و بالای یک فرش ۷۷۰ متر مربعی با ترکیب رنگی مشابه پول بریتانیا تاب می‌خورد.

 

انتهای تالار را مرحله تولید اشغال کرده است. در اینجا نشیمنگاه تاب‌ها پیش از توزیع و مورد استفاده قرار گرفتن، سر هم، ممهور و انبار می‌شوند. از میان مرحله تولید خط نارنجی رنگی متشکل از تاب‌های سه نفره به هم پیوسته ظاهر می‌شود که هم مشوق حرکت بازدیدکنندگان و هم نظم دهنده به آن است. عمل استراحت کردن همراه با تفکر، با آونگ هیپنوتیزم کننده‌ای که در بالا تاب می‌خورد، در تضاد با تجربه رهایی‌بخش و مشترک تاب‌بازیِ با همدیگر قرار می‌گیرد. در طول زمان کار متحول خواهد شد، در حالی که خط نارنجی به رشدش ادامه می‌دهد و تاب‌های جدیدی اضافه می‌شوند. این اثر توان بالقوه انرژی تولید شده از سوی جنبش‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد. سوپرفلکس در سال ۱۹۹۳ توسط Jakob Fenger، Bjørnstjerne Christiansen و Rasmus Nielsen شکل گرفت. این گروه با تجربیات متنوع و پیچیده‌شان نقش هنرمند در جامعه معاصر را به چالش می‌کشند و ماهیت جهانی‌سازی و نظام‌های قدرت را مطالعه می‌کنند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر