اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

«مدرنیستِ» کاترین اپی در رگن پراجکتز

 

 

 

برای نخستین بار رگن پراجکتز، اولین فیلم کاترین اُپی با نام «مدرنیست» را در نهمین نمایشگاه انفرادی هنرمند در این گالری به نمایش در می‌آورد. برای بیش از سی سال، کاترین اُپی اغلب جنبه‌های نادیده گرفته شده زندگی و فرهنگ امریکای معاصر را ثبت و مستند کرده است.


سوژه‌های وی، به عنوان یکی از مهمترین عکاسان نسل خود، شامل پرتره‌های تاثیرگذارش از دگرخواهان جنسی، معماری سیستم بزرگراهی لس‌انجلس، عمارت‌های مجلل بورلی هیلز، بازیکنان فوتبال دبیرستانی، موج سواران کالیفرنیایی و مناظر انتزاعی از پارک‌های ملی و … می‌شود. «مدرنیست»، چشم‌اندازی ویران شهری از لس‌انجلس ارائه می‌دهد؛ شهری که به شکل برجسته‌ای در طول سالیان در کار اُپی به تصویر کشیده شده است.

 

این فیلم تداعی کننده و متاثر از اثر رادیکال ۱۹۶۲ کریس مارکر با عنوان La Jetée است که در آن از تصاویر ثابت برای بازگو کردن قصه حسرت، سفر زمان و وحشت فاجعه هسته‌ای استفاده می‌کند. فیلم اُپی همین گفتمان را ادامه می‌دهد و از ساختار شکلی و روایی مشابهی برای مقصود متفاوتی بهره می‌گیرد. این فیلم بر مسائل معاصری مثل بلایای طبیعی، از کار افتادن سیستم سیاسی امریکا، تراژدی‌های جهانی و بحران مسکن لس‌انجلس تمرکز دارد. متشکل از ۸۰۰ تصویر ثابت سیاه و سفید، این فیلم ۲۲ دقیقه‌ای با سرعت زیاد در مقابل چشم ما پدیدار می‌شود. هر کدام از تصاویر، سوژه اصلی و جهان او را از زوایا و چشم‌اندازهای چندگانه‌ای نمایش می‌دهند، و جلوه سینمایی شاعرانه‌ای را بوجود می‌آورند.

 

در طول فیلم، شخصیت اصلی سرتیتر روزنامه‌ها و تبلیغات محصولات را می‌برد و آنها را به هم می‌چسباند تا کلاژ پرجزییات و پیچیده‌ای بسازد که انعکاس دهنده وضعیت روانی اوست. کلاژ چند لایه، سَرخوردگی‌ها و خواست‌های او را تصویر می‌کند. در جریان فیلم ناتوانی وی در دستیابی به این خواست‌ها و رویاها وادارش می‌کند تا به اعمال آتش‌افروزانه دست بزند؛ و به شکل روشمندی ساختمان‌های نمادین شهر را به آتش می‌کشد. برای این نمایشگاه در رگن پراجکتز، معمار لس‌انجلسی، مایکل مالتزن، تماشاخانه‌ای را در میان فضای گالری طراحی کرده است که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن فیلم را ببینند. روی دیوارهای گالری هم ۳۳ عکس که صحنه‌هایی از فیلم را به تصوبر می‌کشند، روش متفاوتی برای تجربه کار را میسر می‌سازند. کاترین اُپی متولد ۱۹۶۱ از سال ۲۰۰۱ به عنوان استاد عکاسی دانشگاه کالیفرنیا مشغول به تدریس بوده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما