بیست و پنجمین حراج کریستیز خاورمیانه در لندن، 23 اثر ایرانی در میان آثارم رُزا درگذشت

سمت راست اثر پرویز تناولی و سمت چپ اثر سیدمحمد احصایی

 

حراج کریستیز خاورمیانه ۲۰۱۸ برای دومین بار در لندن برگزار می‌شود.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر،  بیست و پنجمین دوره کریستیز خاورمیانه، با ارائه آثاری از هنرمندان 11 کشور خاورمیانه ۲۴ام اکتبر  (2 آبان‌ماه) برگزار می‌شود. این دومین بار است که کریستیز، حراج خاورمیانه را در لندن و در حراج خانه خود برگزار می‌کند.



از میان 96 اثر راه یافته به حراج ۲۰۱۸ کریستیز خاورمیانه، 23 اثر ایرانی چکش خواهد خورد که نزدیک به یک چهارم آثار این دوره مشابه دوره‌های قبلی است. روی جلد کاتالوگ این دوره کریستیز به اثری از سیدمحمد احصایی اختصاص یافته که از او سه اثر در این حراجی به فروش خواهد رسید. به جز ایران، 20 اثر از سوریه، 17 اثر از مصر، 13 اثر از لبنان و آثاری دیگر از عراق، تونس، عربستان، ترکیه،  فلسطین، مراکش و کویت در این حراجی عرضه می‌شود.



گران‌ترین اثر ارائه شده در این دوره از حراج یک تابلوی نقاشی از هنرمند مصری، عبدالهادی الغازر است که به قیمت 460 تا 580 هزار دلار عرضه شده است. پس از آن در محدوده قیمت 160 تا 230 هزار دلار مجسمه‌ای از پرویز تناولی و یک نقاشی از هنرمند لبنانی، ایمن بعلبکی ارائه شده است. در رتبه بعدی هم اثری از منیر فرمانفرماییان قرار دارد که به قیمت 160 تا 200 هزار دلار چکش می‌خورد.



رتبه سوم گرانقیمت‌ترین آثار ایرانی متعلق به سه اثر خواهد بود، اثری از احصایی با نام «نرگس‌های زرد»، اثر بی‌نامی از حسین زنده‌رودی و نقاشی از مشیری با نام 4159 که قیمت آن‌ها 110 تا 150 هزار دلار برآورد شده است. در رتبه‌های بعدی نیز نقاشی «گنبد آبی 2» از کامران یوسف زاده 91 تا 130 هزاردلار، تابلو «سه درخت بلند و باریک» از سهراب سپهری و  اثری از نصراله افجه‌ای با قیمت 78 تا 100 هزار دلار، تابلوی «شکار» از رضا درخشانی با ارزش 65 تا 90 هزاردلار، اثری از منوچهر یکتایی متعلق به بیش از نیم قرن پیش که قدیمی‌ترین اثر حراج به شمار می‌رود با ارزش 52 تا 77 هزار دلار، اثری از کوروش شیشه‌گران 46 تا 65 هزار دلار و دو اثر از شیرین نشاط با ارزش 33 تا 51 هزاردلار قرار دارند.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر