بازگشت عکاسی به دنیای آنالوگ، سورپرایز کداک در چند روز دیگر

عکاسی آنالوگ

حلقه فیلم های اکتاکروم کداک، مخصوص عکاسی آنالوگ بعد از نزدیک به ۵ سال دوباره به بازار عرضه شد.

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از مهر نیوز، بیش از یک سال پیش بود که شرکت کداک با اعلام خبر تولید مجدد فیلم ­های اسلاید عکاسی «اکتاکروم - Ectachrome»  در نمایشگاه CES در ژانویه ۲۰۱۷ موجی از هیجان را در میان دوستداران عکاسی آنالوگ به راه انداخت.



حال بعد از گذشت نزدیک به ۲ سال، خط تولید این فیلم­ های قدیمی محبوب به راه افتاده و این محصول در سراسر جهان توزیع شده است.



یکی دو دهه پیش بود که شرکت کداک سالانه بیش از یک میلیارد حلقه فیلم می­ فروخت اما با پیشرفت تکنولوژی و گذر صنعت عکاسی به دنیای دیجیتال شیب فروش این محصولات سقوط کرد و در نهایت تولید انواع فیلم ­های آنالوگ متوقف شد. حال با متقاعد شدن کداک مبنی بر وجود میزان کافی تقاضا در بازار، فیلم­ های اکتاکروم دوباره جایی در میان قفسه­ های محصولات عکاسی پیدا کرده­ اند.



طبق خبرها تولید این فیلم ­ها برای کداک امری دشوار بوده است، چرا که آن­ها نمی ­توانستند از متد­های سابق ساخت خود بهره ببرند. برای تولید فیلم ­های اکتاکروم به بیش از ۸۰ نوع ماده اولیه نیاز است که بسیاری از آنان دیگر تولید نمی ­شوند. به همین منظور کداک خود دست به کار شده و بخشی از فرآیند مهندسی شیمی ماجرا را بر عهده گرفته و بخشی دیگر از آن را به دیگر شرکت­ ها برون­ سپاری کرده است.



اکتاکروم ­های جدید اول در قالب رول فیلم­ های ۳۵ میلی­متری توزیع شده ­­اند؛ فیلمی که به گفته کداک با توازن رنگی­ ای که در نور روز دارد عکس­ هایی تمیز، با رنگ­ های زنده و حجم نوری یکدست به ارمغان می ­آورد که آن را به گزینه ­ای ایده آل برای طیف وسیعی از درخواست ها همچون عکاسی از محصولات، منظره و طبیعت و عکاسی مد بدل می ­سازد.


طبق گفته­ کداک قرار است که نسخه سوپر ۸ این فیلم ­ها اول اکتبر امسال یعنی تنها چند روز دیگر و نسخه ۱۶ میلی­متری آن تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه شوند؛ محصولاتی که به قول استیو بلامی مدیر بخش تصاویر متحرک کداک، گزینه اول نسلی از فیلمسازان بوده است. او افزود که ظاهر متمایز و بی ­نظیر فیلم «دومینو» (۲۰۰۵) از تونی اسکات و «نفوذی» (۲۰۰۶) به کارگردانی اسپایک لی بدون استفاده از اکتاکروم به دست نمی­ آمد. ما بسیار هیجان­ زده­ ایم که این محصولات را دوباره به کسانی که آن را می ­شناسند و دوستش دارند عرضه می­ کنیم.



کداک، اکتاکروم ­های جدید خود را به صورت مستقیم به عکاسان نمی ­فروشد بلکه به دست توزیع­ کننده ­های محلی در گوشه کنار دنیا می ­رساند. هنوز درباره قیمت نهایی این محصولات سخنی به میان نیامده است.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر