تجلیل از ۶ دهه خلاقیت تصویری كامبیز درم‌بخش در حاشیه شانزدهمین جشن تصویر سال

کامبیز درمبخش شانزدهمین جشن تصویر سال

 

آیین نكوداشت «كامبیز درم‌بخش» به پاس ۶ دهه خلاقیت تصویری و گرافیکی برگزار شد.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر به نقل از فارس، آیین نکوداشت «کامبیز درم‌بخش» به پاس ۶ دهه خلاقیت تصویری، به‌عنوان یکی از هنرمندانی که تصاویرش به غنای بیشتر سواد بصری مخاطبان منجر شده است، عصر روز گذشته (جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷) در تالار ناصری خانه هنرمندان ایران در شانزدهمین دوره جشن تصویر سال برگزار شد.



در این نشست که چهره‌های مختلفی از عکاسان و فیلم‌سازان و تصویرپردازان حضور داشتند، بزرگمهر حسین‌پور طراح و گرافیست همزمان با استقرار میهمانان در تالار، کشیدن تصویری از کامبیز درم‌بخش را آغاز کرد.



پس از پخش سرود و قرآن و تیزر شانزدهمین جشن تصویر سال، هادی حیدری کاریکاتوریست و مجری این مراسم گفت: بعضی وقت‌ها باخود می‌اندیشم آیا حق داریم از فشارها، کاستی‌ها و شرایطی که خود را بر ما تحمیل کرده‌اند، شکوه کنیم و بنالیم در جایی که شخصیتی چون عالی‌جناب کامبیز درم‌بخش با وجود تمام این شرایط و در آستانه ۷۷ سالگی، همچنان در جست‌وجو، حرکت و خلق جهان‌های تازه و شگفت‌انگیز است؟ کامبیز درم‌بخش به ما آموخته است که خلاقیت هنری حد و مرزی نمی‌شناسد.



وی ادامه داد: آثار درم‌بخش مشحون از بازیگوشی‌های تصویری و معنایی است. چه آن‌جا که فضای بیرون از چارچوب کاغذ را به کمک می‌گیرد تا مفاهیم تازه‌ای منتقل کند، چه زمانی که با عکاسی و یا ترکیب عکس‌ها به آفرینش هنری دست می‌زند. در رسیدن به ایده‌های کارتون‌هایش وقتی روی یک موضوع متمرکز می‌شود به حدی کنکاش کرده و از زوایای مختلف به آن می‌نگرد تا عصاره‌اش را بیرون کشیده و ده‌ها سوژه از یک موضوع مشخص استخراج می‌کند.



حیدری درباره تکنیک درم‌بخش گفت: در بازی با فرم چیره‌دست است و بخش قابل توجهی از کارتون‌های کامبیز درم‌بخش از دل بازی‌های فرمی خلق شده‌اند. اما قلب تپنده کارتون‌های او «خط» است. او معجزه‌ خط را به‌خوبی می‌شناسد و با بهره‌گیری مناسب و به‌جا از این عنصر مهم بصری، سمفونی گوش‌نواز خطوط را در آثارش می‌نوازد.



این کارتونیست ادامه داد: در دوره‌های مختلف حرفه‌ای کامبیز درم‌بخش موضوعات متنوعی دست‌مایه‌ی کارتون‌های او شده‌اند. در دوره‌هایی به موضوعات اجتماعی پرداخته و در زمانه‌ای دیگر سوژه‌های سیاسی بهانه‌ی خلق آثار او بوده‌اند. اما به‌طور عمومی دغدغه و محور اصلی کارتون‌های جناب درم‌بخش «انسان» است. او موقعیت کنش و واکنش انسان را در شرایط مختلف جست‌وجو و به تصویر می‌کشد.  بزرگداشت کامبیز درم‌بخش، بزرگداشت هنر، فرهنگ و تجلیل از اندیشه‌ی جست‌وجوگر برای کشف ظرائف هنرمندانه هستی است.


سیف‌اله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، نیز به حاضران و میهمانانش خوش‌آمد گفت و اظهار داشت: ما چهار سال است که به نامِ نامی تصویر، نکوداشت کسانی را برگزار می‌کنیم که وجودشان آبرودار تصویر شده است. سال اول با اکبر عالمی این برنامه آغاز شد. چرا که تلاش‌های او برای معرفی تصویر عده زیادی را با این وادی در سینما و تلوزیون آشنا کرد. دومین سال محمود کلاری و تصاویر جاودانه‌اش در سینما میهمان ما بود. تجلیل از عباس کیارستمی با همکاری رضا میرکریمی و جشنواره بین‌المللی فیلم فجر انجام شد و سال گذشته در ستایشِ تصویر به علیرضا زرین‌دست اختصاص یافت که کلمه در بیان آنچه او به تصویر کشیده، قاصر است؛ نقشی که برای بزرگ‌کردن کیفیت تصویر ایران، تربیت شاگران فراوان و کمک به فیلم‌ اولی‌ها و... انکار نشدنی‌ست.



وی اضافه کرد:‌ امسال وقتی برای برگزاری مراسم «در ستایش تصویر» در پنجمین سال وارد حوزه هنرهای تجسمی شدیم، کسی آن بالا ایستاده بود که می‌گفت کجا می‌خواهید بروید؛ درباره کارهایش نمی‌خواهم چیزی بگویم. دیگران که متخصص‌اند خواهند گفت. آمده‌ام از تصمیم بزرگ او بگویم که اگر او این تصمیم را نمی‌گرفت، ما چه چیزهایی را نداشتیم.



دبیر جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر ادامه داد: من آمده‌ام اینجا تا از درم‌بخش به‌خاطر یک تصمیم بزرگ تشکر کنم. یک تصمیم بزرگ گرفت و غربت را از رو برد و برگشت؛ او از استثنائاتی‌ در هنر ایران است که وقتی به هر دلیلی پایش را از ایران بیرون گذاشت، به هر دلیلی آنجا نماند و به یک غربت ناخواسته یا خودخواسته پایان داد؛ درم‌بخش ثانیه‌ای بدون کاغذ سفید و قلمی که راه می‌رود، نمی‌بینید. من فقط تا به حال فقط زنده‌یاد عباس کیارستمی بزرگ را دیدم که ثانیه ثانیه‌ی زندگی‌اش را به‌ خلق و تولید و کار می‌گذراند. خلاصه‌اش کنم که کامبیز درم‌بخش غربت را به غربت فرستاد.


پخش فیلم کوتاه «هشدار» ساخته کیومرث درم‌بخش برنامه بعدی این آیین نکوداشت بود.



جواد علیزاده سردبیر مجله طنز و کاریکاتور سخنران بعدی برنامه بود که گفت: من خیلی خوشبختم که کاریکاتور را در کنار آقای درم‌بخش در مجله کاریکاتور آغاز کردم. شیفتگی و عشق ایشان به کار باعث می‌شد که ما هم کارمان را جدی‌تر بگیریم.



پیام تصویری اردشیر رستمی اتفاق بعدی برنامه بزرگداشت درم‌بخش بود که گفت: امیدوارم من را به عنوان شاگردتان قبول داشته باشید. او به دو دلیل از درم‌بخش تشکر کرد، اول اینکه کارهایش خیلی زیباست و جهان را قابل زیست کرده و هر کجای دنیا که بوده با اسم ایران در جشنواره‌‌های جهانی شرکت کرده است.
او ادامه داد: کارهای شما انسانی، مهربان و صمیمی هستند. در همه جای جهان تأثیر گذاشتید و شاگردهای زیادی دارید که یکی از آنها من هستم. درست است که پرچم‌ها معنی ندارند و باید برداشته شوند، ولی تا آنجا فاصله زیادی داریم. مرسی که ایران عزیز را هیچ‌وقت فراموش نکردید.



کامبیز درم‌بخش به دعوت مجری و در میان تشویق‌های حاضران روی سن آمد و از همه‌ حاضران تشکر کرد و گفت برای امروز خیلی خوشحال است؛ بعد ادامه داد: بعضی می‌پرسند تو سوژه‌هایت را از کجا گیر می‌آوری و من می‌گویم از زندگی روزمره. آن زمان که می‌گفتند می‌خواهی گوجه بخری بیا محله ما؛ خبر دادند که بیا قرار است از شما تجلیل کنند. در آن مراسم از آقای منوچهر معتبر هم تجلیل می‌شد. مراسمی بود شبیه این پذیرایی‌های مراسم شام عروسی که ژله و قرمه‌سبزی قاطی می‌شود. حدود ۱۰ دقیقه خواندن بیوگرافی من طول کشید و قاب خاتمی به من هدیه دادند که یک جعبه مخملی هم به آن چسبانده شده بود. توی تاکسی که نشستم دیدم دو تا بن خرید 150 هزار تومانی شهروند توی جعبه بود. تماس گرفتم و گفتم من می‌خواهم اینها را پس بدهم.



درم‌بخش تعریف کرد: در دوره «کلید» هم با من تماس گرفتند و گفتند برای تجلیل به موزه زندان قصر بیا! رفتم و دیدم که جمعیت زیادی هستند و خواستم جلو بروم که گفتند برو تو صف. وارد که شدیم یک لوله سفید به ما دادند و یک جعبه پذیرایی مثل مجالس ختم. بعد دیدم از این لوله سفید گچ بیرون می‌ریزد و متوجه شدم که ساندویچ است. بعد از کلی سخنرانی و سینه‌زنی و ... کلی اسم خواندند که فلانی به عنوان بهترین هنرمند ناحیه فلان به فلان اتاق برود. در پایان مراسم باز هم یک قاب خاتم بود و این بار پیشرفت کرده بود. با دو تا کارت خرید 500 هزار تومانی!



حرف‌های شوخی-جدی درم‌بخش حاضران را به‌وجد آورده بود و دقایقی ایستاده به احترامش کف زدند.



مراسم پایانی شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر