بازگشایی کاخ مرمر پس از 41 سال

بازگشایی کاخ مرمر

 

درهای «کاخ مرمر» را قرار است بعد از ۴۱ سال بار دیگر به روی مردم باز می‌شود.



به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، بنایی تاریخی که در طول سال‌های گذشته، کاربری‌های مختلفی را به چشم دید و در این میان کمتر از دو سال طعم موزه شدن را چشید؛ بنایی تاریخی که درخواست‌های زیادی در طول سال‌های گذشته برای موزه شدنش مطرح می‌شد، بالاخره به روی مردم بازگشایی می‌شود.



پرویز فتاحی - رییس بنیاد مستضعفان - در یک برنامه تلویزیونی در مورد وضعیت این کاخ گفت: حدود ۲۰ – ۲۵ سال قبل مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بنای تاریخی مستقر شد، از همان زمان نیز به نظر می‌آید که این استقرار درست نبوده است، مسوولان نظام نباید در آن کاخ‌ها بنشینند. این کاخ‌ها را ملت از آن نظام ملت گرفته و باید در خدمت ملت قرار بگیرد. مدتی قبل گذشته کاخ مرمر تخلیه شد، اما نه به راحتی، بلکه با ادعا و جرو بحث. نمی‌دانستیم شکایت پیش چه کسی ببریم و به ملت چه  طور بگوییم. اما تلاش‌هایی که صورت گرفته و توسط نهادهایی خاص نیز با جدیت زیاد پیگیری کردند، باعث  همراهی مجمع تشخیص مصلحت نظام و تخلیه‌ی این بنای تاریخی شد».



او در ادامه افزود: «قرار بود برخی استفاده‌های دیگر برای برخی مسائل دیگر مانند تشریفات از این بنا استفاده شود که از آن نیز عدول کردند. اکنون ما داریم آن‌جا را به یک موزه در شان ملت ایران تبدیل می‌کنیم و آن در حال آماده شدن است. امیدواریم دهه فجر اعلام کنیم که یک موزه بسیار خوب داخل محوطه و خود آن کاخ ایجاد شود، چیزهایی که آن‌جا به نمایش گذاشته می‌شود، می‌تواند جزو افتخارات ما باشد».



کاخ مرمر را به دستور رضا پهلوی و با معماری «لئون تادوسیان» ساختند. این کاخ در آغاز به عنوان دفتر کار و محل اقامت زمستانی رضاشاه به بهره‌برداری رسید و تا پیش از تدوین قانون خزانه ملی، جواهرات ملی ایران از کاخ گلستان به این کاخ آورده شده و در زیر زمین آن نگهداری می‌شد.



در سال‌های نخست پادشاهی محمدرضا پهلوی، از این کاخ به عنوان دفتر رسمی شاه پهلوی و محل برگزاری دیدارها، ملاقات‌ها و شرفیابی‌ها به‌کار گرفته می‌شد. فوزیه و محمدرضا پهلوی در این کاخ با یکدیگر زندگی می‌کردند و مراسم عقد او با ثریا اسفندیاری و همچنین مراسم نامزدی‌اش با فرح پهلوی نیز در این کاخ برگزار شد. پس از رخ دادن حادثه ترور شاه در محوطه این کاخ توسط رضا شمس‌آبادی، دفتر ویژه رضا پهلوی به کاخ صاحبقرانیه جابه‌جا شد. این کاخ در سال ۱۳۵۵ به موزه تبدیل شد و تا سال ۱۳۵۷ با عنوان  «موزه پهلوی» قابل بازدید بود.



بعد از انقلاب اسلامی این موزه تعطیل و مدتی از فضای آن به عنوان مقر کمیته انقلاب اسلامی استفاده می‌شد. پس از مدتی این کاخ بدون کاربرد شد تا در میانه‌های دهه ۱۳۷۰ مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از پایان ریاست جمهوری وی، دفترش به این کاخ نقل مکان کرد. بخش‌هایی از کاخ مرمر در سال ۱۳۸۷ مرمت و بازسازی شد. این بنای تاریخی که در خیابان ولی‌عصر تقاطع خیابان امام خمینی (ره) قرار دارد سی‌ام خرداد ۱۳۵۷ با شماره‌ی ۱۶۰۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر