اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رافی کلندریان در گالری پیتر کیلمن زوریخ

 

 

 

گالری پیتر کیلکمن پنجمین نمایشگاه انفرادی هنرمند امریکایی، رافی کلندِریان را برگزار می‌کند.


کلندریان در سال ۱۹۸۱ در لس‌انجلس به دنیا آمده است و این کلان شهر کالیفرنیا اکنون مرکز تولیدات هنری اوست. طراحی‌ها و نقاشی‌های کلندریان امکانات ژانر پرتره و گستره میان واقعیت و خیال شاعرانه را می‌کاوند. پرتره‌های کلندریان همانند پنجره‌ای به جهان کوچک شخصی او هستند. دوستان، اعضای خانواده و افرادی که شخصا با آنها ارتباط دارد و یا آشناهایی از دنیای هنر همانند نوازنده‌ها، نویسنده‎ها و شاعران، بازیگران اصلی فضاهای داخلی کار او هستند.

 

فضاهایی که در این مجموعه جدید بسیار ساده و بی‌پیرایه‌اند؛ یک صندلی ظریف، یک اتاق ساده خالی، ترکیبی که با سادگی‌اش کنجکاوی بیننده را به سمت مدلی که در مرکز قرار گرفته هدایت می‌کند. همزمان، اشتیاق وافر هنرمند به جزییات در هر گوشه و هر سطح تصویر قابل لمس است. در نقاشی‌های کلندریان رنگ‌های قدرتمند و تند و نقوش هندسی نامعمول همه جا دیده می‌شود؛ نقوشی که همدیگر را جذب و دفع می‌کنند. راه راه‌های شلوغ و چهارخانه‌های روی پارچه‌های نقاشی شده، به هنرمند ابزاری برای دستیابی به انتزاع و دگرگونی اشکال می‌دهد.

 

در کار «شنتی»، این پوشش مرد جوان و تمرکز شدید روی آن است که موجب جدا شدنش از پس‌زمینه می‌شود. قرمز سیر پیراهن او با چهارخانه آبی، در تضاد با ساختار متلاطم بافت دیوار پشتی قرار می‌گیرد. کلندریان اغلب روی کارهای از پیش موجودش دوباره نقاشی می‌کند و سپس این لایه جدید رنگ را می‌خراشد تا قسمت‌های خاصی از تصویر دوباره ظاهر شوند. در نتیجه این کار، چنین به نظر می‌رسد که پیکره‌ها در بخش‌هایی با پس‌زمینه یکی می‌شوند و یا به شدت از آن بیرون می‌زنند. در این مجموعه علیرغم دریچه‌هایی که به فضای کارگاه هنرمند گشوده شده، چشم مخاطب مکررا به چهره سوژه باز می‌گردد، و سیما و حالات صورت او را مورد بررسی قرار می‌دهد که خیال‌اندیش، آرام و گاهی مبارزه طلبانه به سوی هنرمند می‌نگرد. کلندریان در دانشگاه یو‌سی‌ال‌اِی زیر نظر اساتیدی نظیر لورا اُوِنز و یوتاکا سون در رشته نقاشی تحصیل کرده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما