اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

رودریگو برانکو در گالری لوییس لمبرت

 

گالری لوییس لمبرت نخستین نمایشگاه هنرمند برزیلی، رودریگو برانکو در لس‌انجلس را برگزار نموده است.


برانکو در زمینه‌های نقاشی و نقاشی دیواری به شدت فعال است و در سراسر برزیل برای ترکیب‌های التقاطی و رنگارنگ نقاشی‌های دیواری‌اش شناخته می‌شود. نقاشی‌های حاضر در این نمایشگاه همان زیبایی‌شناسی خاص هنرمند را ادامه می‌دهند. در این مجموعه، رودریگو داستان زندگی خود را بواسطه کشف جعبه‌ای از عکس‌های خانوادگی کنکاش می‌کند، که پدرش در طول حیات خود آن را حفظ کرده بود. برانکو با نقاشی کردن بخش‌های کوچکی از این تصاویر و سپس افزودن لایه‌هایی از اشکال انتزاعی، نقوش و رنگ روی آنها، از عکس‌ها به عنوان منبع الهام کارش سود می‌جوید.

 

بواسطه این بازگویی داستان خانواده، هنرمند تصویری نو برای آینده می‌سازد، در حالی که ریشه‌هایش را هم گرامی می‌دارد. به گفته رودریگو: «آنها قطعاتی از گذشته‌اند که از آینده می‌گویند.» در کودکی برانکو از یک مشکل بینایی رنج می‌برد که منجر به ادراک و مشاهدات متفاوت و دگرگون شده از جهان پیرامونش می‌گردید. بیماری برانکو موجب می‌شد جهان را با کنتراست و رنگ‌های بیشتر، و مرزهای پیچیده‌تر و اشکال درهم ببیند. تاثیر قدرتمند این خاطرات کودکی در کار وی به خوبی قابل مشاهده است.

 

او تصویر جهانی که امروز می‌شناسد را از دریچه لنز تصاویر و انگاشت‌های کودکی‌اش می‌گذراند و از این رهگذر زبان بصری مختص به خود را شکل می‌دهد. ارتباط رودریگو با هنر در ۱۳ سالگی، با آشنایی با دنیای گرافیتی برزیل آغاز شد و به طور خاص تحت تاثیر Pixação بود؛ شیوه حروف‌نگاری خاص و مرموز رایج در شهرهای سائوپائولو و ریو دو ژانیرو. استفاده رودریگو از گرافیتی در ترکیب با سنت اکسپرسیونیستیِ از ریخت انداختن تصاویر، به منظور تاثیر عاطفی بیشتر، تصاویر جذاب و همزمان تشویش‌آمیزی خلق می‌کند. هر پرتره‌ای که او می‌کشد یک دنیای تمام و کمال را نشان می‌دهد که عامل تعیین کننده آن قصه‌هایی‌ است که سوژه‌ها به همراه خود دارند. عنوان پرتغالی نمایشگاه(Moldando Pedra Dura) به معنای «شکل دادن به سنگ سخت» است. همانند قطعه سنگ سختی که روی زمین می‌غلطد، هنرمند حس می‌کند توسط تجربیات زندگی شکل داده شده است. نقاشی‌های دیواری بزرگ رودریگو تاکنون بخشی از جشنواره‌های سراسر جهان بوده‌اند و نقاشی‌هایش هم در برزیل، آلمان، اسپانیا و دیگر کشورها به نمایش درآمده‌اند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما