بازگشت آثارغارت شده پیش از جنگ جهانی دوم توسط موزه‌های مونیح به وارثانشان

آثار هنری غارت شده

 

سه موزه واقع در «مونیخ» آثار هنری غارت شده از یک خانواده یهودی در دوران نازی‌ها را به وارثان حقیقی بازمی‌گرداند.

 

به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت نت، آثار هنری متعلق به یک زوج یهودی که پس از دستگیری و انتقال‌ آن‌ها به کمپ اسرای جنگی در سال ۱۹۳۷ غارت شد،‌ اکنون به وارثان حقیقی باز می‌گردد. یک موزه و دو گالری هنری در «مونیخ» تصمیم گرفته‌اند این ۹ اثر هنری را که بیش از ۸۰ سال پیش از این زوج یهودی ربوده شده به وارث‌هایشان بازگردانند. این آثار که شامل تابلوهای نقاشی و طراحی‌های رنگی می‌شود برای سال‌های متوالی در موزه‌های مختلف «مونیخ» نگهداری می‌شدند اما تحقیق جدید از تاریخچه واقعی این آثار پرده برداشت و مسؤلان موزه را بر آن داشت تا این آثار هنری غارت شده را به صاحبان حقیقی خود بازگردانند.

 

این آثار هنری پس از آن که توسط ارتش نازی‌ها از آپارتمان این زوج یهودی ربوده شدند و به یکی از انبارهای نازی‌ها منتقل شدند، در سال ۱۹۹۵ جداگانه به موزه و گالری‌های هنری واقع در مونیخ منتقل شدند.

 

سه طراحی رنگی متعلق به قرن نوزدهم و پنج تابلو نقاشی متعلق به قرن شانزدهم الی بیستم در این مجموعه قرار دارند.

 

مدیران یکی از موزه‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد :‌«کشف اصالت واقعی آثار هنری اقدامی است که آن را نمی‌توان تنها به عنوان وظیفه موزه درنظر گرفت. این وظیفه اخلاقی و انسانی ماست که اصالت دارایی‌های این موزه را به طور واضح اعلام کنیم. حوادث گذشته را نمی‌توان جبران کرد اما ما می‌توانیم با انجام این قبیل کارها، تاسف عمیق خود را در رابطه با اقدامات غیرانسانی نازی‌ها ابراز کنیم.»‌

 

این اولین باری نیست که آلمان اقدام به بازگرداندن آثار هنری و باستانی غارت شده در دوران نازی‌ها می‌کند. چندی پیش یک تابلو نقاشی تحسین‌شده از نقاش چیره‌دست هلندی با موضوع «طبیعت بی‌جان» که در جریان جنگ جهانی دوم توسط سربازان «نازی» از ایتالیا ربوده شده بود، به «فلورانس» بازگردانده شد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر