اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

هری پاتر به روی صحنه تئاتر می رود / «هری پاتر و کودک نفرین‌شده» در راه است

 

نوزده سال پس از انتشار نخستین کتاب از مجموعه رمان‌های هری پاتر در سال ۱۹۹۷، تابستان سال آینده متن نمایشنامه «هری‌پاتر و کودک نفرین‌شده» روانه بازار خواهد شد. این کتاب در واقع از روی نمایشی دوقسمتی با همین نام تنظیم شده که بناست روز ۱۰ مرداد سال آینده در سالن تئاتر «وست اِند» لندن روی پرده برود.

 

به گزارش بخش تئاتر آکادمی هنر، ماجرای این نمایش، نوزده سال پس از نقطه پایانی کتاب «هری پاتر و یادگاران مرگ» آغاز می‌شود: هری قدم به دوران بزرگسالی گذاشته، در «وزارت سحر و جادو» کار می‌کند و سه بچه قد و نیم‌قد دارد. نمایشنامه به دشواری‌های دوران بزرگسالی هری می‌پردازد و گذشته‌ای که پس از سال‌ها دست از سر او و خانواده‌اش - خصوصاً پسر کوچکش «آلبوس» - برنمی‌دارد.

 

اگرچه هر هفت کتاب از مجموعه هری پاتر تبدیل به فیلم شده‌اند، این نخستین بار است که برمبنای این شخصیت پرطرفدار نمایشنامه‌ای نوشته می‌شود. «هری‌پاتر و کودک نفرین‌شده» بر اساس داستانی از جی.کی. رولینگ، جان تیفانی (کارگردان نمایش) و جک تورن و به قلم آقای تورن نوشته شده است، در نتیجه اگرچه به ماجراهای هری پاتر می‌پردازد، نمی‌توان آن را رمانی به قلم خانم رولینگ به شمار آورد.

 

با این حال از آنجا که از انتشار آخرین رمان از مجموعه هری پاتر یعنی «هری پاتر و یادگاران مرگ» ۹ سال می‌گذرد، به نظر می‌رسد کتاب جدید اشتیاق طرفداران این جادوگر جوان در سراسر دنیا را بار دیگر برانگیخته است. تاکنون بیش از ۴۵۰ میلیون نسخه از کتاب‌های هری پاتر در سرتاسر جهان به فروش رسیده و بیش از ۴٫۴ میلیارد پوند درآمد نصیب نویسنده و ناشرش کرده است. روز ده مرداد یا ۳۱ ژوییه ظاهراً به این دلیل برای انتشار این کتاب و روی صحنه رفتن نمایشنامه انتخاب شده که در کتاب‌های رولینگ این تاریخ به عنوان روز تولد هری پاتر مشخص شده است.

 

فروش بلیت برای این نمایش اوایل مهرماه سال جاری آغاز شد و تنها پس از ۸ ساعت، ۱۷۵ هزار بلیط به فروش رسید. قیمت بلیت‌های این اثر اکنون در بازار سیاه به سه هزار پوند می‌رسد. بناست چند ماه پس از انتشار این نسخه اولیه - که در تعدادی محدود منتشر خواهد شد- نسخه اصلی و نهایی این نمایشنامه نیز روانه بازار شود. «اسکولاستیک»، ناشر این کتاب، اعلام کرده است که این تصمیم به این منظور اخذ شده که به نویسندگان نمایشنامه امکان بدهد طی اجراهای متعدد، در صورت لزوم تغییراتی در متن ایجاد کنند.

 

جیمی پارکر، بازیگر تئاتر و خواننده بریتانیایی، در این نمایش نقش هری پاتر را ایفا خواهد کرد. پیشتر نمایش «هری‌پاتر و کودک نفرین‌شده» به دنبال انتخاب یک بازیگر زن سیاه‌پوست به نام «نوما دمزونی» برای ایفای نقش «هرمانی»، دوست هری و یکی از باهوش‌ترین دانش‌آموزان مدرسه «هوگوارتز»، توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. این انتخاب و حواشی آن باعث شد بحث و جدل فراوانی درباره کلیشه‌های نژادی در سینما و رسانه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دربگیرد. خانم رولینگ خود از جمله کسانی بود که از این انتخاب دفاع کرده و گفت که هیچ ‌جای کتاب ننوشته که «هرمانی» سفیدپوست است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما