اختصاصی

آخرین نقد آثار

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (6 رای)
نقد فیلم همه می‌دانند ساخته اصغر فرهادی؛ رازی در میان نیست
اصغر فرهادی در آخرین فیلم سینمایی خود  با عنوان «همه می‌دانند»، درامی معمایی درباره یک خانواده را دستمایه ساخت خود قرار داده و داستان را در دل روستایی در اسپانیا روایت می‎‌نماید. او با واکاوی مضامین تکرار شونده خود به شکل موتیف‌وار از جمله شکاف‌های خانوادگی، رازهای پنهان، حرف‌های مگو و آزمون چندباره صداقت، دروغ، ایمان و رستگاری را تصویر نموده است. همه می‌دانند درامی است که بر پایه فیلم‌های دیگر
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (7 رای)
نقد نمایش خروج ممنوع به کارگردانیِ گیتی قاسمی؛ خانم‌ها! آقایان! جهنم خودِ شمائید!
در بازه‌ی زمانی خاصّی از سالِ جاری که علی‌رغم‌ تمام ناملایمات، طیف متنوعی از نمایش‌ها در ژانرهای گوناگون بر صحنه رفته‌اند، تالار حافظ از یک‌شنبه بیستم آبان، ساعتِ ۱۸ و سی دقیقه، میزبان «خروج‌ممنوع» به کارگردانیِ گیتی قاسمی است. نمایش‌نامه‌ی فلسفیِ "Huis clos" اثر سارتر[۱] را در ایران، افراد مختلف -مصطفی فرزانه، ناصر غیاثی، قاسم صنعوی و...- تحت عناوین متفاوتی به فارسی برگردانده‌اند. قاسمی در «خرو
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
پیش به سوی اسکار 2019؛ شماره 1: شانس‌های اصلی بازیگری نقش اصلی مرد
با توجه به نزدیک شدن به اعلام فهرست نامزدهای اسکار اقدام به معرفی شانس‌های اصلی اسکار خواهیم کرد تا مخاطبان با شانس‌های اصلی فصل جوایز آشنا شوند. در این مجموعه یادداشت‌ها که شماره یک آن با فاصله 2 ماهه تا اعلام نامزدها منتشر شده است شانس‌ها بر اساس اعلام نشریات گوناگون و البته سایت‌های معتبر معرفی شانس‌های اسکار و بهره‌مندی از تجارب منتقدان سینمای آکادمی هنر جمع آوری شده‌اند. در قسمت بازیگری در
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.05 (11 رای)
نقد فیلم خانم یایا ساخته عبدالرضا کاهانی، پر از فریاد خاموش
خانم یایا تازه‌ترین فیلم کاهانی در اکران است. فیلمی سراسر اعتراضی که گویی فیلمسازش قصد فریاد کشیدن دارد؛ اما فیلم خاموش و ساکت است. فیلم وقایع خود را بر اساس سبک فیلمساز -گروتسک- که اغلب فیلم‌هایش از دوراهی هیچ به این سو تشکیل داده، چیده شده است. فیلم غیرمتعارفِ کاهانی اگرچه  در لایه‌های مستترش به دنبال اعتراض است، اما بستر فیلم و وجه دراماتیک اثر چنان لنگ می‌زند که نمی‌توان از خانم یایا به عنوا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (8 رای)
دهانِ پُر از آتش و خاک؛ نگاهی به «آتش خود برافروخته» به کارگردانیِ حسام کلانتری و «شب واقعه» به کارگردانیِ محمد عارف
اشاره: در روزهای منتهی به اربعین حسینی، فرصتِ این را پیدا کردم تا شاهدِ دو رویدادِ نمایشیِ مذهبی باشم که اتفاقاً هردو واقعه‌ی کربلا و خسران‌دیدگانِ لشکرِ یزید را مرکزِ توجه قرار داده بودند. در ادامه، نگاه مختصری خواهم داشت به نمایشِ «آتش خود برافروخته» به کارگردانیِ حسام کلانتری و «شب واقعه» به نویسندگی و کارگردانیِ دکتر محمد عارف. ادامه مطلب: دهانِ پُر از آتش و خاک؛ نگاهی به «آتش خود برافروخته
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
هنرمندان برجسته خاورمیانه از نگاه BASI + اینفوگرافی
  در سال‌های اخیر، بازار هنر مدرن و معاصر در خاورمیانه به سرعت شگفت انگیزی رشد کرده است. این میزان رشد به معرفی و شناخت آن در سطح منطقه و بین الملل باز می‌گردد. آرایش چشمگیر از موزه‌های تازه تاسیس تا گالری‌های هنری در سراسر این منطقه به جلب توجه به هنر خاورمیانه کمک کرده است. به نسبت بازار جهانی هنر، بازار هنری خاورمیانه نسبتا کوچک به نظر می‌رسد، اما با حضور مستقیم حراجی‌های بونامز، کریستیز و س
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
نقد فیلم زندگی خصوصی Private Life تامارا جنکینز؛ مرزهای باریک ثبات زندگی
تامارا جنکینز کارگردان فیلم پس از ساخت «وحشی‌ها» بازگشت موفقی در عرصه کارگردانی با «زندگی خصوصی» داشته است. ریچل (با بازی کاترین هان) و ریچارد (با بازی پل جیاماتی) به دلیل عدم باروری راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند تا هر طور شده به خواسته‌اشان برسند. فیلم از آن دست فیلمنامه‌های پر دیالوگ دارد و ریتم بر اساس همین دیالوگ‌ها و پیچ و خم‌های بسیار جزئی در دل خرده روایت‌ها همواره در بهترین حالت خود ق
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.56 (9 رای)
نگاهی به مده‌آ، با نویسندگی و هدایت‌گریِ علی حسینی؛ صفر یا صد
اعضای گروه کوچک انزوا این شب‌ها در سالن شماره‌ی یک خانه‌ی نمایش مهرگان، ضیافتی هیجان‌انگیز و هولناک، تحت عنوان «مده‌آ» تدارک دیده‌اند که می‌توان پیشنهاد جالبی برای آن‌دسته از مخاطبانی که تمایل دارند نظاره‌گر اجرایی متفاوت با اتفاقات روتین تئاتری باشند، قلمدادش آورد. ادامه مطلب: نگاهی به مده‌آ، با نویسندگی و هدایت‌گریِ علی حسینی؛ صفر یا صد اضافه کردن دیدگاه جدید

تحلیل رویکرد

بانک اطلاعات هنری