اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نقد فیلم «نشستن کبوتر روی شاخه بازتابی از زندگی» ساختة روی اندرسون

فیلم A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence روی اندرسون

تراژدی حکایت از مرگ و پایان دارد و در مقابل کمدی به ادامة زندگی ادامه دارد.
اولین فیلم داستانی و بلند روی اندرسون برای ورود به رقابت شیر طلایی بعد از هفت سال کمدی فاخری به نام نشستن کبوتر روی شاخه بازتابی از زندگی A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence است. کمدی-تراژدی در اساس تلفیقی از جمله فوق است: «همه ما می‌میریم، اما زندگی ادامه دارد».


فیلم اندرسون ذهن را بسیار درگیر خود می‌کند. نقش‌ها بسیار باورپذیر شخصیت پردازی شده‌اند. مرد چاقی که دچار یک حمله قلبی کشنده می‌شود در حالی که بطری شراب را از دستان خود رها نمی‌کند. در آن سو زن مسنی روی تخت بیمارستان افتاده که به کیف دستی خود چسبیده است؛ در حالی که اطرافیان تلاش می‌کنند آن را از دست او در بیاورند. کاپیتان کشتی در تعجب است که با وعده غذایی –که خریده اما به آن دست نزده است- خود چه کند. مسافر مرده‌ای که روی زمین افتاده است. همة این تصاویر حس پوچی و سایه‌ای از مرگ را تداعی می‌کنند.

در این مرحله از زندگی جاناتان (با بازی هولگر اندرسون) و سم (با بازی نیلز وست بلوم) که در کنار یکدیگر مغازه دارند. استراگون و ولادیمیر در یک مأموریت مغازه به مغازه سر می‌زنند تا بازاریابی فروش محصولات‌اشان را انجام دهند. دندان‌های خون‌آشامی (استاندارد و با ماندگاری بالا) کیسه خنده (کلاس َA) و یک ماسک لاستیکی از عمو یک دندان. آن‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم به مردم کمک کنیم که سرگرم شوند و از زندگی لذت ببرند. در صحنه‌هایی می‌بینیم که افرادی پشت تلفن یک عبارت مشابه را تکرار می‌کنند. «خوشحالم از این‌که می‌شنوم شما خوبید».

با دیدن هر صحنه می‌توان متوجه شد که ماه‌ها آماده سازی و تلاش برای ساخت این فیلم مشخص می‌شود. همه چیز با دقت انجام می‌شود. نگاه شاعرانه اندرسون و حرکت پر احساس دوربین به فیلم حسی از تابلوی نقاشی را می‌دهد که سرشار از احساس است. پس‌زمینه تصاویر به طور کامل روشن است و نور و تصاویر رئالیستی ترکیب استادانه‌ای به صحنه‌ها داده است. یک دکمه کوچک قرمز روی دیوار که چشم را خیره می‌کند، داستان خاص خود را دارد. رنگ‌مایة فیلم بیشتر مایل به قهوه‌ای است. به غیر از صحنه‌های آسایشگاه که بیشتر سبز کار شده است.

 

 

 

 

درباره نویسنده :
ساناز محمدعلیها
نام نویسنده: ساناز محمدعلیها

سمت در آکادمی هنر: روابط عمومی

کارشناس مترجمی زبان انگلیسی

فعالیت ها: مترجم متون هنری / روابط عمومی و بازیگری در تئاتر / خبرنگاری  


دیدگاه‌ها  

0 #6 ahmadddddd 1400-03-31 12:40
همین؟ :|
نقل قول کردن
+6 #5 Rouzbrh 1397-03-07 11:23
دوستان من منتقد رو نمی خوام بکوبم ولی به نظرم واقعا کم لطفی کردن نسبت به این فیلم. این فیلم ساعت ها جای بحث داره و به جای این دو پاراگراف میشه ده ها صفحه ازش نوشت هم از جنبه ی سینمایی فیلم که پر از نکته های نوین فیلم برداری و نحوه پیش بری داستانه و هم جنبه ی فلسفی و بیشتر حتی اجتماعی و روانشناسی. اتفاقا دوربین هم تا جایی که یادمه ایستا بود تو همه ی سکانس ها و اینکه موسیقی فیلم بی نظیره نه تقریباً خوب. مخصوصاً سکانس بار که فلش بک پیرمردس صحنه و موسیقی فراموش نشدنی داره...
نقل قول کردن
+3 #4 سهراب 1394-09-28 20:54
ساناز جان از منتقد های درست و حسابی ترجمه کن. این که نشد نقد یارو اصلا کنایه های فیلم رو درک نکرده نشسته سکانس ها رو گزارش کرده
نقل قول کردن
-3 #3 خرابتم 1394-06-04 16:40
به نقل از حمیدرضا ح:
انقدر به خودت فشار نیار هلاک شدی چقدر تحقیق کردی واسه نوشتن این متن
حرکت پر احساس دوربین؟!!!!!!!!!! مطمعنی فیلمو دیدی؟!!
شما فیلم اخراجی ها رو نقد کنی برات مناسب تره
ینی اعتماد به نفستو از سر منشع در عجبم شگفتا!!!

:-* :-* یعنی فاز ما ایرانیا چیه که اینقدر .... هستیم بابا کور اسم منتقد را دیدی :eek: جان بلیس دیل. بعد ایشون باید اخراجیا نقد کنه
نقل قول کردن
+4 #2 حمیدرضا ح 1394-06-01 17:36
انقدر به خودت فشار نیار هلاک شدی چقدر تحقیق کردی واسه نوشتن این متن
حرکت پر احساس دوربین؟!!!!!!!!!! مطمعنی فیلمو دیدی؟!!
شما فیلم اخراجی ها رو نقد کنی برات مناسب تره
ینی اعتماد به نفستو از سر منشع در عجبم شگفتا!!!
نقل قول کردن
+3 #1 علي تاجيك 1394-05-11 13:41
اين نقد بود الان؟؟؟

شما فلسفه خونديد يا فيلم كه داريد فيلم نقد مي كنيد؟؟؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما