اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نگاهی به فیلم تی‌تی، یک عاشقانه آرام

فیلم تی تی آیدا پناهنده

 

فیلم‌ سینمایی تی‌تی جدیدترین ساخته‌ی آینده پناهنده نویسنده و کارگردان ایرانی که پیش از این با فیلم‌هایی همچون اسرافیل، ناهید و غیره جایگاه خوبی را در سینمای خود کسب کرده بود، درحال حاضر یکی از محبوب ترین فیلم‌های درحال اکران سینمای ایران است.


تی‌تی قصه‌ی ارتباط بین فیزیک‌دانی به اسم ابراهیم و زنی به نام تی‌تی که در قسمت خدمات بیمارستانی در ناحیه‌ي شمالی ایران مشغول به کار است و نامزدی به نام ابراهیم دارد را روایت می‌کند. شاید بتوان گفت تی‌تی درست‌ترین وصادق ترین راوی برای بیان ارتباط‌های مثلثی است. در جهان تی‌تی کاراکتر‌ها و شخصیت‌ها درحال رقابت بر سر برتری های اخلاقی و انسانی هستند. تی‌تی نوسان ارتباطات را نشان می‌دهد. آدمی که چشم‌هایش را بسته و در دنیای خودش غرق شده است. مردی که در بستربیماری درحال چیزی است تا بتواند جهانی را بسازد و از نابودی آن جلوگیری کند. در طرفی دیگر مخاطب نامزدی را می‌بیند که شاید بتوان گفت هیچ چیز جز خودش را در پیش چشم خود نمی‌بیند. نقطه‌ي مشترک تی‌تی با مابقی آثار آیدا پناهده در همین است که در مرکز شخصیت فیلم یک زن وجود دارد. و داستان در محور یک زن می‌چرخد. در فیلم تی‌تی مخاطب با شخصیت زنی روبه‌روست که تفکرات و دنیای مختص خودش را دارد و در آن زندگی می‌کند. زن‌هایی که در دیدار اول با آن‌ها با تعجب از خود سئوال می‌کنیم مگر همچین طرز فکری وجود دارد؟ ودرنهایت می‌فهمیم که بله! وجود دارند و از ما هم دور نیستند.


درباره‌ی فیلم تی‌تی می‌توان این را بیان کرد که فیلم، به لحاظ بصری تمام خودش را گذاشته و از تصویر هیچ چیز برای روایتگری ندارد اما آشفته است و کارگردان به خوبی توانسته موقعیت جغرافیایی و داستان را بر روی یک خط بگذارد و مخاطب را همراه خود کند. یک عاشقانه‌ای ملموس. در تی‌تی همه‌چیز به آرامی شکل می‌گیرد. هرکسی در دنیای خودش مشغول گذران زندگی‌است. شخصیت زن تی‌تی‌(با بازی النازشاکردوست) زنی‌ست که در فضایی آرام با دیوانگی‌ها و دنیای خود، جلوه‌ای تازه به فیلم و آرامش آن می‌دهد. کلام آخر، می‌توان گفت تی‌تی با تمام کاستی ها و آشفتگی‌هایی که در چرخش دوربین خود، توانسته روایت را با همه‌ی کاستی ها به گوش مخاطب برساند. و از همه‌ی آن‌ها مهم‌تر توانسته است، مخاطب را با محیط پیرامونش آشناکند. توانسته است به گوش مخاطب برساند که هر انسانی مي‌تواند آنقدر بزرگ شود تا درجایگاهی قرار بگیرد که بتواند به تنهایی برای خودش تصمیم بگیرد. و هر انسان دیوانه‌ای می‌تواندصد‌ها باربیشتر از یک انسان‌عاقل پای تصمیم و حتی عشق خود بی‌ایستد. با دیدن فیلم تی‌تی ما با فیلمی روبه‌رو هستیم که تکلیفش با خودش مشخص است. تی‌تی می‌تواند مخاطب را درگیر خود کند و یک اثر موثر قملداد شود. تی‌تی روایتگر زنی‌است که توانسته با دنیای خودش تغییری بزرگ به وجود آورد.

 

درباره نویسنده :
آریانا معتمدیان
نام نویسنده: آریانا معتمدیان

لیسانس روانشناسی

همکاری با نشریات مختلف

 


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما