سفری دیگر به دنیای خماران تاد فیلیپس در خماری 2 (The Hangover: Part II)

 

  

فیلم the hangover 2فیلم خماری 2 The Hangover: Part II با همان داستان و تم ما را این بار به کشور، محیط، فضا و شوخی‎های دیگر از دنیای چند -به اصطلاح- احمق می‎برد که لحظات پر نشاطی در انتظارمان خواهد بود.

کمدی خماری دو سال پیش کاری کرد که از زمان خواندن خبر ساخت قسمت دومش برای تماشای ان لحظه شماری می‎کردم دو روز پیش در اغلب نقاط جهان فیلم اکران شد و موفق شدم روز گذشته پس از رد کردن صف طویلی به تماشای آن نشسته و لذت تماشای آن را در این یادداشت با شما تقسیم کنم.

 

 

 

تاد فیلیپس نبوغ خاصی دارد. فیلم دومش مدرسه قدیمی Old School نشان داد او از کلیشه‎های ژنریک به خوبی استفاده‎ای دیگر خواهد کرد. فیلیپس به کمدی که در آن شخصیت‎های احمق و بامزه دست به انجام کارهای عجیب و غریب می‎زنند –در اغلب فیلم‎هایش به خصوص در سری خماری و سر وقت Due Date- علاقه خاصی دارد. داستان خماری در مورد پارتی‎های مجردی است که تقریبا یک یا دو هفته قبل از مراسم عروسی در کشورهای غربی خصوصا آمریکا گرفته می‎شود. شخصیت‎های قصه خماری در قسمت اول لاس وگاس را برای این پارتی انتخاب می‎کنند. به محض شنیدن چنین ایده‎ای شاید برخی فکر کنند –که می‎توان به ان‎ها حق هم داد- با از سنخ فیلم‎های نازلی چون پارتیهای مجردی یا پای آمریکایی مواجه باشند که باید بگویم فیلیپس با تعلیقی درخشان چنین تصوراتی را برهم زده است. او نشان داد چگونه می‎تواند کاراکترهایش را در قسمت اول به لاس وگاس و در قسمت دوم به بانکوک در تایلند ببرد و از تلقی‎های مخاطب چنین سینمایی، آشنایی زدایی کند. هر دو شهر فارغ از جنبه‎های توریستی به فساد شهره هستند اما شما در سری خماری قرار نیست به جاهایی که انتظارش را دارید پرتاب شوید بلکه درست برخلاف تصورات شما داستانی کاملا نو در حال وقوع است که در این وجه قسمت اول بسیار قابل تأمل‎تر است.

 

صحبت از خماری با فروش حیرت انگیز قسمت اول آن اجین شده است. این کمدی با درجه R (فیلمی که برای افراد زیر 17 سال ممنوع است.) فروش بسیار خوبی قریب به 500 میلیون دلار داشته باشد که کمپانی .. را ترغیب به ساختن قسمت دوم یا حتی بیشتری برای چنین کمدی ارزان و بسیار پرفروشی را کند. فارغ از موفقیت در گیشه منتقدان هم فیلم و به خصوص فیلمنامه آن را تحسین کردند و خماری جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال گلدن گلوب را از آن خود کرد تا چنین موفقیت‎هایی جرقه شعار تبلیغاتی قسمت دوم را بزند: «شهروند کینِ پارتی‎های مجردی» قسمت دوم در همین دو روز اکرانش 60 میلیون دلار تنها در آمریکا فروخته است تا میزان محبوبیت قسمت اول آن مشخص شود.

 

در خماری 2 این بار نوبت استیو (اد هلمز) همان دکتر دندان‎پزشک است که ازدواج کند. داستان قسمت دوم چند سالی پس از قسمت دوم می‎گذرد و کاراکترها با گذر زمان هنوز همان احمق‎های بامزه‎ای هستند که در کمدی‎های احمق‎ها با آن‎ها روبرو می‎شویم. تنها زاک گالینفیانکیس آن موهای ژولیده و فرفریش را تراشیده تا ظاهری عجیب غریب برای مواجهه با خلافکاران تایلندی داشته باشد. –بازگردیم به داستان- استیو عاشق دختری تایلندی به نام لورن با وجود مخالفت‎های پدر دختر می‎شود. هر چقدر پدر دختر استیو را تحقیر می‎کند و پسر 16 ساله دارای بورس استنفوردش را بر سر او می‎کوبد از پافشاری او برای رسیدن به لورن نمی‎کاهد. دوستان استیو؛ فیل (بردلی کوپر)، آلن (زاک گالینفیانکیس) و داگ (جاستین بارثا) برای جشن گرفتن آخرین روزهای مجردی استیو دست به کار می‎شوند و مانند قسمت اول به خماری می‎روند. پس از به هوش رسیدن حواسشان در کنار اتاقکی در کنار ساحل متوجه می‎شوند بعضی چیزها با یکدیگر نمی‎خواند و در جست‎وجوی روز از دست رفته متوجه می‎شوند چه کارهایی وحشتناکی را در روز گذشته در رویارویی با مافیا و قاچاقچیان زن‎ و مواد تایلند انجام داده‎اند و رهایی از این وضعیت و رسیدن به مراسم ازدواج استیو بسیار دشوار شده است.

 

فیلیپس در قسمت اول لحظات بسیار بامزه‎ای را در کنار یک داستان کاملا نو خلق کرد اما خماری 2 فارغ از تمام لحظات مفرحش چیزی جز تکرار کلیات قسمت اول نیست. قسمت اول نوآوری‎های مختلفی در چنین ژانر و سینمایی به وجود آورد. قسمت دوم با این‎که نیاز به معرفی شخصیت‎ها و توضیح اضافات نداشت، از این لحاظ نتوانست چیز زیادی را به قسمت اول خود بیافزاید. میلی به شکافتن صحنه‎های مختلف فیلم ندارم زیرا انتشار مقاله با سومین روز اکران فیلم مصادف است و لذت تماشای آن از شما کم خواهد شد. خماری 2 با وجود ساختار تکراریش هم‎چنان پر است از شوخی‎های بکر محیطی از بازارهای شلوغ تایلند گرفته تا معبد کاهنان و مبارزات مخصوص آن‎ها. شاید اگر فیلیپس خماری 10 را هم با همان ساختار و با شوخی‎های نو بسازد باز هم مشتاقانه به تماشای آن بنشینم چون او با زیرکی خاصی از یک ساختار می‎تواند صحنه‎های جذابی را ایجاد کند.

 

 

 

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور