اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

10 فیلم هارورِ[وحشتِ] برتر سال 2016

 

 

سال 2016 از نظر تولید فیلمِ وحشت باکیفیت سال خوبی برای سینما بوده است. این را اکثر منتقدان بین‌المللی می‌گویند. لیستی که در ادامه مشاهده می‌کنید لیست منتخب وبسایت dreadcentral از ده فیلم باکیفیت هارورِ سال است. فیلم‌هایی از آمریکا، بریتانیا و البته کُره جنوبی.

 
10. هیس ساخته مایک فلاناگان / Hush

 

مایک فلاناگان امسال یک تنه سه فیلم بلندِ هارور ساخت. «قبل از اینکه بیدار شوم»، «اویجا؛ خاستگاه شیطان» و «هیس». به نظر می‌رسد که فلاناگان انبوه‌ساز جدید سینمای هارور هالیوود است. هر چند او فیلمسازی است که ساخته‌هایش همواره از استاندارد کیفی قابل قبولی برخوردار است.

اما «هیس» داستان زن نویسنده‌ی ناشنوایی است که شبانه مورد تعرض یک قاتل سادیست قرار می‌گیرد. قاتل که بیرون خانه است به سادگی متوجه می‌شود که قربانی جدیدش نه می‌تواند سخن بگوید و نه اصولاً می‌شنود.

 

9.کم عمق ساخته خوآم کولت-سرا / Shallows

 

اگر «آرواره‌ها»ی اسپیلبرگ را دوست دارید و آن را فیلم بزرگی می‌دانید، این یکی را هم ببینید. فیلم البته هرگز به اندازه اثر کلاسیک اسپیلبرگ جاه طلبانه نیست ولی قابل قبول است. داستان زن جوان کایت سواری که در سواحل اسپانیا اسیر یک کوسه‌ی شیطان صفت می‌شود. محتوای فیلم می‌تواند برای منتقدین فمینیست بسیار جالب توجه باشد! زنی که مجبور است به تنهایی از پس یک جانور درنده بربیاید.

 

8. شماره ۱۰ کلاورفیلد ساخته دان تراختنبرگ / 10 Cloverfield Lane

 

این یکی از اولین فیلم‌های هارور اکران شده در سال جدید بود. فیلمی که البته کسی چندان جدی‌اش نمی‌گرفت اما به زودی طرفداران پر و پا قرصش را پیدا کرد و فروش موفقی هم داشت. داستان فیلم در مورد پایان جهان است. این را مردی می‌گوید که یک دختر و پسر جوان را ربوده و در مکانی که خود ادعا می‌کند عایق بندی شده زندانی کرده است. مرد که جان گودمن بازی‌اش می‌کند ادعا می‌کند که نه زندانبان آن‌ها بلکه ناجی آن‌ها است. اما به نظر می‌رسد که یک جای کار می‌لنگد. فیلم طوری پیش می‌رود که شما به عنوان مخاطبان فیلم به شک بیفتید. اینکه نکند مرد اصلی داستان یک سادیست است و دارد در مورد پایان جهان به ما و قربانیان نگون‌بخت‌اش دروغ می‌گوید؟!

 

7.اویجا؛ خاستگاه شیطان ساخته‌ی مایک فلاناگان / Ouija: Origin of Evil

 

این دومین فیلم فلاناگان در این لیست است. فیلم مشخصاً از باب روایت و داستان‌پردازی فیلمی موفق‌تر از «هیس» فیلم قبلی فیلمساز است. داستان فیلم در مورد خانواده‌ی شیادی است در دهه‌ی 60 میلادی در آمریکا که با انجام مراسم دروغین احضار روح کسب درآمد می‌کنند. اما وقتی که سر و کله‌ی یک عده روح خبیث واقعی در خانه‌اشان پیدا می‌شود، همه چیز بهم می‌ریزد. یک توصیه؛ صبور باشید و فیلم را تا آخر ببینید. حتی بعد از پایان تیتراژ نهایی آن! فیلم بعد از تیتراژ نهایی هم ادامه دارد.

 

6.احضار روح 2 ساخته‌ی جیمز ون / The Conjuring 2

 

ادامه‌ی ماجراجویی‌های اد و لورین وارن؛ محققین حوزه‌های ماوراطبیعی. داستان فیلم جدید ون در اواخر دهه‌ی 70 میلادی و در لندن می‌گذرد. خانواده‌ای هادسون با روح خبیثی در خانه‌اشان مواجه شده‌اند. آن‌ها از زوج وارن می‌خواهند که به آن‌ها کمک کنند. اما لورین (ورا فارمیگا) به خاطر خوابی که دیده برای سفر به لندن و بازدید خانه مردد است. او خواب دیده که به زودی حادثه‌ای اد (همسر وفادارش) را از او خواهد گرفت.

 

فیلم ترسناک‌تر از قسمت اول آن است هر چند به نظر می‌رسد فیلمساز برای حاصل شدن چنین هدفی، خیلی بیش از قبل دست به دامان جلوه‌های ویژه‌ی میدانی برای خلق وحشت شده است. اگر این مورد  شما را آزار نمی‌دهد، حتما فیلم را ببینید.

 

5. نفس نکش ساخته‌ی فد آلوارز /Don't Breathe

 

این فیلم غافلگیرکننده‌ی فد آلوارز بیشتر از آنکه هارور باشد یک تریلر نفسگیر با ریتم بسیار تند و تیز است. داستان سه جوانِ دزدِ خرده پا که با اطمینان از نابینا بودن مالک یک خانه، تصمیم می‌گیرند برای سرقت گنجینه‌ی او وارد خانه‌اش شوند. البته آن‌ها در مورد نابینا بودن مالک خانه اشتباه نکرده‌اند اما یک چیز را هرگز نمی‌توانسته‌اند که حدس بزنند. این که مالک یک کهنه سرباز ارتشی است که با گوش‌هایش بهتر از چشم‌هایش می‌بیند. او درجا متوجه می‌شود که در خانه‌اش تنها نیست و این آغاز ماجرای این چهار نفر است. فیلم را ببینید!

 

4. زیر سایه ساخته بابک انوری / Under the Shadow

 

اولین فیلم بلند سینمایی بابک انوری فیلمساز ایرانی‌الاصل بریتانیایی. فیلمی که اتفاقاً داستان آن در ایران بعد از انقلاب اسلامی و در طول جنگ این کشور با کشور همسایه‌اش عراق به وقوع می‌پیوندد. شیده زنی است که همسرش به دلیل شغلی که دارد مجبور است در جبهه‌ی جنگ حاضر شود. داستان فیلم از جایی شروع می‌شود که با برخورد یک خمپاره به ساختمان محل زندگی آن‌ها سر و کله‌ی اجنه در آنجا پیدا می‌شود. موضوعی که شیده تا مدت‌ها نمی‌خواهد که باورش کند.

 

 3. دعوت ساخته‌ی کارین کوساما / The Invitation

 

این مغفول‌مانده‌ترین فیلم هارور سال است. فیلمی از سازنده‌ی فیلم «کالبدِ جنیفر» (2009) داستان مردی که با دوست دخترش بالاجبار در میهمانی همسر سابقش که سابقه‌ی مشکلات شدید روانی داشته شرکت می‌کند. همسر سابق او به تازگی با مرد جدید زندگی‌اش عضو یک فرقه‌ی دینی عجیب و غریب شده است. مرد در طول میهمانی مدام گمان می‌کند که میزبانان نقشه‌ی شومی برای میهمانان در سر دارند. اما آیا این‌ها صرفاً توهمات او است یا اینکه واقعاً حادثه‌ی شومی در حال وقوع است؟

 

فیلم پایان بندی بسیار هولناک و تکان دهنده‌ای دارد. یکی از بهترین پایان‌بندی‌های سال.

 

2. شیطان نئونی ساخته‌ی نیکلاس ویندینگ رفن / The Neon Demon

 

نیکلاس ویندینگ رفن برای فیلم جدیدش سراغ داستان آشنا (حسادت تا سر حد مرگ) و مضمون آشناتری (مرگ معصومیت) رفته است، اما کارگردانی خارق‌العاده‌ی او که به‌‌طرز شگفت‌انگیزی بین مینیمالیست و مکسیمالیست در نوسان است، قدرتی تازه به آنها داده است. رفن در «شیطان نئونی» بهترین استفاده را از فرم فیلمسازی منحصربه‌فردش کرده و عصاره‌ی آن را برای بیرون ریختن وحشت‌های درونی ما کشیده است. «شیطان نئونی» زیبا اما هولناک، آرام اما پراغتشاش و آشنا اما غافلگیرکننده است. اینجا با ناب‌ترین پرسونای هنری رفن سروکار داریم و این یعنی چه شکوه و چه وحشت در بالاترین درجه‌اش قرار دارد. «شیطان نئونی» شاهکار دیگری از سوی یکی از مولفان قرن بیست و یکم است. فیلمی که مطمئنا به اندازه‌ی طرفداران و عاشقانش، مخالف خواهد داشت و فیلمی که به تماشاگرانی با مشکل قلبی توصیه نمی‌شود.

 

1. مویه ساخته‌ی نا هونگ جین / The Wailing

 

غافلگیری اساسی سال. یک تریلر ماورا طبیعی معرکه از سینمای اکستریمیستی کره‌ی جنوبی. فیلمی که عناصر وحشت بومی را در درون یک درام پلیسی مهیج ادغام کرده است. فیلم داستان دهکده‌ی کوچکی را روایت می‌کند که به یکباره و با ورود یک غریبه که اتفاقاً ژاپنی است دچار یک سلسله از حوادث غیر قابل توضیح و مخوف می‌شود. متعاقب ورود این غریبه چند تن از اعضای دهکده خانواده‌ی خود را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن قتلعام می‌کنند و خود را نیز می‌کشند. در این میان جونگ-گو افسر دون‌پایه‌ای است که تصمیم می‌گیرد برای حل این معضل لاینحل وارد عمل شود. شایعه‌ای در دهکده می‌گوید که غریبه‌ی ژاپنی عامل تمامی این حوادث است. جونگ-گو بر آن می‌شود که به ملاقات این مردِ ساکت و عجیب برود.

 

فیلم تا دلتان بخواهد مهیج و پربرخورد و ترسناک است. تریلری که ساب ژانر سریال کیلر را با عوامل ماوراطبیعه درهم آمیخته است. البته به نظر می‌رسد برای فهم روابط علت و معلولی فیلم می‌بایستی اندکی با فرهنگ مردم کره‌ی جنوبی آشنا بود. موردی که عدم آشنایی با آن می‌تواند در مواردی شما را از کشف انگیزه‌های کاراکترهای فیلم ناامید کند. البته این شاید چیز مهمی هم نباشد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما