معرفی شانس های اصلی نامزدی اسکار 2018 | قسمت اول

 

 

دو ماه پیش از اعلام نامزدهای اسکار 2018 با فیلم‌هایی که بیشترین شانس حضور در این فهرست را دارند بیشتر آشنا شویم.
به گزارش بخش سینمایی اکادمی هنر، نامزدهای اسکار 2018 در تاریخ 23 ژانویه (3 بهمن ماه) معرفی خواهند شد و سعی کردیم در این گزارش به معرفی شانس‌های اصلی این جوایز بپردازیم و مخاطبان بتوانند با فیلم‌های مهم آشنا شوند. به همین منظور این گزارش در بخش های مختلفی تهیه شده است که در این مطلب با شانس های اصلی بهترین فیلم 2018 آشنا خواهیم شد.


1- پست The Post


این فیلم، جدیدترین اثر استیون اسپیلبرگ، کارگردان برنده سه جایزه اسکار است که داستان اسناد فاش‌شده پنتاگون در سال ۱۹۷۱ میلادی را روایت می‌کند که توسط روزنامه واشینگتن پست افشا و منتشر شد. تام هنکس، بازیگر برنده دو جایزه اسکار در نقش سردبیر روزنامه واشینگتن پست به‌نام بن برادلی و مریل استریپ، بازیگر برنده سه جایزه اسکار در نقش کی گراهام، در این فیلم حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. گراهام در واقع اولین کسی بود که روی این مقاله کار کرد و از مهره‌های کلیدی در مبارزه با دولت نیز بوده است.


علاوه بر هنکس و استریپ، الیسون بری، کری کن، دیوید کراس، بروس گرینوود، تریسی لتس، باب ادنکیرک، سارا پلسون، جسی پلمونس، مایکل استلبرگ، برادلی وایتفورد، زک وودز و متئو ریس، دیگر بازیگرانی هستند که در فیلم The Post حضور دارند و به ایفای نقش پرداخته‌اند. کار نوشتن فیلمنامه این فیلم نیز بر عهده لیز هانا و جاش سینگر بوده است. اسپیلبرگ و هنکس پیش از این در چهار فیلم که شامل فیلم‌هایی چون نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)، اگه می‌تونی منو بگیر (Catch Me if You Can)، ترمینال (The Terminal) و پل جاسوس‌ها (Bridge of Spies) می‌شود، همکاری کرده بودند. همچنین استریپ و اسپیلبرگ پیش از این در فیلم A.I. Artificial Intelligence (ای.آی. هوش مصنوعی) همکاری کرده‌اند که استریپ صداپیشگی شخصیت The Blue Fairy را بر عهده داشت. اکران محدود فیلم The Post برای حضور در رقابت اسکار سال ۲۰۱۸، از تاریخ ۲۲ دسامبر امسال (۱ دی) آغاز خواهد شد. در ادامه، اکران رسمی و گسترده این فیلم از تاریخ ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸ (۲۲ دی امسال) آغاز می‌شود.

 

2- شکل آب The Shape of Water


یکی از جدیدترین آثار درام، ماجراجویی، هیجان‌انگیز، فانتزی، ترسناک، رمانتیک و جنگی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز است که گیرمو دل تورو آن را ساخته است. در فیلم شکل آب، بازیگرانی چون سالی هاوکینز در نقش الیسا اسپوسیتو، مایکل شنون در نقش سرهنگ ریچارد استرایکلند، ریچارد جنکینز در نقش جایلز دوست و همسایه الیسا، اکتاویا اسپنسر در نقش زلدا فولر، داگ جونز در نقش انسان دو زیست یا همان فیش من و مایکل استولبارگ در نقش دکتر رابرت هافستتلر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه شیر طلایی شد.


گیرمو دل تورو علاوه بر کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم شکل آب، در کنار ونسا تیلور وظیفه نویسندگی فیلمنامه اصلی این پروژه را هم بر عهده داشته است. اتفاقات داستان فیلم درست در زمان جنگ سرد آمریکا و تقریبا در حول و حوش سال ۱۹۶۳ رخ می‌دهد. الیسا اسپوسیتو (با بازی سالی هاوکینز) که در یک آزمایشگاه دولتی مخفی و سری که دارای شرایط امنیتی خیلی بالایی است کار می‌کند، به‌تنهایی زندگی فوق‌العاده ساکت و منزوی‌گونه خود را روز به روز پیش می‌برد؛ بدون اینکه اتفاق خاصی در زندگی او رخ دهد. اما شرایط به همین منوال نمی‌گذرد و زمانی که او و همکار دوست‌داشتنی‌اش یعنی زلدا فولر (با بازی اکتاویا اسپنسر) از وجود یک آزمایش فوق سری و رده‌بندی شده خبردار می‌شوند و اطلاعات کسب می‌کنند، زندگی هر دوی آنها به طور کل تغییر می‌کند و از این رو به آن رو می‌شود.

 

3- دانکرک Dunkirk


کریستوفر نولان کارگردان مشهور سینما در جدیدترین ساخته‌ی خود، ظاهرا یک شاهکار خلق کرده است. از این فیلم به عنوان متفاوت ترین اثر سینمایی در ژانر جنگ یاد شده است.


تاد مک کارتی از هالیوود ریپرتر در مورد دانکرک نوشته است: «دانکرک یک شاهکار امپرسیونستی است. این اولین کلماتی نیست که در توصیف یک بلاک‌باستر تابستانی که توسط یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌های عامه‌پسند ساخته شده، می‌شنوید. اما دانکرک یک فیلم جنگی است که مشابهش را کمتر دیدیم، فیلمی که برای ساختش هزینه‌ی بسیاری شده اما بیشتر از آن که صحنه‌های بزرگ و سکانس‌های چشم‌نواز ارائه کند، لحظات شخصی، فوق‌العاده عمیق و درگیرکننده به ارمغان می‌آورد.»


رابی کالین دیگر منتقد شهیر دربارة فیلم جدید نولان می نویسد: «فیلم خارق‌العاده‌ی جدید نولان اثری جنون‌آمیز و پرشکوه است که باید در بهترین و بزرگ‌ترین پرده‌ی سینما دیده شود. اما ظاهر چشم‌نواز آن در به تصویر کشیدن نبردهای جنگ جهانی دوم خلاصه نمی‌شود، مانند تمام فیلم‌های بزرگ در زیرژانر جنگ، تک تک لحظاتش میخکوب‌کننده است.»

 

4- لیدی برد Lady Bird


جدیدترین اثر درام و کمدی کمپانی عرضه‌کننده A24 محسوب می‌شود که توسط یک کارگردان زن جوان به نام گرتا گرویگ ساخته شده است. در فیلم لیدی برد بازیگرانی چون سیرشا رونان، لاری میت کالف، تریسی لتس در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در تاریخ ۱ سپتامبر (۱۰ شهریور) سال جاری در جشنواره فیلم تلیوراید رونمایی شده و تا به امروز منتقدان زیادی فیلم را ستوده‌اند. گرتا گرویگ پیشتر دستیار نویسندگی فیلم Mistress America (دلبر آمریکا - ۲۰۱۵) و فیلم Frances Ha (فرانسیس ها - ۲۰۱۳) و دستیار نویسندگی و دستیار کارگردانی فیلم Nights and Weekends (شب‌ها و آخر هفته‌ها - ۲۰۰۸) را بر عهده داشته و در رزومه کاری خود دارد.


کریستین مک فرسون ملقب به لیدی برد (با بازی سیرشا رونان) درست همانند مادر سختکوش و دوست‌داشتنی، خودرأی و خودسرش به نام ماریون مک فرسون (با بازی لاری میت کالف) که بسیار هم دخترش را دوست دارد، با مشکلاتش مبارزه می‌کند. ماریو مک فرسون پرستاری سختکوش و خستگی‌ناپذیر است که بعد از اینکه پدر خانواده یعنی لری مک فرسون (با بازی تریسی لتس) کار خود را از دست داده، مجبور است به‌شدت کار کند تا بتواند خانواده را همانند گذشته سرپا نگه دارد. اتفاقات این فیلم در شهر ساکرامنتو ایالت کالیفرنیا و در سال ۲۰۰۲ رخ می‌دهد؛ در وضعیتی که چشم‌انداز و شرایط اقتصادی آمریکا به‌شدت در حال تغییر و تحول است. لیدی برد نگاه تازه‌ای از روابط را برای ما به تصویر می‌کشد که تصورات ما را تغییر خواهد داد، باورهایی را نشان می‌دهد که ما را تعریف می‌کنند و در نهایت زیبایی بی‌همتایی را که نام آن را «خانه» گذاشته‌ایم برای ما در قالب جدیدی بیان می‌کند.

 

5- سیاه‌ترین ساعت Darkest Hour


کارگردانی این اثر را جو رایت برعهده داشته که می توان در رزومه بلند بالای او به کارگردانی پروژه‌هایی چون تاوان (Atonement)، هانا (Hanna)، غرور و تعصب (Pride and Prejudice) و آنا کارنینا (Anna Karenina) اشاره کرد. بازیگر نقش محوری فیلم یعنی وینستون چرچیل که داستان براساس شخصیت او نوشته شده هم توسط گری اولدمن ایفا شده است. فیلم ده روز پیش ۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ (۱ آذرماه ۱۳۹۶) تنها در شهرهای انتخابی اکران خواهد شد و مدتی بعد به اکران عمومی درخواهد آمد.


فیلمنامه اصلی فیلم Darkest Hour به قلم آنتونی مک‌کارتن نوشته شده است. داستان این فیلم، داستان واقعی و هیجان‌انگیز رویدادهای واقعی‌ای که در آستانه جنگ جهانی دوم رخ داده‌اند روایت می‌کند. در فیلم Darkest Hour وینستون چرچیل (با بازی کاندید جایزه اسکار یعنی گری اولدمن) که نخست وزیر آن روزهای کشور بریتانیا کبیر بوده است، با یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین آزمون‌های زندگی خود مواجه می‌شود که باید به خوبی از پس آن بربیاید. او از طرفی با نازی‌های آلمان در حال مذاکره و گفتگو است تا بتواند به معاهده‌ای صلح‌آمیز دست یابد و از طرف دیگر مدام به این موضوع فکر می‌کند که باید بر سر عقاید، حق و آزادی مردم با تمام وجود و تا جایی که توان و امکانش وجود دارد جنگید و نباید دست از مبارزه کردن برداشت. حال در این اوضاع، علاوه بر اینکه نیروهای ارتش نازی قدرت اکثر کشورهای اروپایی را در اختیار خود گرفته‌اند و با این شرایط احتمال حمله آنها به کشور بریتانیا که اصلا در آن زمان آماده برخورد با چنین وضع آشفته و فاجعه‌ای نیست هم به شدت وجود دارد، شاهی بر سر کار قرار گرفته که به شدت مردد و شکاک بوده و او که قبلا حامی و طرفدار وینستون چرچیل بوده حالا علیه او شده است. در این شرایط بغرنج و بسیار آشفته کشور، وینستون چرچیل باید با سیاه‌ترین ساعت زندگی خود روبه‌رو شود، باید مردم را به دور خود جمع کرده و با هم تلاش کنند که سرنوشت وحشتناک تعیین‌شده وحشتناک تاریخ جهان را تغییر دهند.

 

6- سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری Three Billboards Outside Ebbing, Missouri


سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری، یکی از جدیدترین آثار درام، کمدی و جنایی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز است که توسط مارتین مک‌دونا ساخته شده است. در این فیلم بازیگرانی چون  فرانسیس مک‌دورمند، وودی هارلسون، سم راکول، جان هاکس، پیتر دینکلیج، ابی کورنیش و لوکاس هجز، کلب لندری جونز، کاترین نیوتون و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در تاریخ ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) سال جاری در مراسم هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد.


فیلمنامه اصلی این اثر را خود مارتین مک‌دونا به رشته تحریر درآورده است. می‌توان گفت که این دومین اثری است که مک‌دونا هم وظیفه کارگردانی و نویسندگی آن را داشته و هم به عنوان یکی از تهیه کنندگان در تیم تولید حاضر شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «بعد از اینکه چند ماه از قتل دختر یکی از شخصیت‌های داستان می‌گذرد حتی بدون اینکه هیچ پیشرفتی در پرونده قتل این دختر حاصل شده یا فرد خلافکار مشخص شود، میلدرد هیز «شخصیت اصلی داستان با بازی فرانسیس مک‌دورمند» تصمیم بزرگی گرفته و قدم خیلی محکم و مهمی در زندگی خود برداشت. او سه تابلو که مسافران و رهگذران را به شهر کوچک خود هدایت می‌کرد رنگ کرده و روی آن پیام‌های جنجالی و معناداری نوشت که اشاره مستقیمی به رئیس پلیس مورد احترام مردم شهر یعنی ویلیام ویلوبی «با بازی وودی هارلسون» داشت. زمانی که افسر دیکسون (سم راکول) فرمانده دوم فرماندهی این شهر که پسر نابالغ یکی از مادران ساکن در شهر است و علاقه خیلی زیادی به خشونت دارد درگیر ماجرا می‌شود ما متوجه می‌شویم که نبرد بین میلدرد هیز و نیروی رسمی اجرای قانون ابینگ بسیار شدیدتر از قبل شده است.»

 

7- مرا با نام خودت صدا کن - Call Me by Your Name


این فیلم که بر اساس رمان مورد تحسین شده ای به همین نام و به قلم آندره آکیمان نوشته شده است، توسط لوکا گوادگنینو کارگردانی شده. فیلمنامه آن را نیز گوادگنینو به همراه جیمز آیووری و والتر فوسانو نوشته اند. این فیلم هفته گذشته ۳ آذر ۱۳۹۶ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۷) اکران شده و تا به حال نقدهای خوبی گرفته است. این فیلم که با بازی آرمی همر، تیموتی چالمت و مایکل استولبرگ همراه است، توسط پیتر اسپیرز، امیلی جورجز، گواندگنینو، آیووری، مارکو مورابیتو، هاوارد روزنمن و رودریگو تیکشارا تولید شده است.


 در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «تابستان سال ۱۹۸۳ در شمال ایتالیا می باشد و الیو پرلمن (تیموتی چالمت)، پسر ۱۷ ساله آمریکایی-ایتالیایی باهوش، روزهای خود را در ویلای قرن هفدهمی خانواده خود می گذراند و به پخش کردن موزیک، مطالعه کردن و معاشقه با مارزیا (استر گارل) مشغول است. الیو از رابطه صمیمی با پدرش (مایکل استولبرگ)، یک پروفسور برجسته و متخصص در فرهنگ رومی-یونانی و مادرش آنلا (آمیرا کاسار) لذت می برد. در حالی که هدایای ذهنی و کمالی الیو به او نشان می دهد که در حال حاضر فردی بالغ است، با این حال، هنوز چیزهای بسیار در مورد او وجود دارد که مبرا و ناشناخته باقی مانده اند، به خصوص در مورد مسائل عاطفی و عشقی. یک روز، الیور (آرمی همر) یک دانش پژوه جذاب آمریکا که بر روی عنوان دکترای خود کار می کند به عنوان یک کارآموز تابستانی برای کمک به پدر الیو از راه می رسد. در میان منظره ای پر از زرق و برق آفتاب، الیو و الیور در طی تابستانی که برای همیشه زندگی آنها را تغییر خواهد داد، زیبایی شگفت انگیز بیداری خواسته و میل را کشف می کنند.»

 

8- دیترویت Detroit


در ژوئیه سال 1967، ناآرامی های مدنی در دیترویت به اوج خود رسیدند که بخش عمده آن ناشی از وحشیگری های پلیس علیه سیاهان بود. آن چه که در تاریخ به نام «شورش خیابان 12ام» شناخته می شود، یکی از کشنده ترین و مخرب ترین شورش ها در تاریخ آمریکا است. شورشی که به مدت پنج روز طول کشید و زمانی به پایان رسید که 43 نفر کشته و صدها میلیون دلار خسارات مالی به بار آورد. کاترین بیگلو کارگردان این اثر در ادامه اثر بحث برانگیزش، «سی دقیقه پس از نیمه شب» (Zero Dark Thirty) و بر اساس فیلم‌نامه‎ای از مارک بول، لنز دوربین خود رابه سمت این برهه از تاریخ معطوف کرده است برهه ای که یکی از تراژیک¬ترین شورش¬های تاریخ در ان رخ داده ، واقعه¬ای که به «حادثه متل الجیرز» (Algiers Motel Incident) معروف شد.


محوریت فیلم به اتفاقات درون و اطراف متل الجیرز می پردازد - متلی ارزان که برای مواد مخدر و روسپی هایش مشهور است. نیروهای امنیتی اجرای قانون (پلیس محلی، پلیس ایالتی و گارد ملی) با باور به این که ازجایی نزدیکی متل به آنها تیراندازی شده است به متل حمله می کنند. که در همان ابتدا یک نفر به قتل می رسد و نه نفر دیگر- هفت مرد سیاه پوست و دو زن سفید پوست –توسط سه پلیس، نژادپرستانه مورد تهدید قرار می گیرند. دیگر افسران نیروهای اجرای قانون که متوجه تخطی افسران وگذشتن انها از خطوط قرمز می شوند، خود را درگیر نکرده و عقب می-نشینند. و هنگامی که تهدیدات فیزیکی، نیروهای پلیس را به خواسته خود نمی رساند ( کشف نام اسنایپر فرضی ) آنها نقشه ای برای شکنجه روحی مظنونین می ریزند تا جایی که یک از افسران که موقعیت را بسیار جدی گرفته یکی از مظنونین را به قتل می رساند.


در این فیلم بازیگرانی چون جان بویگا، آنتونی مکی، آلجی اسمیت ایفای نقش کرده‌اند.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر