شبکه اینترنت، جایگاهی متفاوت برای تبلیغات

 

فضای سایبری

 

همه روزه تبلیغات وسیعی از سوی شرکت ها صورت می گیرد و همین امر باعث شده است که تاثیر تبلیغات بر افراد کم شده و افراد به صورت انتخابی به تبلیغات توجه نمایند. در این شرایط شرکت ها باید تلاش و هزینه بسیاری را جهت جذب مخاطبین خود به تبلیغات مبذول دارند، یکی از راه های جذب مخاطب استفاده از رسانه های جدید از جمله اینترنت است. تبلیغات آنلاین به مجموعه تبلیغاتی گفته می شود که در فضای مجازی اینترنت به گونه‎های مختلف ارایه می‎شود. این روزها تبلیغات اینترنتی یا آنلاین چنان پیشرفت نموده است که عنوان صنعت را بر خود می‎بیند.

 آخرین تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در آگهی‌های آنلاین امسال به دنبال رشد ۳۵ درصدی تا ۶/۱۱ میلیارد دلار رسید و هم‎چنان رو به افزایش است. بسیاری از شرکت ها از وب سایت ها به عنوان ابزار تبلیغات خود استفاده می کنند که تحت عنوان تبلیغات اینترنتی می باشد. امروزه شرکت های بسیاری از اینترنت جهت فروش محصولات و خدمات خود استفاده می کنند. مصرف کنندگان کنترل بیشتری بر تبلیغات اینترنتی نسبت به دیگر ابزار های تبلیغات دارند. زیرا آن‎ها هستند که انتخاب می کنند چه مقدار و چه هنگام تبلیغات اینترنتی به انها ارائه شود.

امروزه هر فردی ترجیح می دهد در یک فضای سایبرنتیک دنیای مجازی الکترونیکی) حضور داشته باشد. هر روز بر تعداد سازمان هایی که به صورت آنلاین فعالیت می کنند، افزوده می شود. شما باید با ایجاد وب سایت، در میدان رقابت از آن‎ها پیشی بگیرید و بیاموزید که از اینترنت به عنوان یک کانال فروش قدرتمند استفاده کنید.

 

ساخت یک وب سایت

از آن‎جا که وب سایت اولین نقطه تماس شما با مشتریان محسوب می شود، باید یک تصویر صحیح از شما ارائه دهد. اما برای طراحی یک سایت خوب و سطح بالا، بهره‎گیری از متخصصان این رشته لازم و ضروری است. این متخصصان می توانند کمک کنند زمانی که مشتریان بالقوه برای پیدا کردن شما از یک موتور جست‎وجو استفاده می کنند، سایت شما بلافاصله پدیدار شود. هم‎چنین شما را به سایت های دیگر متصل می کنند، در مورد انتخاب پهناو ثبت آن راهنمایی های لازم را انجام می دهند ودر نهایت در مقابل دریافت مبلغی سایت را فعال می کنند و اطلاعات آن را به روز نگه می دارند.

 

تبلیغات در دنیای مجازی

تبلیغات در اینترنت کماکان به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد. این کار نه تنها کم هزینه،قابل سنجش، تعاملی و سرگرم کننده است، بلکه همچنین در هر زمان از شبانه روز قابل مشاهده است. از این موضوع برای دستیابی به بازار‌های منطقه‌ای، داخلی و جهانی استفاده کنید. وب‌سایت خود را به ابزاری کارآمد تبدیل کنید، به گونه‌ای که به شکل یک بروشور تعاملی عمل کند. آگهی‌های خود را در سایت دیگران نیز عرضه کنید. این سایت‌ها دارای آگهی‌هایی به شکل صفحه نشان یا بنر (اصلی‎ترین وسیله‌ی تبلیغات در وب هستند) و یا آگهی‌های متحرک و ثابتی دارند که اغلب در سایت‌های دارای موتور جست‎وجو دیده می‌شوند. با کلیک کردن روی این گونه آگهی‌ها، بازدید‌کنندگان مستقیما به سایت شما هدایت می‌شوند. از سایت‌های دیگری که می‌توانند ارتباط با سایت شما را برای کاربران فراهم کنند، حمایت مالی کنید. کارگزاران وب اطلاعاتی را در حوزه‌ی جمعیت‌شناختی در اختیار شما قرار می‌دهند که با کمک آن‎ها می‌توانید تصمیم بگیرید کجا و چگونه در شبکه تبلیغات کنید.

تبلیغات اینترنتی 

مزیت‌های تبلیغات در اینترنت

ایجاد ارتباط دوطرفه : تبلیغات اینترنتی یک ارتباط دو طرفه بین تبلیغ کننده و مخاطب ایجاد می‌کند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را دریافت می‌کنند، بلکه قادرند بازخورد بدهند و سوالات خود را در مورد محصولات با تبلیغ‌کنندگان مطرح نمایند.

ایجاد یک پیوند مستقیم به لیست محصولات: تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقیم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم می‌سازد.این قابلیت، غالبا منجر به مبادله‌ی محصولات وافزایش تعاملات تجاری می‌شود.

توانایی هدف‌گیری ایستا و پویایی مشتریان: در تبلیغات اینترنتی از روش‌های متنوعی برای هدف‌گیری مشتریان به منظور انتخاب، ارائه و نمایش تبلیغات به صورت ایستا و پویا استفاده می‌شود. همچنین تعداد یافته‌ها یا مراجعه‌کنندگان جذب شده قابل اندازه‌گیری است.

دسترسی جهانی و شبانه‌روزی: تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی شبانه‌روزی است، در تمام روزهای سال و تمام ساعات شبانه روز در دسترس می‌باشد و همین امر موجب افزایش قابیلت مشاهده و گسترش بازار آن می‌شود.

ارسال، نگهداری و به روزآوری آسان: به دلیل ماهیت دیجیتالی، تبلیغات اینترنتی دارای ویژگی‌های نمایش، نگهداری و به روزآوری آسان است. کاهش فرایند تهیه و اجرای تبلیغات، از جمله نتایج این ویژگی‌ها تلقی می‌شود.

طراحی پیام آگهی: به دلیل قابلیت هدف قرار دادن دقیق و مشخص مخاطبان، می‌توان پیام‌ها را در راستای پاسخ‌گویی به نیاز‌ها و خواسته‌های مخاطبان طراحی کرد. هنگامی که ما دقیقا مخاطبان را شناسایی می‌کنیم، اطلاعات بهتری در خصوص نیاز‌ها و خواسته‌های آنها به دست می‌آید و از همین رو پیام آگهی‌های ما بسیار جذاب‌تر خواهد بود.

قابلیت فروش: در این نوع از تبلیغات، پس از نمایش آگهی، می‌توان فروش را نیز سریعا انجام داد. مراحل معرفی، انتخاب کالا و خرید به صورت کاملا مجازی و با کسر هزینه‌های این چنینی معمول در شیوه‌های دیگر تبلیغات، انجام می‌شود.

  

در آخر ذکر این نکته نیز خالی از اهمیت نیست که در مورد طراحی یونیفورم سایت حتما سعی کنید از یک طراح تحصیل‎کرده و آشنا به اصول طراحی و زیبایی‌شناسی بهره بگیرید. در صورتی که سایت شما از هر نظر کامل و در دسترس باشد ولی از یک یونیفورم متناسب با کار شما و از یک طراحی و رنگ‎بندی مناسب برخوردار نباشد در جلب نظر بیننده ناکام خواهد بود. این اصول در مورد تبلیغاتی که شما در سایت خویش یا دیگران انجام می‌دهید نیز صدق می‌کند. بنابراین اهمیت طراحی متناسب و کارشناسانه را ازیاد نبرید.

 

 

 

درباره نویسنده :
سلمان بصایری
نام نویسنده: سلمان بصایری

 کارشناس ارشد رشته گرافیک، دانشگاه تربیت مدرس

سمت در آکادمی هنر: دبیر گرافیک

طراح، گرافیست و مشاور تبلیغاتی در شرکت‌های تبلیغاتی «نقش آرا» ،«نیم رخ»، «خانه گرافیک کلک»، «تصویرگران بامداد»، «هنر کهن»، «رز گرافیک» و ...

برگزاری نمایشگاه‌های گروهی نقاشی با نام «هویت» در فرهنگسرای شفق، سال 1388 - گروهی گرافیک با نام «کلک خیال» در فرهنگسرای اشراق، سال 1387

انجام پروژه‌های تبلیغاتی گوناگون شامل تبلیغات چاپی، محیطی، طراحی تارنما و تبلیغات آنلاین از سال 1386 تا کنون

تدریس اصول و مبانی گرافیک در موسسه غیر انتفاعی «زرین قلم»، 1388 - تدریس برنامه‌های گرافیکی در موسسه «کاوشگران برتر»، 1388 الی 1389