اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گفتمان ضد جنگ در آثار «سعید انصافی»

 

مجموعه جنگ سعید انصافی

اعصار مختلفی درگیر جنگ بوده است اما شمایل سازی در آثار سعید انصافی[1] بافتی از جنگ کشورمان را به ذهن متبادر می‎سازد.

در کنار این بافت، نوشتار آمده است نوشتاری از «داستان یک انسان واقعی». جنگ گفته‎ای را شامل می‎گردد که دیگر با هیچ چیز شوخی ندارد و همان‎طور که شاید دور از ذهن به نظر رسد بسیار واقعی و خانمان برانداز است و باید از آن حذر کرد.

 

مجموعه جنگ سعید انصافی گالری همادر آثار سعید انصافی با نوعی نمادسازی مواجه هستیم. سرهای کودکانی جای آتش یک هواپیما نشسته‎اند. این سرها در محور جانشینی استعاره سازی می‎کنند. جانشین سوخت یک هواپیمای جنگی شدن. هیچ سوختی یعنی هیچ محرکی نمی‎تواند به وجود بیاید مگر این‎که خون بی‎گناهان - در این نمادسازی خون کودکان با چهره‎های مظلوم - ریخته شود. سرهای کودکان که در کنار هم هم‎چون آتش از پشت هواپیمای جنگی بیرون می‎زند از خود هواپیما از نظر حجمی بزرگتر هستند و حکایت از بزرگتر بودن و مهیب‎تر بودن تبعات جنگی دارد. آن‎چه به وجود خواهد آمد صدها برابر بدتر از آن‎چیزی است که تصورش می‎رود و به همین خاطر آن نوشتار و هویت واقعی یافتن معنا می‎یابد. همنشین شدن نوشتار در کنار بافت و عنصر مجاز که انسان را در مقابل جنگ‎افزار قرار می‎دهد نشان از دوسویگی این واقعی بودن دارد. انسان است که این جنگ را شروع می‎کند و انسان است که همین جنگ را پایان می‎دهد اما آن‎چه که مشخص است جان هزارها انسان گرفته می‎شود. در عکسی که در ذیل آمده است مشخص است جنگ‎افزار (تانک) به سمت انسان‎ها پیش می‎رود، جنگ‎افزاری که خود توسط انسان ساخته شده و توسط انسان رانده می‎شود انسان‎ها را در هم می‎نوردد. انصافی انسان‎ها را در دو رنگ و دو وجه قرار داده است، انسان‎هایی که یکی یکی توسط جنگ‎افزار درنوردیده می‎شوند و انسان‎هایی که آن‎ها هم تا مرگ فاصله چندانی ندارند.

گفتمان ضدجنگی که انصافی از آن سخن می‎گوید تنها به گذشته معطوف نمی‎گردد، زیرا همه چیز همان‎طور که گفته شد دور از ذهن است واقعی می‎شود، نمادسازی از واقعیت به دور است اما خطر جنگ آن‎قدر هست که همان نمادسازی را به واقعیت نزدیک کند. انسان باید از چنین جهانی برحذر باشد و بر گفته خود مسلط زیرا تبعات جبران ناپذیر است. انسان در برابر انسان. جنگ افزار در برابر انسان و پایان باز هم زندگی انسان.

 

[1] آثار سعید انصافی از 5 تا 10 اسفندماه در گالری «هما» برپا است.

 

 

 

درباره نویسنده :
دکتر مجید رحیمی جعفری

سوابق تحصیلی: دکتری تئاتر دانشگاه تهران – کارشناس ارشد ادبیات نمایشی با پایان‎نامه بررسی روابط بینامتنی در سینمای ایران (1390-1370) – مهندس تکنولوژی نساجی با پایان‎نامه تأثیر مُد در طراحی ماشین آلات.

 

عرصه فعالیت: مدیرمسئول مجموعة هنری آکادمی هنر / مدرس مقطع کارشناسی ارشد رشته های پژوهش هنر، ارتباط تصویری و تصویرسازی؛ مقطع کارشناسی طراحی لباس / طراح دو دوره سوالات کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در رشته‌های طراحی لباس، ارتباط تصویری و تصویرسازی / منتقد و پژوهشگر هنر / تهیه کننده تئاتر / نمایشنامه و فیلمنامه‎نویس / عضو سابق  گروه پژوهشی نشانه‎شناسی هنر خانة هنرمندان ایران / دبیر اجرایی چندین همایش‎ علمی / همکاری با نشریات علمی-پژوهشی (همکاری در مقام داور فصلنامه جستارهای زبانی دانشگاه تربیت مدرس، روایت شناسی انجمن علمی نقد ادبی ایران) و تخصصی (از جمله فارابی و صنعت سینما)


نظریه ها: نظریه بیناجسمی / تئوریزه کردن نظریه بینارسانه در سال 1390 /  همکاری با دکتر حمیدرضا شعیری در تئوریزه کردن نظریه ناسرگی 1389

 

زمینه پژوهش: نشانه شناسی گفتمانی / بینامتنیت / نقد ادبی / جلوه‎های نمایشی / سینمای آمریکا / فشن آرت / ژانر / سینمای گرایندهاوس / ارتباط تصویری

 


نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما