اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ساختمان جدید تیت مدرن: فضای بیشتر برای زنان هنرمند

 

بنای جدید و قدیم تیت مدرن در یک چشم‌انداز

بخش جدید گالری تیت مدرن، پرمخاطب‌ترین موزه جهان، جمعه ۲۸ خرداد بعد از ۹ سال ساخت و ساز افتتاح می‌شود. این بنا را ژاک هرتسوگ و پی‌یر دمرون، دو معمار سوئیسی طراحی کرده‌اند. با گشایش ساختمان جدید تیت مدرن فضایی بیشتر برای زنان هنرمند و عرضه آثاری در زمینه پرفورمانس و عکاسی فراهم می‌آید.

 

 ۱۶ سال پیش گالری تیت بریتانیا که یکی از معتبرترین گالری‌های هنری دنیاست، شعبه تازه‌ای در یک موتورخانه در ساحل جنوبی رودخانه تیمز در مرکز لندن به نام «تیت مدرن» افتتاح کرد. انتظار می‌رفت که این مرکز هنری دو میلیون بازدیدکننده داشته باشد، اما به زودی تیت مدرن موفق شد نه تنها با مراکز معتبری مانند مرکز پمپیدو در پاریس و موزه هنر معاصر نیویورک رقابت کند، بلکه با پنج میلیون بازدیدکننده به پرمخاطب‌ترین مرکز هنری جهان تبدیل شد.

 

ژاک هرتسوگ و پی‌یر دمرون، دو معمار سوئیسی که طراحی تیت مدرن را به عهده داشتند، این بنا را گسترش داده‌اند. ساختمان جدید تیت مساحتی حدود ۲۲،۵۰۰ متر مربع دارد و فضای داخلی آن شامل نمایشگاه، اتاق آموزش، فضاهای نمایش، بخش اداری، پذیرایی، سالن فروش و تراس پانوراما است. این بخش از تیت مدرن از طریق پل پیاده از طبقه پنجم به طبقه اول و دوم ساختمان قدیمی مجاور متصل می‌شود، نمای این ساختمان جدید نیز برای هماهنگی با ظاهر ساختمان قدیمی با آجر قرمز پوشیده شده است. همچنین به‌منظور پایداری و کاهش تأثیر بر محیط زیست، بهینه کردن سیستم‌های بازیابی حرارتی، خنک‌کننده آب‌های زیرزمینی و تأمین انرژی با استفاده از پمپ حرارتی زمین‌گرمایی در نظر گرفته شده است.

 

فضاهای بیشتر برای پرفورمانس، ویدیو، عکاسی و زنان هنرمند

نیکلاس سروتا، مدیر گالری تیت‌مدرن درباره این بنای جدید گفته است: «ما فقط در پی گسترش تیت مدرن نبودیم، بلکه با این بنای جدید یک تیت مدرن دیگر افتتاح می‌کنیم و نگاه تازه‌ای به جهان می‌اندازیم.» بنای تازه‌ای که جمعه ۲۸ خرداد افتتاح می‌شود فضایی به وجود می‌آورد برای به نمایش گذاشتن پرفورمانس‌هاف فیلم‌های هنری و شکل‌هایی که از هنر که با مشارکت مردم شکل می‌گیرد. بنای قدیمی تیت مدرن همچنان به نمایش تابلوهای نقاشی و مجسمه‌هایی از بریتانیا، آمریکای شمالی و اروپای غربی اختصاص خواهد داشت.

 

فرانس موریس که از ۱۶ سال پیش تاکنون به عنوان کوراتور در تیت مدرن کار می‌کند وعده داده است که با افتتاح بنای تازه در مجاورت بنای قدیمی زمینه‌ای فراهم بیاید برای به نمایش گذاشتن آثاری از ۳۰۰ هنرمند از ۵۰ کشور جهان. همچنین قرار است فضای بیشتری به زنان هنرمند اختصاص پیدا کند. تیت مدرن در سال ۲۰۰۰ برای ارائه گنجینه‌ای از هنر قرن بیستم افتتاح شد و هدف آن هم ارائه آثار بحث‌انگیز و جنجالی هنری قرن بیستم در کنار آثار ناشناخته اما باارزش بود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما