بیست گنج موزه لوور

موزه لوور

 

امروز ۲۲۵امین سالروز تاسیس مهم‌ترین موزه دنیا یعنی موزه لوور است. لوور مملو از آثار هنری و بقایای ارزشمندی است که برای هر بازدید کننده‌ای خالی از لطف نیست. به همین بهانه نیک ترند تحلیلگر تلگراف ۲۰ گنج این موزه را معرفی کرده که نکته جالب توجه این است که تنها یک هنرمند در این فهرست بیش از یک اثر دارد که آن هم لئوناردو داوینچی با 3 اثر است. در زیر می‌توانید بیست گنج موزه لوور به انتخاب نیک ترند را بخوانید

 


1- نیمف و ستیز (۱۷۱۵ – جان آنتونی وتیو)
وتیو در شاهکار خود که به اساطیر یونان می‌پرداز ترکیبی از عضلانی بودن و مردانگی را در برابر زنانگی در یک سایه روشن چشم نواز قرار می‌دهد.

 

2- بثشبا در حمامش (۱۶۵۴ – رامبراند)
این یکی از مهم‌ترین آثار رامبرانت در برهنگی است که هدفش از نشان دادن زن برهنه ابژه‌ای برای هوس نیست بلکه او ابژه‌ای برای سمپاتی قربانی بودن زیبایی‌اش است.

 

3- آپارتمان‌های ناپلئون سوم (۱۸۵۷-۱۸۵۲ | ریشیلیو)
یکی از آثار شکوهمند از جلال و جبروت یک کاخ و زینت‌های یک امپراتوری که می‌توانید آن را در طبقه اول مابین اتاق‌های 89 – 83 پیدا کنید.


4- حمام ترکی (1862 | ژان آگوست دومینیک اینگرس)
این اثر قابل توجه که پر از حس است را دومینیک اینگرس در 82 سالگی خلق کرد آن هم از زن‌های برهنه در حمام‌های دایره شکل ترک.


5- باکره و کودک با آن مقدس (1519-1503 | لئوناردو داوینچی)
یکی از آثار کمتر ستایش شده لئوناردو. همان قدر که مونالیزا زیبا و پر رمز و راز است این اثر هم هست؛ اما عملا توسط توده جمعیت در لوور نادیده باقی می‌ماند.


6-     مجسمه ونوس میلو (1 قرن ق.م | نامشخص)
یکی از مجسمه‌های کلاسیک مشهور که او می‌تواند آفرودیت، ونوس، آرتمیس یا دیانا باشد. در مورد این اثر سوالات بسیاری وجود دارد. این اثر 1821 به لویی هجدهم اهدا شده بود.
7- بقایای سقاره (2400 سال پیش از میلاد)
حکاکی‌ها و بقایای شگفت انگیزی از سقاره یعنی مقبره‌های مصر باستان کشف شده که در قسمتی از موزه لوور نگه‌داری می‌شود.


8- مونالیزا (1517-1503 | لئوناردو داوینچی)
آیا اصلا نیازی به توضیح در مورد مشهورترین اثر لئوناردو هست؟ این اثر پرتره لیزا جراردینی، همسر فرانچسکو دل جیوکوندو است.


9- مجسمه مقدس نشسته (2350 تا 2600 سال پیش از میلاد)
مجسمه از آهک که بر روی آن با ظرافت تمام نقاشی شده است. مجسمه‌ای از فردی ناشناخته، غریبه‌ای متمول و متکبر که می‌توان گفت یکی از تصاویر باقی‌مانده از خانواده سلطنتی آن دوران است. این مجسمه در بخش عتیقه‌های مصر نگه‌داری می‌شود.


10- مجسمه عبادتگاه مقبره آخوته‌تپ (2400 سال پیش از میلاد)
شما شاید حکاکی‌های عجیبی از این دوره پیدا کنید که ماهیگیران، پرنده بازان، شکارچیان کرگدن و غیره را نشان دهند اما بی‌شک این شیر کوهی که با چشمانی عجیب گویی از چیزی محافظت می‌کند شگفت انگیز است. این اثر با قدمت بیش از 2000 سال پیش از میلاد مکشوف از شهر ماری در سوریه کرانه باختری رود فرات است که در آن زمان تمدن‌های سومریان و عموریان در آن می‌زیستند.


11- مجسمه گلادیاتور بورخس (100 سال پیش از میلاد)
این مجسمه را ناپلئون با قیمت 1 میلیون فرانک خریداری کرد اثری که شاید متعلق به یک گلادیاتور نباشد ولی نیروی نافذ، ژست و روایت پردازی از این مجسمه حس برانگیختگی بیشتری از دیدن یک گلادیاتور داشته باشد.


12- تندیس بردگان (1513 | میکل آنژ)
«تندیس بردگان» از متعلقات مقبره پاپ ژولیوس دوم اثری از میکل آنجلوست.


13- گاو بالدار با سر انسان (لاماسو) (721 تا 705 پیش از میلاد)
دروازه کاخ خرساباد، آشور (عراق کنونی) در دوران سارگن دوم. ارتفاع: 4.20 متر، طول: 4.36 متر، عمق (برجستگی): 0.97 متر. بال  Richelieu، بین‌النهرین (Mesopotamia) ، آشور  (Assyria)، خرساباد  (Khorsabad)


14- نیکهٔ ساموتراس یا یروزی بال‌دار ساموتراس (200 سال پیش از میلاد)
تندیسی مرمرین و بی‌سر از الههٔ پیروزی یونان، نیکه است که قدمت آن به دو سده پیش از میلاد مسیح می‌رسد. مجسمه به افتخار نیکه و هم به افتخار پیروزی در یک نبرد دریایی ساخته شده و از حالت بال‌ها و چین و شکن لباس چنین برمی‌آید که نیکه ظفرمندانه درحال فرود آمدن بر عرشهٔ یک کشتی است. این اثر از شاهکارهای مجسمه‌سازی فنلاند به شمار می‌رود.


15- نقره‌های باسکوریل (سال یکم میلادی)
گنج‌های باسکوریل از امپراتوری روم است که جام‌ها، کاسه‌ها و آبدان‌های نقره‌ای شگفت انگیزی بودند و هم‌چنان نگاه کردن به آن‌ها شگفت انگیز است.


16- باکره صدراعظم رولین (1462-1376 | یان وان آیک)
در این اثر مدونا یا باکره‌ای در مقابل صدراغظم نیکولای رولین مشاور فیلیپ سوم نشسته است. یان ون آیک نقاش فلاندری مبدع نقاشی رنگ و روغن روی بوم است و این اثر نیز یکی از شگفت انگیزترین آثار هنری نصب شده در لوور در همین راستاست.


17- پرتره فرانسوای اول (1534 | لئوناردو داوینچی)
این پرتره بی‌نظیر از لئوناردو اثری از پادشاه فرانسه است که در سال‌های 1574-1494 زمامدار فرانسه بوده و او اولین پادشاه دوره رنسانس شناخته می‌شود. پرتره لئوناردو شاید حسی از زندگی نداشته باشد اما هنوز هم یکی از آثار ارجینال و بدوی از چهره یک پادشاه است درست چیزی مشابه مونالیزا و مجسمه‌های آنتیک و مهم باقی‌مانده از ایتالیا و فرانسه.


18- کاخ و بنای خود لوور
این بنا ابتدا کاخی به همین نام بود که در سده 13 میلادی به دستور فیلیپ دوم ساخته شد. در 1546 که محل اقامت فرانسوای اول بود دیگر تغییر کاربری داد و مقر پادشاهان شد تا 1692 که به تملک فرهنگستان کتیبه‌شناسی و زبان‌های باستانی فرانسه و فرهنگستان سلطنتی نقاشی و مجسمه قرار گرفت. این بنا از سال 1793 درهاش به روی عموم به عنوان موزه باز شد.


19- ستاره‌شناس (1668 | ورمیر)
پرتره‌های دانشمندان به خصوص دانشمندان نجوم در سده 17 پرطرفدار بود و اثر یوهانس ورمیر نقاش شهیر هلندی یکی از شاهکارهای موزه لوور است.


20- چهار فصل (1664-1660 | نیکولا پوسن)
شاهکارهای پوسن زمان‌های متفاوت روز، فصول، عصر زندگی و سوژه‌ای از یک وداع باشکوه است. پوسن نقاش فرانسوی در سبک کلاسیک به خلق آثار می‌پرداخت.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر