اختصاصی

مطالب تحلیلیِ سینمای ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
«یه حبه قند» / جامعه شناسی و زنان
    در آثار هنری و شناخت آن‎ها می‎توان به شناخت جامعه و یا جامعه‎شناسی آن‎ها رسید. از منظر جامعه‎شناسی٬ دو رویکرد و بازتاب و شکل‎دهی نقش مهمی را ایفا می‎کند. ادامه مطلب: «یه حبه قند» / جامعه شناسی و زنان (4) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
قصه‎ی آقا یوسف – قصه‎ی رنگ ها
  با دیدن فیلم آقا یوسف ساخته‎ی دکتر علی رفیعی موارد بسیاری را می‎توان از ذهن گذراند و یا خود را در قسمت‎های مختلف این فیلم در تقابل با نسل‎های مختلف و روابط انسان‎ها گذاشت. ادامه مطلب: قصه‎ی آقا یوسف – قصه‎ی رنگ ها (5) دیدگاه‌ها
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
آل: اساطیری و روانکاوانه
    فیلم آل اولین ساخته بهرام بهرامیان کارگردان سریال‎های مشق شب و ساعت شنی به تهیه کنندگی علی معلم در ژانر تریلر و ترسناک می‎باشد. در مورد این فیلم اغلب به حواشی ژنریک و مقایسه آن با نمونه های غربی پرداختند و به همین صورت ارزش های آن را نادیده گرفتند. با اینکه آل از فیلمنامه خوبی بهره نمی برد اما نکات مثبتی در کلیت آن وجود دارد که لازم می دانم آنها را تحلیل کنم. این فیلم با توجه به عنوانش به یک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
دریچه / تحلیلی بر عنوان‎بندی «برخورد خیلی نزدیک»
    فیلم برخورد خیلی نزدیک را در ماهنامه «فیلم‎‎نگار»، «صنعت سینما» و کتاب فیلمنامه فیلم برخورد خیلی نزدیک از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده‎ام. در این نوشته قصد تکرار مکررات نداشته و تنها به عنوان‎بندی آغازین برخورد خیلی نزدیک خواهم پرداخت.[1] در عنوان‎بندی فیلم نزدیک‎ترین رابطه بین دو زبان کلامی و زبان تصویری ایجاد می‎شود. عنوان‎بندی فیلم می‎تواند جهانی جزء از جهان کل فیلم ارائه دهد. در فی
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
نگاهی به مضمون و روایت در فیلمنامه «فرود در غربت»: هیچ معجزه‌ای در کار نیست!
          هر اثری که خلق می‌شود، پرسش‌هایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که ساده‌ترین و معمول‌ترین آنها پرسش از چیستی اثر است. ریشار مونو در مورد یک اثر سه پرسش را مطرح می‌کند، از چه صحبت می‌کند؟، چه تعریف می‌کند؟ و چه می‌گوید؟ همه این پرسش‌ها تقریبا در حوزه درون‌مایه قرار می‌گیرند؛ مضمون، داستان و تزها و گفتمان‌ها. ادامه مطلب: نگاهی به مضمون و روایت در فیلمنامه «فرود در غربت»: هیچ معجزه‌ای
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
چرا «سن‌پترزبورگ» فیلم خوبی است!
   در اين نوشته نگاهي به مقوله‌ي عامه‌پسندي متن سينمايي انداخته، فارغ از اين‌كه فيلمي كه بهانه‌ي نوشتن اين متن شده، واجد چه روايتي يا فاقد چه ارزش‌هاي هنري است. فيلمي كه به يمن ديدنش، بارها صداي خنده‌ي حضار را در سالن سينما  شنيدم و اين امري است كه نمي‌توان به سادگي و بدون اعتنا از كنار آن گذشت.     ادامه مطلب: چرا «سن‌پترزبورگ» فیلم خوبی است! (1) دیدگاه
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 0.00 (0 رای)
وقتی معقول محسوس می‎شود
  در اولین مواجهه با اثری که به سیره و صورت انبیاء الهی (ع) می‎پردازد یک مسئله اصلی طرح می‎گردد.  مرز بین هنر و واقعیت در خلق چنین آثاری کجاست؟ کدام باید مبنی قرار گیرد تا معقول محسوس شود؟   ادامه مطلب: وقتی معقول محسوس می‎شود (1) دیدگاه

تحلیل رویکرد

بانک اطلاعات هنری