اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

شگفتی کن ۲۰۱۷: نخل طلا برای روبن اوستلاند، فیلمساز سوئدی

 

 

نخل طلای هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به فیلم «مربع» ساخته روبن اوستلوند، فیلمساز سوئدی رسید و به این ترتیب یک بار دیگر این جشنواره معتبر سینمایی در اروپا نشان داد که شگفتی‌آفرین است.


روبن اوستلاند، سینماگر سوئدی  که انتظار این اقبال بلند را نداشت از دریافت نخل طلای کن غافلگیر شده بود.

 

«مربع» نخستین فیلم انگلیسی‌زبان اوستلوند یک کمدی‌ست. یک مدیر موزه (با بازی کلس بنگ) چیدمانی با عنوان «مربع» در فضای عمومی برگزار کرده که بسیار موفق بوده و با استقبال شهروندان مواجه شده. هم‌زمان با این موفقیت تلفن همراه او را می‌دزدند و او که در پی دزد است، موقعیت‌های آبسوردی برایش پیش می‌آید و سرانجام به یک بحران عمیق روحی با سویه‌های اگزیستانسیالیستی دچار می‌شود.

 

«۱۲۰ تپش در دقیقه» به کارگردانی ربان کامپیلو که یکی از بخت‌های تخل طلای کن به شمار می‌آمد، جایزه بزرگ هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را به دست آورد.این جایزه از نظر اعتبار بعد از نخل طلا مهم‌ترین جایزه کن است.

 

دایان کروگر برای بازی در فیلم «از هیچ» به کارگردانی فاتح آکین جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن را به دست آورد. جایزه بهترین بازیگر مرد هم به واکین فینیکس به خاطر بازی در فیلم«هرگز واقعا اینجا نبودی» رسید.

 

هفتادمین جشنواره فیلم کن جایزه بهترین کارگردان را به سوفیا کوپلا اهدا کرد. کوپلا با فیلم «فریب‌خورده» با بازی نیکول کیدمن در رقابت‌های بخش اصلی جشنواره فیلم کن شرکت کرده بود.

 

جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن هم به طور مشترک به یورگوس لانتیموس و افتیمیس فیلیپو برای فیلمنامه «کشتن گوزن مقدس» و لین رمزی برای فیلمنامه «هرگز واقعا اینجا نبودی» اهدا شد. در شصت و نهمین جشنواره فیلم کن اصغر فرهادی برای فیلمنامه «فروشنده» برنده این جایزه شده بود.

 

جسیکا چستین، مارن آده، ویل اسمیت، آگنس ژویی، پارک چان ووک، پائولو سورنتینو، فن بینگ‌بینگ و گابریل یارد اعضای هیات داوران هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن بودند. ریاست هیات داوران را هم پدرو آلمودوار کارگردان سرشناس اسپانیایی به عهده داشت.

 

در مجموع ۱۹۳۰ فیلم به دبیرخانه جشنواره فیلم کن ارسال شده بود. از ایران محمد رسول‌اف جایزه بخش نوعی نگاه این جشنواره معتبر سینمایی را به خاطر فیلم «لرد» به دست آورد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما