اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

کارهای مشترک الین کومینسکی کرامب و آر. کرامب از گالری دیوید زوییرنر

 

 


گالری دیوید زوییرنر اولین نمایشگاهش از کارهای مشترک الین کومینسکی کرامب و آر. کرامب را برگزار نموده است. هر دو هنرمند به عنوان پیشگامان کمیک‌های زیرزمینی و آلترناتیو، تصویری خلاقانه از زندگی مشترک و همکاری هنری‌شان در طول چهار دهه‌ی گذشته آفریده‌اند.


در داستان مصور ادامه‌دار «الین و باب»، هر کدام با سبک ویژه‌ی خودشان عمیق‌ترین تفکرات، ترس‌ها و تخیلاتشان را در کنار واقعیت‌های روزانه‌ی زندگی خانوادگی در قرون بیست و بیست‌ویک تصویر کرده‌اند. زمانی که آنها در ۱۹۷۲ با هم ملاقات نمودند، هر دو پیشتر جایگاهشان را به عنوان چهره‌هایی پیشرو در جهان زیرزمینی کمیک سن فرانسیسکو تثبیت کرده بودند؛ کومینسکی با داستان‌های مصور شرح حال گونه، که در مجله‌ی زیرزمینی Wimmen’s Comix چاپ می‌شد، و کرامب با داستان‌های مصورش در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ نظیر Fritz the Cat و Mr. Natural. در حقیقت، کرامب تقریبا به شکلی غیب‌گویانه وصلتشان را پیش‌بینی کرده بود؛ آنها توسط یک دوست مشترک به هم معرفی شدند که تحت تاثیر شباهت الین به یکی از شخصیت‌های داستانی کرامب به نام «هانیبانچ کامینسکی» قرار گرفته بود.

 

پس از مدت کوتاهی از ملاقاتشان، آنها شروع به کشیدن خودشان و همدیگر در داستان‌های مشترکشان کردند و این تجربیات به سرعت به مهم‌ترین عمل خلاقه‌ی این زوج تبدیل شد که نخستین بار در ۱۹۷۴ تحت عنوان Aline and Bob’s Dirty Laundry Comics به چاپ رسید. از ابتدا، کومینسکی کرامب و کرامب امکانات بالقوه‌ی همنشینی و تنش خلاقانه را در این داستان‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند. اجرای کومینسکی با خطوط مقطع خشن‌تر، که یادآور شیوه‌ی اکسپرسیونیستی جورج گروز و اتو دیکس است، در کنار هاشورهای متقاطع ظریف و جزییات استادانه‌ی کار کرامب قرار می‌گیرد، که از تصویرسازان اواخر قرن نوزده و اوایل قرن بیست الهام گرفته شده است. این تفاوت‌های خلاقه به هر حال بواسطه‌ی ترکیب بی‌نقص داستان‌گویی و شوخ‌طبعی با هم هماهنگ می‌شوند؛ هر دو هنرمند محدودویت‌ها را به شیوه‌ای تابو شکنانه و اعتراف‌گونه به کنار می‌نهند که در آن عمیق‌ترین نگرانی‌ها و تفکرات آنها با طنزی هزل‌آلود آشکار می‌شود، که همزمان بُرنده، تکان‌دهنده و عمیقا بلند‌ نظرانه است. «الین و باب» پروژه‌ی منحصربفردی در جهان داستان‌های مصور است. آنها با هم پرتره‌ی مشترکی از زندگی‌شان آفریده‌اند؛ از منطقه‌ی خلیج سن فرانسیسکو در دهه‌ی ۱۹۷۰ تا جنوب فرانسه، که در ۱۹۹۱ برای همیشه به آن نقل مکان کردند، و از ابتدایی‌ترین مراحل آشنایی تا نقش فعلی‌شان به عنوان پدربزرگ و مادربزرگی مهربان.

 

در میانه‌ی این مسیر، ثبت ناگزیر خانواده گسترش یافت تا دخترشان سوفی را هم شامل شود. سوفی که خودش هم یک هنرمند کمیک است در تعدادی از داستان‌ها از ۱۹۹۲ با والدینش همکاری کرده است. از ۱۹۷۱، الین کومینسکی یکی از شخصیت‌های پیشگام جهان داستان مصور بوده است. او که با نام الین گُلداسمیت در لانگ‌آیلند نیویورک(۱۹۴۸) به دنیا آمده، در ۱۹۷۱ لیسانسش را از دانشگاه آریزونا اخذ نموده است. وی یکی از اولین کسانی بود که با مجله‌ی Wimmen’s Comix همکاری می‌کرد و به همراه دایان نونین پایه‌گذار مجموعه‌ی مصورTwisted Sisters در ۱۹۷۶ بود و در دهه‌ی ۱۹۸۰ سردبیری مجله‌ی مصور تاثیرگذار Weirdo را بر عهده داشت. آر. کرامب (متولد ۱۹۴۳)، از رسانه‌ی محبوب کتاب‌های مصور برای پرداختن به پوچی رسوم اجتماعی، سرخوردگی سیاسی، طنز، کلیشه‌های نژادی و جنسی، و فانتزی‌ها و فتیش‌های جنسی بهره گرفته است. طراحی‌های او با الهام از توماس نست، اونوره دومیه، تی اس سولیوانت، و جیمز گیلری در میان دیگر هنرمندان، نقدی هجوآمیز از فرهنگ مصرف‌گرای مدرن ارائه می‌دهند و اغلب به نظر می‌رسد از منظر یک خارجی به موضوع نگاه می‌کنند_ موضعی خودآگاه که کرامب اغلب آن را به زندگی شخصی‌اش ارتباط می‌دهد. از ۲۰۰۶، کرامب سه نمایشگاه انفرادی در گالری دیوید زوییرنر داشته و بزرگداشت و مروری بر کار کرامب در ۲۰۱۲ در موزه‌ی هنر مدرن پاریس برگزار شده است. آثار او در گنجینه‌های مهم سراسر جهان شامل موزه‌ی بروکلین، موزه‌ی کارنگی و موزه لودویگ کلن نگهداری می‌شود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما