اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

گزارش اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک شب گذشته 15 تیرماه در محوطه کاخ موزه گلستان برگزار شد.

به گزارش آکادمی هنر، کاخ موزه گلستان از ساعت 19:30 شب گذشته میزبان برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در جشنواره شد که شاهد برنامه های متنوع شاد عروسکی بودند. اجرای گروه های موسیقی محلی در این محوطه با پایکوبی عروسک های نمایشی که قطعاتی از نمایش های خیمه شب بازی، عروسک های غول پیکر، اسب و سوار، تکم، عروسک های تنپوش و اجرای گروه نمایش خیابانی از هند را شامل می شد تا ساعت 21 فضایی پرشکوه از گردهم آیی تمامی گروه های عروسکی در جشنواره ایجاد کرد.

محوطه کاخ موزه گلستان که به شکل میدانچه های قدیمی با گاری های سنتی که پذیرایی ایرانی را با چای و شربت، بستنی و میوه، آش و غذاهای ساده ارائه می کردند، تزئین شده بود، مهمانان خارجی و ایرانی را به ضیافتی صمیمانه در تهران قدیم دعوت کرد.

بخش دوم مراسم که به اجرای رسمی آیین اختتامیه و تقدیر از بزرگان تئاتر عروسکی و گروه های شرکت کننده اختصاص داشت، ساعت 21:30 و با اجرای رسول نجفیان آغاز شد.

دکتر اردشیر صالح پور دبیر جشنواره چهاردهم تئاتر عروسکی تهران - مبارک، ضمن ارائه گزارش فعالیت دبیرخانه گفت: برای ما نکته جالب در جشنواره های بین المللی این است که هنرمندان خارجی به عنوان مهمان وارد می شوند و به عنوان دوست می روند و هر یک مبلغ فرهنگ ایرانی می شوند.

 

وی تعداد گروه های خارجی متقاضی شرکت در جشنواره را 175 گروه اعلام کرد و آن را موید آن دانست که هنر ایران توانسته حیثیت و وجاهت خود را در بین تمامی فرهنگ ها حفظ کند و افزود: شعار اصلی ما در این جشنواره اصرار و تاکید بر فرهنگ ایرانی بوده و همان طور که به دستاورد های عروسکی جهان و تبادلات فرهنگی اهمیت داده ایم، به معرفت شناسی هنر خود توجه داشته ایم و این به معنای نفی تجربیات خارجی نیست.

وی تاکید کرد: برای جهانی شدن باید به هویت ایرانی و مواریث خود توجه کنیم.

دکتر صالح پور در بخش دیگر صحبت هایش از تمامی مراکز و افرادی که در پرپایی این جشنواره همکاری و همیاری داشته اند، تشکر کرد. او از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و کاخ موزه گلستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و موسسه توسعه هنرهای معاصر و ... نام برده و به تفصیل از مدیران هر بخش و همکارانش در دبیرخانه یاد کرده و کوششان را قدر دانست.

دبیر جشنواره در بخش پایانی صحبت هایش از زحماتی که برای انتشار کتاب "پیکرک ها، ماسک ها و عروسک ها" کشیده شده یاد کرد که تاریخ پنج هزارساله ایران تا عروسک های سده اخیر را شامل می شود.

در بخش نکوداشت های این مراسم، کلیپ های مجزایی از حسن لوئیان، رضاعلی جعفری، ایرج محمدی و هنگامه مفید پخش شد که با دعوت از دکتر شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، دکتر صالح پور و فرناز بهزادی به روی صحنه لوح سپاس، تندیس و هدیه جشنواره به این بزرگان پیش کسوت تئاتر تقدیم و از سال ها کوششان تقدیر شد.

 

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی که به عنوان دومین سخنران این مراسم پشت تریبون رفت از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های میزبان جشنواره، قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد که مراسم اختتامیه جشنواره چهاردهم آغازی بر پانزدهمین دوره آن باشد.

وی در بخش دیگر صحبت هایش بر جدی گرفتن بحث آموزش تئاتر عروسکی در استان های کشور تاکید کرده و تقارن مراسم را با میلاد حضرت ولی عصر(ع) به فال نیک گرفته و جهانی پر از عدل و داد و بدون ظلم و جور و ستم را آرزو کرد.

وی توجه به فرهنگ و هنر ایرانی را یک وظیفه و تکلیف در ضمن احترام به همه فرهنگ های جهان عنوان کرد.

دکتر حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اجرای قطعه ای موسیقی توسط رسول نجفیان روی صحنه آمده و پس از دعا برای تعجیل در فرج امام عصر(ع) گفت: جشنواره چهاردهم تئاتر عروسکی تهران مبارک، امروز در جایگاه رفیع اش ایستاده و نشانه های زیادی از توفیقات این گونه نمایشی کشور در آن به چشم می خورد. هنرمندان به این باور رسیده اند که گونه ماندگاری از هنر نمایش را ارائه می کنند.

وی با تاکید بر قدمت تئاتر عروسکی ادامه داد: گذشتگان با استفاده از کلام در داستان ها، افسانه ها و اسطوره ها برایمان میراث مهمی را به ودیعت گذاشته اند که در زندگی امروز نقش مهمی دارند. بسیاری از فضائل را از این داستان ها آموخته ایم و امروز با نمایش عروسکی پلی از گذشته به حال زده ایم. انسان ها درونیاتشان را با عروسک ها بیان می کنند و از این روست که عروسک ها نماد هویت انسان ها می شوند.

وی ادامه داد: در جهان امروز، کشورهایی که این پیشینه را ندارند با استفاده از تکنولوژی به خلق شخصیت های خیالی می پردازند تا این خلا فرهنگی را جبران کنند.

 

وی از تمامی کسانی که جشنواره چهاردهم را برای مردم ایران به ارمغان آوردند تشکر کرده و با ابراز امیدواری از شکل گیری پاتوق دائمی تئاتر عروسکی طی دو سال آینده آن را زمینه ای برای فعالیت تمامی هنرمندان این حوزه در این پاتوق عنوان کرد.

بخش پایانی این مراسم که با پخش کلیپی به مناسبت بزرگداشت جواد ذوالفقاری آغاز شد با حضور آنه تدابس نایب رئیس یونیمای بخوم آلمان، حمید شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، اردشیر صالح پور دبیر جشنواره، داوود فتحعلی بیگی و مریم سعادت بر صحنه و اهدای لوح سپاس و تندیس جشنواره به همسر جواد ذوالفقاری و تشویق حاضران ادامه یافت.

در این بخش از ریتا توسان بخش فرهنگی سفارت آلمان، کارلو چرتی بخش فرهنگی سفارت ایتالیا و مطهری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، همچنین از مسعود شریفی مدیر کاخ موزه گلستان تقدیر شده و جایزه بخش نمایشنامه نویسی جشنواره بدون اولویت به بهروز سالمی نویسنده "اولین پری دریایی"، نسرین خنجری نویسنده " آرش" و رقیه ارشادی نویسنده "ویشکا اسب استثنایی" اهدا شد.

این مراسم با عکس یادگاری همه کارگردانان حاضر در جشنواره به پایان رسید.

در این مراسم علاوه بر هنرمندان تئاتر عروسکی و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیاری از علاقمندان و مخاطبان تئاتر عروسکی نیز حضور داشتند.

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما