اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشنامه خوانی در تئاتر شهر در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر

 

گروه تئاتر گیتی، در حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر، به مدت هفت شب، به روخوانی هفت نمایشنامه از آثار ادبیات نمایشی جهان در تالار چهارسوی تئاتر شهر تهران پرداخت.

 

 

در این پروژۀ نمایشی که روح‌الله جعفری آن را تهیه و کارگردانی کرد، نمایشنامه‌های آنتیگونه، مکبث، باغ آلبالو، عروسی خون، شازده کوچولو، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟، عنکبوتی در زخم و آخرین گودو به وسیلۀ بازیگران تئاتر خوانده شد.

 

سیامک صفری، بهاره رهنما، امین زندگانی، نسیم ادبی، فرزین صابونی، رویا میرعلمی، کاظم هژیرآزاد، نگار عابدی، فریدون محرابی، فروغ قجابگلو، وحید آقاپور، جواد مولانیا و آزاده صمدی از جمله بازیگرانی هستند که برای همدلی و یاری رساندن به هنرمندان بیمار تئاتر، در این برنامه شرکت کردند.

 

در سال‌های اخیر، برخی از هنرمندان تئاتر به دلیل ابتلا به بیماری‌های مهلک مانند سرطان جانشان را از دست داده‌اند. بسیاری از هنرمندان تئاتر تحت پوشش بیمه‌های درمانی نبوده و در صورت ابتلا به بیماری، از عهده مخارج و هزینه‌های سنگین درمان بیماری خود برنمی‌آیند.

 

از این رو گروه تئاتر گیتی تصمیم گرفت برای حمایت از این هنرمندان، رپرتوار نمایشنامه‌خوانی را برگزار کند. به گفتۀ روح الله جعفری، کارگردان این رپرتوار، تمامی عواید به دست آمده از این برنامه‌ها، در اختیار هنرمندان بیمار تئاتر قرار خواهد گرفت.

 

روح‌الله جعفری، کارگردان تئاتر و مسئول برگزاری این برنامه در مورد هدف این گروه از برگزاری ابن برنامه به بی بی سی فارسی می‌گوید: «در چند ماه اخیر سونامی سرطان و بیماری‌های جور و واجوری که گویا علاجی برای درمان آنها نیست، در خانواده‌ هنرمندان، گوی سبقت را برای از میان بردن عزیزان ربوده است و این مسئله بسیار دردناک است. با دست روی دست گذاشتن، مشکلات حل نمی‌شود و معجزه‌ای رخ نمی‌دهد. همه باید احساس مسئولیت کنند و نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت نباشند.»

 

به گفته آقای جعفری، گروه تئاتر گیتی همچون دوره‌های گذشته برای حمایت از هنرمندان بیمار تئاتر وارد میدان شده تا به نوبه‌ خود بتواند قدم کوچکی بردارد.

 

این گروه نمایشی، چند سال قبل نیز بعد از وقوع زلزله در بوشهر، یک پروژۀ نمایشنامه‌خوانی برای حمایت از مردم زلزله زدۀ بوشهر در تالار حافظ تهران برگزار کرد.

 

به گفته آقای جعفری این رپرتوار، تمرینات خوانش این هفت نمایشنامه سه ماه طول کشید و بیش از ۱۵۰ بازیگر تئاتر او را در این جلسات نمایشنامه‌خوانی همراهی کردند.

 

آقای جعفری در مورد شیوه خوانش این نمایشنامه‌ها می‌گوید:«یکی از نکا‌تی که باید در نمایشنامه‌خوانی به آن اهمیت داد، خوانش صحیح نمایشنامه است؛ زیرا تعدادی از مخاطبان، امکان آشنایی با این متن‌ها ‌را از قبل ندارند، پس در گام اول باید خوانش صحیحی از متن شکل بگیرد. گام دوم پرداختن به زیبایی‌شناسی نمایشنامه است. گروه اجرایی تلاش کرده است از دل هر اثر، نشانه‌ها و عناصر زیبایی‌شناسی آن را استخراج و به صورت بصری به مخاطب ارائه بدهد. کارهایی که تاکنون در این زمینه انجام داده‌ام، تلفیقی از نمایشنامه‌خوانی و اجرا بوده است.»

 

روح الله جعفری در مورد مشارکت و همراهی مسئولان فرهنگی دولتی در این پروژه گفت: «از مسئولان و مدیران تصمیم‌گیرنده خواسته‌ام تا در این هفت شب به تماشای این هفت اجراخوانی بیایند و از سالن‌های نمایش دیگر هم دیدن کنند، چرا که اگر از نزدیک با هنر تئاتر آشنا نشوند، هر تصمیمی که برای این حوزه ‌بگیرند، کارگشا و واقعی نخواهد بود. البته تا‌کنون هیچ سازمان و نهاد دولتی از این کار حمایت نکرده است و گروه تئاتر گیتی تنها به وسیلۀ شبکه‌های اجتماعی توانسته‌است خبر اجراهای این هفت شب را به اطلاع دوستداران تئاتر برساند.»

 

برنامه نمایشنامه خوانی در تالار چهارسوی تئاتر شهر تهران که از ۲۶ مرداد شروع شد تا دوم شهریور ادامه داشت.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما