اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

سری مقصد نهایی: مرگ میزبان شماست

 

مقصد نهایی 2

قهرمان در سری مقصد نهایی به نظر شما کیست؟ شخصی که یک دقیقه آینده را در رؤیای صادقه می‎بیند و دیگر افراد را می‎خواهد نجات دهد یا این‎که قهرمان را عنصری فراتر از این حرف‎ها می‎بینید. نظر من بر این است که در این سری مرگ نقش اصلی را بازی می‎کند. این مرگ است که به شما خود را نشان می‎دهد. مانند این‎که یک ضربه پنالتی را به دروازه‎بان بگویند به کدام سمت می‎زنند و بعد آن‎قدر ماهرانه ضربه زده شود که دروازه‎بان باز هم نتواند توپ را مهار کند. مرگ چنین نقشی در مقصد نهایی دارد. به یک نفر الهام می‎کند که او و هم‎قطارانش همگی خواهند مرد و کام مرگ را خواهند چشید. برخی توجهی با او ندارند و سلاخی می‎شوند و برخی دیگر تمام سعیشان‎ را می‎کنند و باز هم اسیر او خواهند شد. این مرگ است که قهرمان را زنده می‎گذارد و به او می‎فهماند که در مقابل این امر مقدر هیچ از دستش بر نمی‎آید.

در قسمت اول الکس حادثه هواپیما را می‎بیند و از سفر جلوگیری می‎کند او در انتها تنها کسی است که اجازه دارد زنده بماند. حال به قسمت دوم برویم جایی که کیمبرلی ماجرای تصادف را متوجه می‎شود و سعی می‎کند از ماجرا جان سالم به در ببرد. امر مقدر رخ نداده است! نظر هر کدام از مخاطبان در مورد چنین وضعی چیست؟ تقدیر آن‎ها چه بوده است؟ آیا موافق این امر هستید که مرگ به آن‎ها اجازه داده که چند صباحی بیشتر زندگی کنند اما بالاخره در جای دیگر تسلیم تقدیر باید بشوند؟ من به عنوان یک مخاطب این سری چنین عقیده‎ای دارم. دلیل این امر: در قسمت دوم پس از کمی گذر داستان و قربانی شدن یکی دو نفر از هم‎قطاران کیمبرلی، او به موضوع و موقعیتی که در آن گرفتار هستند شک می‎کند. در فضای مجازی هر چیز مشابهی را جست‎وجو می‎کند تا این‎که پی به کشته شدن افرادی می‎برد که از با هواپیمایی که سانحه دیده بود سفر نکرده بودند. آن قهرمان مجازی قسمت اول یعنی کلر را در تیمارستانی بسیار درمانده می‎بیند که خودش را در اتاقی به بدترین شکل زندانی کرده است که مرگ نزد او نیاید و تلقی بر این‎که مرگ بالاخره هر وقت که بخواهد سراغ او هم خواهد آمد باقی می‎ماند. در قسمت دوم که به نظرم جذاب‎ترین قسمت این سری –از بین 5 فیلمی که تا به حال اکران شده‎اند- هست تکلیف مشخص می‎شود که مرگ هر آن‎چه بخواهد انجام می‎دهد.

مقصد نهایی final destinationقهرمان بعدی به نظرم تعلیق است. عنصری که از پیش‎فرض‎های مخاطب سرچشمه می‎گیرد تا مخاطب ان‎چه را تصور می‎کند و انتظارش را می‎کشد خلاف امر ببیند یا این‎که او را با تعویق همراه کند. اساس و شالوده سری مقصد نهایی بر این اصل پی ریزی شده است. شما در قسمت اول نمی‎دانید با چه روبه‎رو خواهید شد، به یکباره صحنه حادثه‎ای را می‎بیندی که بسیار دلخراش است پس از این‎که اشخاص اصلی فیلم را زنده می‎بینید تصور دارید که ریشه در رفتار پارانویایی آن دختر دارد. برخی از سفر سرباز می‎زنند چنان‎که این وضعیت در قسمت دیگر تکرار می‎شود و ترن هوایی شهربازی را برخی ترک می‎کنند. اشخاص اصلی ماجرا زنده مانده‎اند و شاید مخاطب از این امر خشنود شود اما این تازه اول ماجراست و متوجه می‎شوید مرگ آن‎ها را رها نخواهد کرد. در قسمت دوم شما دیگر این قضیه را می‎شناسید که مرگ شاید رخ ندهد اما با صحنه‎ی بسیار جذاب‎تری روبه‎رو می‎شوید و از نظر جذابیت شاید آن را باید با قسمت پنجم مقایسه کنم که خراب شدن پل و فرار اشخاص اصلی فیلم از اتوبوس فوق‎العاده جذاب است. با این‎که در قسمت‎های بعدی شما این تعلیق را می‎شناسید باز هم از این وضعیت پیش‎آمده لذت می‎برید.

تعلیق پس از ماجرای اولیه مداوم وجود دارد و اساسا سری مقصد نهایی یک فیلم دلهره است تا این‎که بخواهیم آن را ترسناک قلمداد کنیم. مخاطب همواره دلهره دارد از مرگ می‎هراسد و این دلهره است که سپس ترس را مداوم ایجاد می‎کند و چنین سینمایی همواره موفق خواهد بود. تصورش را داشته باشید وقتی با این سری آشنا باشید و لحظه‎ای در مترو قطع و وصل برق را در تونل ببینید و صدای مهیبی بشنوید اولین چیزی که به یاد خواهید آورد این سری است که شاید برای شما هم اتفاقی قرار است بیفتید و این ترس همواره با شما خواهد بود.

در مورد تعلیق باید اشاره داشت که شما در داستان مرگ هر کدام از افراد با تعلیق بازی داده خواهید شد و از این بازی خوردن لذت خواهید برد. اگر قرار بر این بود که هر آن لحظه‎ای که فکرش را می‎کردید شخص مورد نظر مرگ را بچشد دیگر فیلم‎های دیگر برای شما لذتی نداشت. شما قاعده را آموخته‎اید، پس در انتظار مرگ می‎نشینید. به قسمت پنجم برویم که یکی از بهترین‎ها را پیش روی ما قرار می‎دهید. دوست سم در حال حرکات آکروباتیک در ژیمناستیک هست. از همان ابتدا به شما جرقه‎ها و اتصالی سیم در فضای ورزشگاه نشان داده می‎شود شما منتظر هستید که دختر را برق بگیرد در صورتی که منتظر به ثمر نشستن حدس و گمان خود هستید او به این اتصالی نزدیک می‎شود از جای دیگر آب می‎آید و دیگر حدس و گمان خود را یقین می‎دارید که برق و آب او را خشک خواهد کرد اما همه چیز طور دیگری است دوست سم لیز می‎خورد و در پرش عجیبی بدنش کاملا می‎شکند. تعلیق تمامی حدس‎های شما را به بازی می‎گیرد و جذابیت این سری دقیقا در همین است.

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما