اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

معرفی 10 فیلم نامزد بهترین فیلم اسکار 2017

 

 

 

جایزه اسکار برای بهترین فیلم بدون شک شاخص ترین جایزه صنعت سینماست. در این مطلب بخت های جایزه بهترین فیلم در هشتاد و نهمین مراسم اسکار را مرور می کنیم که برنده آن روز ۲۶ فوریه ۲۰۱۷ اعلام خواهد شد.


ورود Arrival


بازیگران: ایمی آدامز و جرمی رنر
کارگردان: دنی ویلنوو
تعداد نامزدی: ۸
داستان: یک استاد زبانشناسی در راس تیم زبده ای از پژوهشگران تلاش می کند دریابد چرا فضاپیماهای غول پیکر روی ۱۲۲ نقطه در گوشه و کنار جهان فرود آمده اند.


نظر منتقدان:


فیلم علمی- تخیلی هوشمند، شیوا و گیرایی است که از آغاز تا پایان بیننده را جذب می کند. ورود  از جمله بهترین فیلمهای سال است. (مجله توتال فیلم)
یک فیلم بزرگ دیگر از مواجهه‌ی نوع بشر با موجوداتی بیگانه. این بهترین فیلم علمی-تخیلی ده سال اخیر است. (اسکرین رنت)
ایمی آدامز در این فیلم یک قهرمان فراموش‌ناشدنی است. شما سخت می‌توانید در یک فیلم علمی-تخیلی، قهرمانی با این ابعاد از شخصیت پردازی پیدا کنید. (نیویورک تایمز)
فیلمی که به زیبایی رئالیسم را با حسی از شگفتی در هم آمیخته است. (کامن سنس مدیا)

 

حصارها Fences


بازیگران: دنزل واشینگتن و وایولا دیویس
کارگردان: دنزل واشینگتن
تعداد نامزدی: ۴
داستان: یک پدر سیاهپوست آمریکایی در فضای آغشته به تبعیض نژادی سالهای دهه پنجاه میلادی در پیتزبورگ زحمت می کشد تا معاش خانواده خود را تامین کند.


نظر منتقدان:


فیلم داستانی بلندی که بازیگری عالی و زبانی جذاب را با یکدیگر ترکیب کرده است. (روزنامه وال استریت جورنال)
چه چیز در این فیلم قابل ستایش است؟ صداقت‌اش؟ زجرآور بودن‌اش؟ پاسخ این سوال شاید این باشد: این فیلم چیزی شبیه به زندگی خود ماست. (نیویورک تایمز)
یک فیلم حماسی کوچک از دنزل واشینگتن. فیلمی که ساختارش ما را به یاد هنر تئاتر می‌اندازد. مدیومی که چند سالی است واشینگتن را به خود مشغول داشته است. (واشنگتن ژورنال)

 

هکسا ریج Hacksaw Ridge


بازیگران: اندرو گارفیلد و سم وورتینگتون
کارگردان: مل گیبسون
تعداد نامزدی: ۶
داستان: یک پزشک ارتش که در عین حال ضد جنگ است در بحبوحه جنگ جهانی دوم می کوشد بدون شلیک یک گلوله هر چه در توان دارد انجام دهد.


نظر منتقدان:


به خاطر خلق برخی از عظیم ترین صحنه های جنگ که تاکنون تولید شده مل گیبسون یک بار دیگر استعداد خیره کننده خود در کارگردانی را به نمایش گذاشته و توانسته وحشیگری و عطوفت دردناک را در کنار هم نشان دهد. (مجله رولینگ استون)
مهمترین حُسنی که یک فیلم جنگی می تواند داشته باشد ایده ی صلح طلبی آن است. امری که در مورد فیلم جدید گیبسون مصداق دارد. (نیویورک دیلی نیوز)

 

به هر جان‌کندنی هست Hell or High Water


بازیگران: جف بریجز، بن فاسترو کریس پاین
کارگردان: دیوید مکنزی
تعداد نامزدی: ۴
داستان: یک خلافکار سابق و برادرش برای حفظ مزرعه خانوادگی شان در تگزاس به سرقت بانک متوسل می شوند.


نظرمنتقدان:


فیلمی جذاب و عالی، درامی سرشار از ترس و عشق برادرانه در سرزمینن های آفتاب سوخته غرب تگزاس است که در ظاهر به خواب رفته به نظر می رسند. چنان اصیل است که بیگانه به نظر می آید. (ورایتی)
«به هر جان کندنی هست» یک فیلم ژانر است که از آن فراتر می‌رود. یک داستان نمادین آمریکایی که ممکن است در هیچ زمان و مکان دیگری روی ندهد. (آتلانتیک)

 

چهره‌های پنهان Hidden Figures


بازیگران: تاراجی پی هنسن، اکتاویا اسپنسر و جانله مونائه
کارگردان: تئودور ملفی
تعداد نامزدی: ۳
داستان: ماجراهای پشت صحنه مشارکت سه زن سیاهپوست آمریکایی است که در اولین ماموریت فضایی موفقیت آمیز ناسا نقش داشتند.


نظر منتقدان:


فیلم ارقام پنهان، هم اثری سرگرم کننده و گیرا و هم دریچه ای به سوی شناخت تاریخ است که در عین حال سنت تولید فیلم در مورد ریاضی دانان مرد و کسالت آور را می شکند. ( تایم)
یک فیلم ملودرام که اخلاق را توصیه و تجویز می کند. یک محصول سر و شکل دار هالیوودی. (کامن سنس مدیا)
فیلم هیچ سورپرایزی برای شما ندارد. این شاید مهمترین ضعف آن باشد. (واشنگتن پست)

 

لا لا لند La La Land


بازیگران: رایان گاسلینگ و اما استون
کارگردان: دیمین شزل
تعداد نامزدی: ۱۴
داستان: زن جوانی که آرزوی بازیگر شدن دارد و یک نوازنده پیانوی جاز که به زحمت امرار معاش می کند در لس آنجلس با هم آشنا و عاشق یکدیگر می شوند و در طول داستان ترانه هایی را با هم می خوانند.


نظر منتقدان:


بی پروا، خنده دار، عاطفی و با ظاهری با مد دهه های گذشته عالم هپروت تازه ترین فیلم موزیکال عالی برای کسانی است که به موزیکال علاقه ندارند و حتی بر افسرده ترین چهره ها لبخندی هزاران متری خواهد نشاند. (امپایر)
لا لا لند هرگز یک شاهکار یا حتی یک فیلم بزرگ نیست. اما همین یکی از جاه طلبانه ترین فیلم‌های چند سال اخیر است. فیلمی که دارد که به یکی از طلایی ترین دوران فرهنگ کشور آمریکا ارجاع می دهد. آن هم زیر پوشش ژانر موزیکال (ورایتی)
گاسلینگ و استون برگ برنده‌ی اصلی این فیلم هستند. چندین سال بود که هالیوود نتوانسته بود چنین زوج عاشقِ معرکه ای برای ما خلق کند (گاردین)
رقص و آواز. این دو کلید یک زندگی پرشور هستند. چیزی که فیلم جدید شزل به شما ارزانی‌اش می دارد. (ای. وی. کلوب)

 

شیر Lion


بازیگران: نیکول کیدمن، دو پتل و رونی مارا
کارگردان: گرث دیویس
تعداد نامزدی: ۶
داستان: مرد جوان هندی که در دوران کودکی یک خانواده استرالیایی او را به فرزندی پذیرفته است با استفاده از نقشه گوگل تلاش می کند خانه دوران کودکی اش را پیدا کند.


نظر منتقدان:


زیبایی فیلم شیر در این است که شرایط نادر و قدرت نهفته در داشتن خانواده‌ها، زادگاه‌ها و خویش چندگانه را بررسی می کند و نشان می دهد. (روزنامه شیکاگو تریبون)
دیویس به شدت تلاش کرده که تا فیلمش را از آسیب های یک ملودرام سوزناک به دور نگاه دارد. من بعید می دانم که در این مورد موفق بوده باشد. با اینکه در نهایت فیلم یک فیلم استاندارد است. (ورایتی)

 

منچستر کنار دریا Manchester by the Sea


بازیگران: کیسی افلک و میشل ویلیامز
کارگردان: کنت لونرگان
تعداد نامزدی: ۶
داستان: لی چندلر شخصیت داستان (با بازی کیسی افلک) پس از مرگ برادرش و با وجود فاجعه دیگری که برای خود او روی می دهد ناگزیر می شود از برادرزاده ۱۵ ساله اش مراقبت کند.


نظرمنتقدان:


فیلم دردناک و در عین حال نیروبخشی است که با خلوصش، اصالتش و نزدیکی اش به ناامیدی بیننده را زیر شلاق می گیرد. (روزنامه لس آنجلس تایمز)
لونرگان یک نویسنده‌ی قهار است. فیلم اخیر او هنر فیلمنامه نویسی او تثبیت می کند. اسکار بهترین فیلمنامه‌ی غیرانگلیسی زبان شاید شایسته ترین جایزه ای باشد که امسال هالیوود بایستی به او اهدا کند. (ورایتی)
یک درام نفسگیر و تاثیرگذار از لونرگان. کیسی افلک و میشل ویلیامز معرکه هستند. (گاردین)

 

مهتاب Moonlight


بازیگران: ماهرشالا علی و نائومی هریس
کارگردان: بری جنکینز
تعداد نامزدی: ۸
داستان: تعقیب ماجراهای زندگی مرد جوان سیاهپوست و همجنسگرایی است که در محله های فقیر نشین میامی بزرگ می شود.


نظر منتقدان:


اثر مهیج و حقیقتا ضروری در مورد طبیعت همجنسگرایی مردانه است که به ندرت روی پرده سینما مطرح می شود.(روزنامه گاردین)
پایان باز این فیلم به نظرم بهترین پایان باز چند ساله‌ی اخیر سینما است. (نیویورک تایمز)
بهترین فیلم سال. عجیب است که هالیوود به سمت چنین سینمایی رفته است. (کامن سنس مدیا)
این یک دستاورد بزرگ برای سینمای اقلیت آمریکا است. سینمای آلترناتیو همین چیزی است که بری جنکینز در مهتاب به شما نشان می دهد. (ورایتی)

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما