اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

تاکاشی مایک با «هاراکیری: مرگ یک سامورایی» به کن می‎آید


سینمای ژاپن چند صباحی بود که دیگر با فیلم‎های سنتی به جشنواره‎های جهانی پای نمی‎گذاشت اما تاکاشی مایک توانسته است با سبک درخوری سنت‎ها را با سبک مدرن روایت و نماهایی با پیکره بندی گرافیکی ترکیب و در چند سال گذشته مخاطبینی را در سراسر جهان جذب کند. مایک از آن اشخاصی است که به زودی توسط تارانتینو به جهان معرفی شد و حتی تارانتینو در فیلم Sukiyaki Western Django معروف به دوئل ایفای نقش کرد. مایک به خوبی خصوصیات ژنریک را می‎شناسد چنان‎که بتواند درامی شرقی را در غالب وسترن اسپاگتی روایت کند.

 

هاراکیری: مرگ یک سامورایی - فیلم Hara-Kiri: Death of a Samurai


تاکاشی مایک سال گذشته با یک اکشن دیگر به جشنواره‎های جهانی پای گذاشت. فیلم 13 قاتل 13 Assassins در سالی برای ونیز انتخاب شد که کوئنتین تارانتینو ریاست هیئت داوران جشنواره را برعهده داشت. فیلم روایتی از سامورایی‎ها بود که این تم را در فیلم جدیدش یعنی هاراکیری: مرگ یک سامورایی Hara-Kiri: Death of a Samurai دنبال می‎کند. این اکشن بازسازی سه بعدی از فیلم کوبایاشی ماساکی با نام هاراکیری می‎باشد که در سال 1962 ساخته شده بود.

 

فیلمنامه تازه‎ترین اثر این کارگردان ژاپنی را یاماگاشی کیکومی با اقتباس از رمانِ یاسوهیکو تاکیگوشی نوشته است و فیلم در حال و هوای کابوکی‎های گذشته قرار دارد. کابوکی قالب دراماتیک و بسیار شیوه‎پردازانه و شاید بیش از حد تزیین‎یافته‎ای است که از دوران  فئودالی نکوگاوا به جا مانده است و به دلیل محبوبیت این نوع تئاتر، فیلم‎های اولیه ژاپن از مؤلفه‎های آن وام می‎گرفتند. در هاراکیری: مرگ یک سامورایی، ایشیکاوا ابیزو، ایتا، میتسومیشی هیکاری و یاکوشو کوجی ایفای نقش کرده‎اند.

محصول: ژاپن

126 دقیقه

نام دیگر فیلم:  Ichimei



درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

-1 #1 آرش 1391-11-30 15:27
من این فیلم و تکرارشو از شبکهء چهار تماشا کردم. جدا تاثیر گذاره. زد و خورد های اخر فیلم خیلی خوب از آب در آمده.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما