اختصاصی

نقد سینمای ایران

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
نگاهی به فیلم «پریدن از ارتفاع کم» ساخته‌ی حامد رجبی/ نَفَسی که عمیق نیست
    فیلم‌های تجربی سعی دارند با نگاهی دوباره به بازنمایی فرم و رویه قالب در سینما پرداخته و در این مسیر به اشکالی جدید دربافت و شاکله اثردست یابند. اما فیلم «پریدن از ارتفاع کم» نه تنها فاقد فرم بیان تازه‌ای در ساختار و اجرای اثر نبوده، بلکه از این حیث، دارای نماهایی ساده در کارگردانی و بدون پیچش‌های روایی در فیلمنامه می‌باشد و مساله اساسی فیلم‌ساز از این سازه نه در شکل ارائه بلکه در مفهوم نهفته
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
نقد فیلم «جینگو؛ روایت معلق»/ عوارض جانبی گذشته
    تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری خوش قریحه‌ی سینمای ایران، در جینگو، به عنوان اولین فیلم بلندش، جریان ذهنی شخصیت محوری‌اش(سیاوش) را با جزییات فراوان و خرده داستان‌های جذاب و پرکشش تصویرسازی کرده و پرداختن به بحران هویت در قالبی متفاوت را نشانه رفته است. این جریان ذهنی ، آمیزه‌ای پیچیده از ادراکات حسی- عاطفی، افکار آگاه(قبل از کما) و نیمه آگاه(بعد از کما) و تداعی‌های تو در تو و مشوش سیاوش است که ن
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (2 رای)
نقد فیلم «طعم شیرین خیال» ساخته‌ی کمال تبریزی/ این میل مبهم محیط زیست
    کمال تبریزی، کارگردانی است که به حرکت ظریف پیرامون خطوط قرمز، بهره بردن از موضوعات ملتهب، طنازی و نگاه هجوآلود به مسائل جدی و حساسیت برانگیز اجتماعی در آثارش شهره است. اما در آخرین فیلم‌اش، نمی‌توان نشانی از بازیگوشی‌های محتوایی و ساختاری او را یافت. تبریزی، برای تصویرسازی معضلات محیط زیست و دعوت از مردم برای بهره‌گیری از انرژی‌های پاک، ژانر کمدی رمانتیک را انتخاب کرده و با پرده‌برداری از عش
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.88 (4 رای)
نقد فیلم «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی/ رخی که دل به جنون دارد
  فیلم رخ دیوانه، یازدهمین اثر ابوالحسن داوودی، کارگردان کهنه‌کار سینمای ایران است که در آثارش تنوع بیشتری از موضوع و گونه‌های سینمایی به نسبت دیگر فیلمسازان این نسل به چشم می‌خورد البته تعریف و جایگاه ژانر در این سینما چنان مخدوش بوده که چندان راحت نمی‌توان در این باب به دسته‌بندی رسید. ادامه مطلب: نقد فیلم «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی/ رخی که دل به جنون دارد اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
آت‌لان؛ روحی در جهانِ بی‌ روحِ سینما(ی ایران)
  اگر سینمای ایران، دوره‌ای بی‌جان را از سر می‌گذراند، اگر سینمای حاضرِ ایران شرافت‌اش را به شیاطینِ گیشه و جشنواره فروخته است، اینک «آت‌لان» است که بزرگ‌منشانه و باشکوه، این سینما را جان‌بخشی و نیروافزایی می‌کند. اگر افسردگیِ بی‌سینمایی، سینمابازانِ این دیار را به گوشه‌هایی بی‌اکران و بی‌نور سوق داده است، حالا می‌توان به آنان خبری داد رقص‌انگیز؛ همچون خبری کوتاه، اما زندگی‌بخش، که عاشق از معشو
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.17 (3 رای)
هم‌ذات‌پنداری با اسب / روایتی از مستند «آت‌لان»، برنده تندیس بهترین مستند سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر
ماجرا از آن‌جا شروع می‌شود که «ایلحان»، کره اسب مسابقه‌ای می‌زند به سرکشی و می‌گوید: نه، من دیگر حاضر نیستم بین آن میله‌های تنگ منتظر بایستم تا در باز شود و با هم‌نوعانم سر هیچ مسابقه بدهم. ادامه مطلب: هم‌ذات‌پنداری با اسب / روایتی از مستند «آت‌لان»، برنده تندیس بهترین مستند سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر اضافه کردن دیدگاه جدید

تحلیل رویکرد

بانک اطلاعات هنری