اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

دیوانه‎وار، احمقانه و عاشقانه

 

فیلم Crazy, Stupid, Love

 

استیو کارل در ادامه کمدی‎های موقعیت موفقش که در این چند سال اخیر به طور خاصی بحران‎های میانسالی یک زوج را مطرح می‎کند در کمدی دیگری از این جنس ظاهر شده

که با یک سکانس افتتاحیه درخشان بسیار کوتاه همه چیز را معرفی می‎کند. کال (استیو کارل) که نگاهی عاشقانه به همسرش امیلی (جولین مور) دارد منتظر است او غذای مورد علاقه‎اش را انتخاب کند. امیلی برای انتخاب غذا مردد است و درست در لحظه‎ای که کال از او می‎خواهد با یکدیگر اعلام کنند که چه می‎خواهند؛ امیلی می‎گوید: «من طلاق می‎خوام». همین جمله کافی است تا عنوان فیلم دیوانهوار، احمقانه و  عاشقانه Crazy, Stupid, Love بر روی چنین صحنه‎ای نقش بندد. نگاهی عاشقانه، گفتاری دیوانه‎وار که بسیار احمقانه جلوه می‎کند. همه چیز کامل است تا مخاطب به صحنه پرستار و بچه‎ها برود و متوجه بشود منتظر یک کمدی موقعیت از جنس کارهای استیو کارل باشد که شباهت بسیاری در آغازش به کمدی قبلی او وقت شام Date Night دارد. 

استیو کارل و جولین مور در دیوانه، احمق و عاشقچنین بحرانی سبب می­شود روایتی کلاسیک شکل گیرد تا هر دو جدا از یکدیگر دنیای دیگری را تجربه کنند و فقدان یکدیگر برایشان معنا پیدا کند. امیلی با شخص دیگری (کوین باکان) رابطه داشته و همین امر برای کال قابل هضم نیست و هر طور هست به دنبال کنار آمدن با این قضیه است. کال در بارهای شهر سعی می‎کند وقت بگذراند و مست کند تا همسرش را فراموش کند. در مقابل داستانِ کال، داستان مرد زن‎باره‎ای به نام جیکوب (رایان گاسلینگ) حضور دارد که تا به حال دست روی هر زنی گذاشته جز هانا (اما استون) جواب رد نشنیده است. جیکوب از هال و هوای کال در کافه‎ای که خود وقت می‎گذراند شاکی می‎شود و به او کمک می‎کند تا مشکلش حل شود. کال را در طی مدتی سعی می‎کند شبیه خود کند تا بتواند به قول جیکوب مردانه شود یا این‎که امیلی را فراموش کند. کال تا انتهای ماجرا پیش می‎رود تا جایی که به او هم لقب زن‎باره دهند.

 

اگر با جنس کمدی‎های استیو کارل که اغلب خود در مقام تهیه کننده قرار دارد آشنا باشید متوجه خواهید شد که در یک شکل کلاسیک پیش آمدن بحران و گره خوردن داستان اصلی در چند داستان فرعی بحران به شکل نتیجه‎گیری اخلاقی حل می‎شود. در این بین موقعیت‎های کمدی به وجود می‎آید و شوخی از دل این موقعیت‎ها بیرون آمده که به هیچ وجه در درام به صورت زائدی دیده نمی‎شوند. این ساختار اصلی اغلبِ فیلم‎هایی است که استیو کارل در مرکز قصه آن‎ها قرار دارد. در این قصه هم کال کارهایش از طریق معلم مدرسه پسرش (ماریسا تومی) که با او رابطه برقرار کرده رو می‎شود تا درست این لحظه‎ای باشد که شخصیت‎های اصلی به هم برسند اما برای بامزه شدن درام داستانی دیگر در آن پیچ خورده است.

پرستار بچه‎های کال به او دل بسته و پسر 13 ساله‎اش هم پرستار 17 ساله را دوست دارد تا پدر این پرستار فکر می‎کند کال یک سوءاستفاده‎گر جنسی است تا همه این ماجراها سبب شوند کال و امیلی برای رسیدن مجدد به یکدیگر لحظاتی دیگر را در انتظار به سر ببرند. (به همه این‎ها اضافه کنید) هانا از رئیسش برای پیشنهاد ازدواج ناامید می‎شود و تصمیم‎ می‎گیرد سراغ جیکوب به همان کافه همیشگیش برود. هانا و جیکوب به هم دل می‎بندند و درست کال و جیکوب مسیر عکس را طی می‎کنند تا فیلم به این پیام اخلاقی –هالیوودی- برسد که خانواده می‎تواند مشکلات را حل کند و اصل کال است نه جیکوب. هانا می‎خواهد جیکوب را به خانواده‎اش معرفی کند و در آن روز کذایی متوجه می‎شویم هانا دختر کال است و کال هم مخالف رسیدن این دو نفر به هم که در اخر همه چیز ختم به خیر می‎شود.

 

یکی از مشکلات اصلی دیوانهوار، احمقانه  و عاشقانه جیکوب است که تیپش خیلی بی سر و شکل جلو می‎رود تا هانا وارد ماجرا شود و بدترین شکل این است که هانا هم از یک کلیشه به جیکوب می‎رسد البته این جمله خودم را نقض کنم که همین کلیشه‎ها موقعیت‎های بامزه‎ای را در چنین ژانری ایجاد می‎کنند و سبب مفرح شدن فیلم‎ می‎شوند. مسئله اصلی بنده و شاید شما هانا است که هیچ کدی در فیلم از او به ما داده نمی‎شود. هانا کیست؟ یکی از همان دخترهای بار؟ یا این‎که همان دختری که باید جیکوب را به راه بیاورد! در بدترین شکل در پایان فیلم متوجه می‎شویم هانا دختر امیلی و کال است. این بدترین شکل از کجا می‎آید؟ از آن‎جایی که کال بسیار در مورد خانواده‎اش و خاطرات فرزندانش پرحرف است و از همه چیز می‎گوید جز هانا. جیکوب بارها به کال تیکه می‎اندازد که همه زندگیت رو همه حفظ شدند ولی پس هانا چی؟

 

رایان گاسلینگ و اما استون در دیوانه وار، احمق و اعاشقانه 

در این کمدی که مایه‎های رومنس هم کم ندارد از هر کدام از این شخصیت‎های مهربان و دوست‎داشتنی حرکات احمقانه‎ای سر می‎زند که منجر به رفتاری دیوانه‎وار می‎شود اما در نهایت هر کدام عاشق یکدیگر هستند و بد هم را نمی‎خواهند. با این وجود اشکالات فیلم آن‎قدر بزرگ نیست که نتوان از آن‎ لذت برد. فیلم با هجو برخی روابط و ایجاد موقعیت‎های کمیک باز هم یک کمدی موفق دیگر از استیو کارل است. عوامل فیلم هم افراد موفقی در سینمای امریکا محسوب می‎شوند. نویسنده آن دان فوگلمن انیمیشن‎های موفقی چون ماشینها 1و 2 Cars، در هم تنیده Tangled و بولت Bolt را در کارنامه دارد. تمام ستاره‎های آن جولین مور، اما استون، رایان گاسلینگ و ماریسا تومی حتی اگر نقششان کوتاه‎تر به نسبت کارل بوده بسیار درخشان ظاهر شدند و تنها حضور کوین باکان کمی عجیب است که نقشش هیچ جای کاری نداشته و هر کسی می‎توانست در آن نقش حاضر شود.

 

نمره از 10 (6.8)

درباره نویسنده :
مهدی میرقادی
نام نویسنده: مهدی میرقادی

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


دیدگاه‌ها  

0 #4 eli 1391-11-07 16:30
:P asheghe filmesham .az shoma va axaton binahayat sepasgozaram
نقل قول کردن
-2 #3 Guest 1390-08-16 23:43
akharesh pande akhlaghi shod loos bood :-*
نقل قول کردن
0 #2 Guest 1390-07-29 00:14
فکر می کنم فیلم نقد شده گروهی رو نشون می ده که همونطور که غرق در فحشا هستند می توانند خوب هم باشند و به زندگی درست روی بیاورند
نقل قول کردن
+2 #1 Guest 1390-07-27 11:38
کمدی جذابی بود. شاید زیاد نخندیدم ولی لحظات مفرح خوبی داشت
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما