اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

ملغمه‎ای بی‎سرانجام / نگاهی به فیلم «خاطرات عجیب» The Rum Diary

 

جانی دپ در the rum diary

نام جانی دپ در کنار عنوان فیلمی کافی است تا هر تماشاگری را جذب یک فیلم کند. او بی‎رغیب‎ترین بازیگر مرد سده‎ی بیست و یکم است که به ناخدا جک گنجشکه جان بخشید

و پرفروش‎ترین‎های سینما را رقم زد. حال در فیلم خاطرات عجیب The Rum Diary ظاهر شده است که بیشتر ادعای دوستی با یک روزنامه‎نگار کهنه‎کار است.

 خاطرات عجیب بر اساس نوشته‎اي از‌هانتر اس تامپسون ساخته شده است. داستانی که این روزنامه‎نگار آمریکایی در اوايل دهه 1960 نوشت اما منتشر نشد. سال‎ها طول کشید و از فیلم ترس و نفرت دوستی خاصی میان او و دپ شکل گرفت. جانی دپ هم کوشید تا داستان او چاپ شود و در سال 1998 به دست چاپ سپرده شد. دپ دو بار هم برای تبدیل به فیلم شدن آن کوشید تا این‎که در سال 2011 با همکاری کمپانی خود و «فیلم دیستریکت» این فیلم تولید شد.

کارگردانی فیلم را هم بروس رابینسون برعهده گرفت که در کل 4 فیلم ساخته و آخرین فیلمش به سال 1992 بازمی‎گردد. رابینسون به دلیل مصرف الکل نتوانسته بود سراغ فیلمسازی بازگردد. آن‎ها همان‎طور که داستان روایت می‎کند به پورتوریکوی دهه‎ی 1950 می‎روند. جانی دپ در نقش کمپ به دنبال کار در روزنامه به پورتوریکو می‎رود و در آن‎جا با پیشنهاد همکاری با سرمایه‎داران آمریکایی روبه‎رو می‎گردد که با نشر اکاذیب به قدرتمندی آن‎ها کمک کند.

چیزی که در فیلم دپ تمایل به ادای دوستی با تامپسون داشته به هیچ وجه صورت نگرفته زیرا کمپ در پی هوس و پول به همکاری تن در می‎دهد و زمانی هم که شخص آزاده‎ای می‎شود نه پشت دست زدن به تمام ثروت‎های دنیا! که از دست رفتن همه چیز سبب چنین امری می‎شود. زمانی که سرمایه‎داران او را بی‎ارزش می‎خوانند. از پرداخت به شخصیت هم که بگذریم مشخص نیست فیلم چه چیزی می‎خواهد بگوید!

فیلم the rum diary 

کمپ عاشق شانل (امبر هرد) می‎شود و این عشق نصفه ونیمه رها می‎شود و مثل اینکه تنها ابزاری است که کمپ در تشکیلات ساندرسون (آرون سرکین) آمد و شد داشته باشد. اگر تیزرهای تلویزیونی فیلم را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که بیشترین فوکوس فیلم بر روی جانی دپ و امبر هرد بود. آن ماشین بازی که در فیلم هم دیده می‎شود. شورولت قرمز رنگ کمپ که هرد را به خانه‎ی ساندرسون قرار است برساند در تیزرها نشان داده می‎شد و در پی گول زدن مخاطب برای تماشای یک خاطرات زوج زیبا در پورتوریکو می‎کرد که مخاطب هم بدترین استقبال را از فیلمی انجام دادند که پرفروش‎ترین بازیگر قرن حاضر در آن رل اصلی را ایفا می‎کرد.

اگر از قضیه عشق کمپ و شانل هم چشم‎پوشی کنیم اصل ماجرا باید بر روی فساد اقتصادی و مالی سرمایه‎داران و استعمارگری آمریکا باشد که به شکل مضحکی پس از گذر زمان دو ساعت فیلم به آن می‎رسیم و اعلام می‎شود داستان ادامه دارد و کمپ با آن‎ها خواهد جنگید. او دشمن سرسخت این سرمایه‎داران خواهد بود. در طول این دو ساعت حتی یک سکانس هم از چنین ادعایی به ما نشان داده نمی‎شود تا ما باور کنیم او قادر به چنین عملی است. در کل فیلم کمپ را یک الکلی بی‎ثبات دیده‎ایم که در کل نمی‎داند باید چه کند.

وقتی هر دو تم اصلی فیلم نیمه کارِ رها می‎گردد این سؤال پیش می‎آید که چی؟ مثل این می‎ماند که تمرینات یک ورزشکار را در فیلمی به تصویر کشند تازه آن تمریناتی که نه خیلی مهارت او را نشان دهد بعد فیلم تمام و نوشته شود او قهرمان جهان شده است! خاطرات عجیب بی‎شباهت با چنین مثالی نیست که گاه لحن کمیک دارد، گاه عاشقانه و گاه سیاست‎مدارانه و هیچ‎کدام را به صورت کامل ندارد.

جانی دپ بازیگر محبوب سینما هم تماشاگران را کم‎کم از خود خسته می‎کند دیدن او شاید 4بار برای مخاطبان جهان در دزدان دریایی کارائیب خوشایند باشد اما دیدن او در قهرمان‎سازی از یک روزنامه‎نگار الکلی برای عموم نه تنها خوشایند نیست بلکه این سؤال پیش می‎آید که چرا دپ هم‎چون همتایانش پیت و دی‎کاپریو در آثار جدی سینما نقش‎آفرینی نمی‎کند.

اگر تمام این مشکلات را کنار بگذاریم فیلم کارگردانی خوبی نیز ندارد. پورتوریکو تنها به واسطه ماشین‎ها به آن دهه‎ بازگشته و مخاطب هیچ از پورتوریکوی آن دوران متوجه نمی‎شود. آشوبی خیابانی به تصویر کشیده می‎شود اما معلوم نیست این مردم چه می‎خواهند و چگونه می‎توانند به حقشان برسند. ساندرسون نفوذش را در دادگاه نشان می‎دهد اما ریشه نفوذ مشخص نیست سیاسی است یا مالی. این دست موارد کم نیستند که هیچ یک نه تنها برای بنده در خاورمیانه بلکه برای خود یک پورتوریکویی امروزی مشخص نمی‎گردند. خاطرات عجیب واقعا عجیب است زیرا هیچ مشخصه خاصی در آن به حد کمال که هیچ سر و شکل هم نمی‎گیرد.

نمره منتقد به فیلم از 10 (5.5)

_____________

­­­­­­­­

امتیاز مخاطبین IMDB  به فیلم تا زمان انتشار مطلب از 10 (6.6)

امتیاز Metacritic از 100 (56)

امتیاز منتقدین Roten Tomatoes از 100  (50) و امتیاز مخاطبین این سایت تا زمان انتشار فیلم (46)

 

 

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

دیدگاه‌ها  

0 #1 Guest 1390-12-13 16:42
یه ایرادی که بنظرم متوجه دیدگاه شماست اینه که دقت کن هانتر اس تامسون متعلقه به یکی از چت ترین دوره ها و محفل های ادبی تو آمریکا یعنی جماعت بیت! این چت بودن تو فیلم ترس و نفرت در لاس وگس هم بوضوح مشخصه. حالا شاید فیلم، فیلم خیلی خوبی نباشه ولی بنظرم وقتی تو بستر زمانه روایت و شرایط هانتر بهش نگاه کنیم بهتر میشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما