اختصاصی

مطالب تحلیلیِ نقاشی

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (6 رای)
آیا می‌توان حرکت باد را نقاشی کرد؟
    1 در الهیات یهودی، ابزوردیته، وضعیت بنیادینی است که یهوه را وادار می‌سازد جهان و انسان را خلق کند تا به‌این‌ترتیب، موجودیت و قدرت خویش را از طریق وجود دیگری تحقق بخشد؛ همچنین شیطان را ابداع می‌کند تا موجبات بازتولید میل خویش را محقق سازد. آیا تکرار همین رژیم اسطوره‌ای نیست که تاریخ بشری را به مثابة تاریخِ ساخت ویرانی نمایان می‌سازد؟ اما برای بازتولید لیبیدو۱ چه می‌توان کرد جز آنچه سیزیف،
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (3 رای)
پرتاب شدن به جهانِ بسیار آبیِ ایو کلین / به مناسبت سالروز تولدش
    ایو کلین در طول عمر کوتاه 34 ساله‌‌ی هنری‌اش یک چیز را به وضوح نشان داد: اینکه آبی همه چیز است. «آبی هیچ بُعدی ندارد». وبسایت آرت نت به مناسبت تولد این هنرمند آوانگارد قرن بیستم یادبودی در مقام هنری ایو کلین انتشار داده است که ترجمه اش را در ادامه می خوانید: ادامه مطلب: پرتاب شدن به جهانِ بسیار آبیِ ایو کلین / به مناسبت سالروز تولدش اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 3.56 (8 رای)
نقدی بر نقاشی‌های ارگانیک مصطفی دمیرچی
    17 اثر ارگانیک مصطفی دمیرچی روز 15 اسفند ماه 1394 در گالری شیرین افتتاح شد. آثار نقاشی شده در قطع‌های بزرگ و 2 تا 8 متر می‌باشد، عنوان آثار این هنرمند، آفرینش حوا و هبوط انسان بر روی زمین است. هبوطی که از تسلیم تا نافرمانی، از مکر تا پشیمانی و از سرگردانی تا سرگشتگی را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد. همچنین از لحاظ تکنیک، متریال و موضوع دارای نگاهی بس متفاوت است. ادامه مطلب: نقدی بر نقاشی‌های
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.90 (5 رای)
نگاهی به نمایشگاه «بدون اشاره» اثر الناز فرج‌الهی، گالری اعتماد
  در نقد حاضر با استفاده از رویکرد جنسیت و زنان(نظریه روانکاوی لوسی ایریگارای) به بررسی تابلوی نقاشی اسکلت باکره از الناز فرج الهی در نمایشگاه انفرادی شرق بدون اشاره، در گالری اعتماد پرداخته‌ام. ادامه مطلب: نگاهی به نمایشگاه «بدون اشاره» اثر الناز فرج‌الهی، گالری اعتماد اضافه کردن دیدگاه جدید
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.69 (18 رای)
رخداد در چند پرده ...
  ماندگاری هر رویدادی نیازمند راویانی است که آن را در قالب روایت بازگو کنند. هنر نیز مانند تاریخ و باستان شناسی و... از جمله رویکردهایی است که موضوعیت کارشان با روایت چیزی عجین شده است. به تعبیر مرلوپونتی هنر اساسا فرایند بیان است (مرلوپونتی، 1391: 84-90) و بوردیو نیز اعتقاد دارد که هنرمند کسی است که چیزی را که از پیش وجود داشته به چیزی که کاملا وجود دارد بدل می کند (بوردیو، 1388:85). آن چیزی ک
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.69 (13 رای)
تحلیل گفتمان فرهنگی حاکم بر نقاشی‎های امین آقایی در مرز واقع‎گرایی و فراواقع‎گرایی
  نقاشی‎های امین آقایی[1] با مقتضیاتی فرهنگی، مردم‎شناسانه و اجتماعی روبه‎روست که به همین ترتیب نمی‎توان آن‎ها را تنها از دریچه‎ای متنی[2] مورد خوانش قرار داد؛ ادامه مطلب: تحلیل گفتمان فرهنگی حاکم بر نقاشی‎های امین آقایی در مرز واقع‎گرایی و فراواقع‎گرایی (1) دیدگاه

بانک اطلاعات هنری