اختصاصی

جشنواره فیلم کن

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.67 (3 رای)
جدال غریزه و تمدن، نگاهی روانکاوانه به فیلم قصه‌های وحشی
  فیلم قصه‌های وحشی ، به نویسندگی و کارگردانی دامیان زیفرون، سلسله‌ای از داستان‌ها است که کاراکتر یا روایت مشترکی آن‌ها را به هم مرتبط نمی‌کند. اگر هیچ اشتراک دیگری در میان نبود، می‌توانستیم چیدمان تصادفی این قطعات را عمیقاً به‌نقد بکشیم. در این صورت قطعاً از جذابیت‌های فیلم نیز کاسته می‌شد. اما ساختار فُرمی و مضمونیِ مشترک میان شش روایتی که پشت سر هم و بدون نظم خاصی به تصویر کشیده شده‌اند از پ
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
پایکوبی در مراسم اختگیِ پدر نمادین: بازنمائی بدن مردانه در سینمای پدرو آلمادووار
    شاید برای کسی که چندان با سینمای « پدرو آلمادووار» آشنا نیست ، عبارت ِفیلمسازِ اسپانیائی پیش فرض‌هایی را مبنی بر وجود کلاژهای متنوعی از انواع صحنه‌های گاوبازی ، رقص فلامینگو، گیتارنوازی گروهی کنار آتش ، تصاویر باشکوه کلیساها و...در فیلم های این کارگردان به وجود آورد. انتظاری که به سادگی با تماشای اولین فیلم‌های آلمادووار نقش بر آب می شود. در مقابل به نظر می رسد آنچه جایگزین این صحنه‌های کل
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.50 (1 رای)
تحلیلی فلسفی-جامعه شناختی بر فیلم «بوکه» Bokeh
  پیش از هر چیز، به تشریح عنوان فیلم می‌پردازیم. عنوان فیلم بار معنایی عمیقی را یدک می‌کشد؛ بنابراین ابتدا، به توصیف مختصری از این واژه می‌پردازیم. بوکه افکتی مات یا شکل هنری و زیباشناسانه برای عکاسی است که در نواحی خارج از فوکوس تصویر ایجاد می‌شود. بوکه از محبوب‌ترین موضوعات در عکاسی است. دلیل اینکه چرا این‌قدر، بوکه موردتوجه قرارگرفته، این است که به عکس‌ها جذابیت بصری می‌بخشد و ما را وادار می
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
در قاب گرفتن ِفضای نامرئی: خوانش لویناسی از سینمای برادران داردن
    دست نوشته‌های لوک داردن درباره فیلمسازی‌اش که در‌کتاب Au dos nos images (بر شانه‌های تصاویر ما - 2005) انتشار یافته مدخل تازه‌ای را در پیوند مفاهیم سینمای داردن‌ها با فلسفه اخلاق ِامانوئل لویناس می‌گشاید. این یادداشت‌ها که منتقدان بسیاری آن را با « یادداشت‌هایی درباره سینماتوگراف» نوشته « روبر برسون» مقایسه کرده‌اند حاوی ارجاعات آشکاری به آرای این فیلسوف فرانسوی است. لویناس با طرح بندی دوب
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 4.75 (2 رای)
از بالا؛ نگاهی به کارنامه و آثار عکاسی مجید کورنگ بهشتی
زُل، نخستین مجموعهقدیمی‌ترین مجموعه عکس مجید کورنگ بهشتی مربوط به دوران ابتدایی کار حرفه‌ای هنرمند به عنوان عکاس است. مجموعه «زُل» در سال 1379 در گالری کلاسیک اصفهان به نمایش درآمده است. به نظر می‌آید این مجموعه بیشتر حاصل تجربیات و آموخته‌های هنرمند در رشته دانشگاهی او یعنی نقاشی است و برآمده از برخوردی نیمه انتزاعی تا حدودی فرمالیستی با دنیای اجسام و اشکال، فرم‌ها و البته بیشتر رنگ‌هاست. او گا
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 رتبه 5.00 (1 رای)
متافیزیک زندگی روزمره / ترنس مالیک در برهوت و روزهای بهشت
    در فاصله‌ی آخرین سال‌های دهه ۱۹۶۰ و نخستین سال‌های دهه ۱۹۷۰، دامنه‌ی برخوردهای مبارزان اجتماعی با مراکز قدرت در ایالت متحده به قدری گسترش یافت که از زمان رکود اقتصادی بزرگ بی‌سابقه بود. موضع لیبرال جنبش حقوق مدنی جای خود را به موضع رادیکال‌تر «قدرت سیاه» داد. مخالفت با درگیری کشور در ویتنام افزایش پیدا کرد. مارتین لوترکینگ و رابرت اف. کندی ترور شدند؛ پلیس به تظاهرات گردهمایی حزب دموکراتیک

تحلیل ادبی