اختصاصی

  • خرس طلای برلین 2020 برای «شیطان وجود ندارد» از ایران

    جشنواره فیلم برلین 2020 ساعتی پیش برندگان خود را شناخت و فیلمی از ایران توانست جایزه اصلی را از آن خود کند. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر به نقل از ورایتی، هیات داوران هفتادمین دوره برلیناله از میان هجده فیلم، خرس طلایی سال ۲۰۲۰ را به فیلم "شیطان وجود ندارد" محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی اهدا کرد. این فیلم پیشتر جوا...
  • ژان لوک گدار، تکنولوژی و ملکه سبا از اپرای باستیل؛ لایو در دوران قرنطینه

    درست است ژان لوک گدار خود را از اجتماع دور کرده، اما بعید به نظر می‌رسد او اجتماع را از طریق مشاهداتش در صفحات مجازی رصد نکرده باشد. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، در صورتی که برخی رسانه‌ها حرکت گدار را عجیب قلمداد کردند، اما شاید یادشان رفته او یکی از قالب شکن‌ترین افراد تاریخ سینماست. گدار نه ت...

جشنواره فیلم ایرانی اسمیت‌سونین در پایتخت آمریکا

 

 

جشنواره فیلم ایرانی که از سوی موسسه «اسمیت سونین» در پایتخت آمریکا برگزار می‌شود کار خود را از هفته گذشته آغاز کرد. یکی از تفاوتهای عمده امسال در مقایسه با سالهای پیش در عنوان خود جشنواره منعکس شده است: «ایران از بیرون و درون»


«تام ویک» متصدی فیلم در گالری فریر و سکلر در موزه اسمیت سونین توضیح می دهد که امسال، به علاوه فیلم هایی که توسط فیلمسازان داخل ایران ساخته شده اند، دو فیلم هم از فیلمسازان خارج از ایران اکران می شود. به باور او این که این فیلمسازان در خارج از ایران زندگی می کنند، به آنها دیدگاه متفاوتی از داخل ایران را می دهد.

 

ویک از فیلم هایی که در داخل ایران ساخته شده به فیلم «سد معبر» از محسن قرائی اشاره می‌کند که در ایران برنده چندین جایزه سینمایی شد و از سوی بینندگان هم مورد استقبال قرار گرفت. و البته فیلم «نفس» به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۱۸ معرفی شد و به عقیده تام ویک فیلم بسیار خوبی است. او همچنین به فیلم «تمارض» از عبد آبست به عنوان پروژه ای آزمایشی اشاره می‌کند و دو فیلم «آوا» و «ناپدید شدن» که به مسائل زنان می‌پردازد.

 

از نظر ژانر فیلمی به نظر می رسد اکثر فیلمهای امسال در سبک درام هستند. به جز فیلم «نگار». تام ویک می گوید: "نگار، شخصیت اول داستان، قهرمان فیلم اکشن است. فکر نمیکنم تابحال یک هنرپیشه زن ایرانی را دیده باشم که شیرینکاریهای سینمایی انجام بدهد."

 

تام «نگار» را یک فیلم عجیب پر از تفنگ و تیر اندازی معرفی می کند با سبکی که تابحال در جشنواره معرفی نشده. تام ویک که جشنواره فیلم ایرانی سال گذشته را به مروری بر کارنامه فیلمسازی عباس کیارستمی اختصاص داده بود امسال نیز فیلم آخر این هنرمند فقید به نام «۲۴ فریم» را در جشنواره گنجانده است . این فیلم که پس از مرگ کیارستمی تکمیل شد برای نمایش در هفتادمین سالگرد جشنواره فیلم کن انتخاب شد.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل رویکرد

  • در باب پستی

    مقدمه: "تراکینگ شات کاپو" فرمولی از ژاک ریوت بود که در دستان سرژ دنی و تنی چند از روشنفکران دیگر [در گذر زمان] بدل به اسطوره‌ی سینه‌فیل‌های ارتدوکس ش...

بانک اطلاعات هنری