اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

برگزاری نمایشگاه گنجینه تهران در برلین لغو شد

 

 

برگزاری نمایشگاه «گنجینه تهران، موزه هنرهای معاصر تهران در برلین» لغو شده است. یک مقام فرهنگی آلمان گفت صادر نشدن مجوز خروج آثار از ایران طرف آلمانی را ناچار کرد که در کمال تاسف نمایشگاه را لغو کند.


هرمان پارتسینگر، مدیر بنیاد میراث فرهنگی پروس و مسئول موزه‌های برلین، گفت نمی‌توان این نمایشگاه را، که پیش از این برای اوایل دسامبر برنامه‌ریزی‌شده بود، بیش از این به تعویق انداخت. 
بنا بود ۶۰ اثر از گنجینه موزه هنرهای معاصر، از جمله آثاری از پابلو پیکاسو، خوان میرو و اندی وارهول، در کنار آثاری از بهمن محصص و پرویز تناولی دربرلین به نمایش در بیاید. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، پیش از این برگزاری این نمایشگاه را نشانه‌ای از گشایش فرهنگی و اجتماعی ایران دانسته بود. 

 

پیشتر این نگرانی در محافل هنری مطرح شده بود که ممکن است فرح پهلوی، یا نزدیکان او که در تاسیس موزه هنرهای معاصر و گردآوری آثار برای آن نقش داشتند، بخواهند با ادعای مالکیت بر آثار جلوی بازگشت آنها به موزه هنرهای معاصر تهران را بگیرند. این در حالی است که وزیر خارجه آلمان در نامه‌ای به محمدجواد ظریف بازگشت آثار را تضمین کرده بود. چند ماه پیش هم حضور مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و مدیر موزه هنرهای معاصر، در نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در تهران انتقادهایی را در رسانه‌های آلمانی برانگیخت.

 

برخی آثار هنری مدرنی را که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شوند، بزرگترین مجموعه این چنین خارج از اروپا و آمریکای شمالی می‌دانند. گنجینه موزه هنرهای معاصر شامل بیش از هزار اثر هنری است که گفته می‌شود حدود ۳۰۰ اثر آن ارزشی استثنائی دارند. ارزش این مجموعه را تا ۳ میلیارد دلار تخمین زده‌اند. این آثار در سال‌های پس از انقلاب عمدتا در انبار بوده‌اند و برخی از آنها که شامل تصاویر برهنه هستند امکان نمایش در ایران ندارند. شش سال پیش نمایشگاهی از ۳۳ اثر گنجینه برگزار شد که استقبال از آن بالا بود.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما