اختصاصی

پازل‌های بیسرکا پتروویچ، چالش آشنامایه‌ها یا سرقت هنری از نیکو ترخانی

بیسرکا پتروویچ با الگوریتم‌های خود در مورد احساس خود به مضامین روز در دو سال گذشته شناخته می‌شود. به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر، پتروویچ با استفاده از پازل‌های خود توانست برخی نظرها را به خود جلب کند و این پاز‌ل‌ها حال به احساس او در مورد پدرش، غزه یا کوبانی هم رسیده است. پتروویچ اولین بار در نمایش

دیگر مقالات:

بازگشت «رز طلایی» به بلغارستان (جشنواره ملی فیلم بلغارستان 2014)

مرکز فیلم ملی بلغارستان، عنوان 15 فیلمی را که در سی و دومین برگزاری از قدیمی‌ترین رویداد سینمایی کشور، یعنی «جشنواره ملی فیلم گلدن رز» پخش خواهد شد، اعلام کرد. این جشنواره از تاریخ 11 الی 17 اکتبر 2014 برگزار می شود. به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر، برخلاف سال گذشته که جشنواره به دلیل کمبود فیلم بر

دیگر مقالات:

  • vtem news box
  • vtem news box
  • vtem news box
  • vtem news box
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.75 (2 رای)
نوشته شده توسط مهدی میرقادی ::: دسته: سینمای آمریکا ::: نمایش از 24 مهر 1389
پرینت

 

مرد آهنی Iron Man یکی از داستان‎های مصور پر طرفدار کمپانی «مارول» می‎باشد. «مارول» بیشترین سود خود را از فروش کامیک بوک‎ها در می‎آورد و همین بس که پدر کامیک استریپ حال حاضر سینما فرانک میلر از مدیران این کمپانی است. در قسمت اول، این کمپانی بسیار هدفمند فیلمی را تهیه کرد که هم معضلات سیاسی را نشانه گرفته بود هم اکشنی خوش ساخت با یک داستان مشخص را ارائه کرد.

 

رابرت داونی جونیور در مرد اهنی 2

 

 

 

جان فاوریو کارگردان هر دو قسمت در قسمت اول توانست سود خوبی را برای این کمپانی حاصل کند اما جای بسی تعجب داشت که مرد آهنی 2 را با وجود اینکه جاستین تروکس نوشت هیج نشانی از قسمت اول آن ندارد. تروکس بازیگر فیلم‎های لینچ غرش استوایی Tropic Thunder را به کارگردانی بن استیلر نوشته بود که بسیار مورد تحسین واقع شده بود. وقتی در خبرها شنیده شد میکی رورک، اسکارلت یوهانسون و ساموئل ال جکسون هم به این قسمت اضافه شده‎اند منتظر یک اکشن خوب با ستارگان مختلف بودیم اما تمام تصورات به دلیل ضعف فیلمنامه و اجرا غلط از آب درآمد.

 

ساختار فیلم بر پایه داستان آن پیش نمی‎رود. شاید هم اصلا داستان خاصی ندارد و تنها آتش بازی‎ها هستند که زمان داستانی را پیش می‎برند. این بار تونی استارک (رابرت داونی جونیور) در صدد است سیاستمداران ایالات متحده را مجاب کند که می‎تواند با مرد اهنی از آن‎ها مراقبت کند. ایالات متحده نباید از ارتش‎های کشورهای دیگر بترسد. تنها کافی است به او اطمینان کنند. در این بین متوجه می‎شویم تونی بیشتر از قبل عاشق شهرت خود در نقش مرد آهنی شده است و در مجامع با این لباس ظاهر می‎شود و با دیگران عکس می‎گیرد. شرکت اسلحه‎سازی دیگر آمریکا به مدیریت جاستین هَمِر (سام راکول) هم به دنبال ساخت تجهیزاتی برای به دست آوردن پول و شهرت بیشتر است. در مقابل یک داشنمند روسی به پسر خود ایوان (میکی رورک) وصیت می‎کند باید جلوی مرد آهنی را بگیرد که این دانش را دزدیده‎ است. تا این اوایل فیلم شاهد یک داستان خوب هستیم ولی به یکباره همه چیز می‎شود ترقه و جرقه.

 

میکی رورک در مرد آهنی 2

 

در این بین یک گروه هم پیدا می‎شود که به تونی می‎قبولاند دیگر نمی‎توانند او را به حال خود رها کنند. این که این گروه کیست و چه هدفی دارد نه تونی می‎داند و نه ما که به عنوان تماشاگر فیلم هستیم. خودشان توضیح می‎دهند که یک گروه هستند که پدر تونی هم عضوشان بوده و مرد آهنی محصول همه آن‎هاست. شاید به دست‎های قدرت گروه‎های سرمایه داری حاکم بر ایالات متحده اشاره‎ای داشته باشد. هَمِر که متوجه می‎شود حریف مرد آهنی نیست سعی می‎کند با ایوان هم پیمان شود و سربازان آهنی برای ارتش آمریکا درست کند ولی همه چیز طوری پیش می‎رود که ایوان تنظیم کرده است تا سربازان آهنی انتقامی از مردآهنی بگیرند.

 

 

فیلم بیشتر نقدهای سیاسی می‎کند و مضمون در فیلمنامه وجه غالب گرفته است. در ابتدا مضامین روز سیاسی آمریکا را داریم. اینکه ایران، چین، کره شمالی و افغانستان در حال ساخت سلاح‎های مختلف هستند. ابتدا فکر می‎کنیم این فیلم اسیر همان سیاست‎های دروغین هراس برانگیز ایالات متحده از کشورهای دیگر شده است اما کم کم متوجه می‎شویم فیلم نقد اساسی به این سیاست‎ها دارد و خود ایالات متحده را با وجود سربازان قاتل آهنی نماد کشتار و ناامنی در جهان می‎داند. مرد آهنی 2 با اینکه فروش قابل توجهی داشت ولی نتوانست مانند قسمت اول در نزد مخاطبین مقبول واقع شود.

 

 

درباره نویسنده
نویسنده : مهدی میرقادی
درباره من :

طراح مد، انیماتور و منتقد سینما / همکاری با نشریات داخلی و خارجی

کارشناس طراحی مد از RMIT ملبورن

کارشناس ارشد انیمیشن از LASALLE College of the Arts سنگاپور


اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

سرگذشتِ ماشینِ میل‌ورزِ تراژیک

1.نیرو و انگیزه این نوشته، نقد یا تفسیرِ صِرف یک فیلم نیست؛ بلکه گره‌زدن میل-آگاهی‌هایِ فیلم، تماشاگر و نویسنده این نوشته به یکدیگر است. همراهی است ب

بانک اطلاعات هنری