اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

پاتریک استوارت، سینمای آمریکا را مسئول خشونت بر علیه زنان دانست

 

پاتریک استیوارت

 

پاتریک استوارت، بازیگر مشهور سینمای آمریکا گفته: «مسوولیت بخشی از خشونت هایی که در سراسر جهان بر زنان روا داشته می‌شود، به عهده صنعت فیلم و سینماست و به همین دلیل، سینما هم باید در این خصوص سرزنش شود.»


به گزارش بخش سینمایی آکادمی هنر و به نقل از گاردین، او گفته که در کودکی دیده که چطور پدرش هر روز مادرش را کتک می‌زده و به طور خاص از فیلم مشهور «بیل را بکش» نام می‌برد که حاوی خشونت علیه زنان است.


اما این تنها نقش سینما بر خشونت علیه زنان نیست. دنیای محصولات سینمایی عرصه سرگرمی، پر از قهرمانانی مثل سوپرمن و بت‌من است. ابرموجوداتی شکست‌ناپذیر که گاهی در جست‌وجوی عدالت و گاهی برای انتقام و شکست موجودات شر، دست به کشتار می‌زنند و مخاطب، از تماشای خشونت و خون در صحنه‌های فیلم لذت می‌برد. در این میان خشونتی که به شخصیت‌های فیلم‌هایی از این دست روا داشته می‌شود بر اساس جنسیت آنها متفاوت است.

 

در بزرگ‌ترین مرکز صنعت سینمای جهان، هالیوود، شخصیت‌هایی مثل سوپرمن، مرد عنکبوتی و… همواره در حال نجات دادن زنان هستند، معشوقه‌های ضعیفی که بقایشان وابسته به این ابرقهرمان‌هاست. تصویر این زنان، تصویری سکسی و فریبنده است. آنها در لباس‌های تنگ سکسی به نظر می‌رسند و دوربین در حال راه رفتن نمای نزدیکی از باسن آنها می‌گیرد که برای بیننده فریبنده است. اما نقدی که به این نوع سینما از نظر فمینیستی می‌توان کرد تنها در نمایش زنان وابسته و معشوقه‌های نیازمند به نجات و موجودات سکسی نیست. خشونتی هم که زنان در این نوع فیلم‌ها می‌بینند فارغ از جنبه‌های جنسی نیست.

 

از مشهورترین نمونه‌های سینمای سرگرم‌کننده، مجموعه فیلم‌های بت‌من است. بروس وین میلیونر، تاجر و خیر آمریکایی که والدینش در کودکی جلوی چشمانش به قتل رسیدند، قسم خورده که از تبهکاران انتقام بگیرد و عدالت را به جامعه بازگرداند. وین تمرینات بدنی و فکری ویژه‌ای را پشت سر می‌گذارد و با لباسی ایده گرفته از خفاش، به مبارزه با جنایت‌کاران می‌پردازد. بتمن در شهر خیالی گاتهام سیتی فعالیت می‌کند و دوستانی او را یاری می‌کنند: رابین، خدمتکارش آلفرد پنی‌ورث، کمیسر پلیس جیم گوردون و بت‌گرل. او با گروه‌های مختلفی از خلافکاران مبارزه می‌کند که به آن‌ها «گالری مجرمین» گفته می‌شود: جوکر، پنگوئن، ریدلر، زن گربه‌ای، آقای فریز، دوچهره، راس‌الغول و مترسک.

 

اخیرا کمیک Batman: The Killing Joke،(بتمن، شوخی مرگبار) یکی از مشهورترین کمیک‌های دی‌سی آلن مور در قالب یک انیمیشین بلند عرضه شده و مخاطبان بسیاری را جذب کرده است. انیمیشنی که نسبت به نسخه قدیمی آن تفاوت‌هایی در داستان دارد اما خصلت‌های ضد زن آن کمتر نشده است.

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما