اختصاصی

  • برندگان ونیز ۲۰۲۲ مشخص شدند، سهم پررنگ سینمای ایران در بخش های مختلف

    هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شنبه شب با اعلام برندگان و مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. این جشنواره در ونیز ایتالیا از ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگزار شد. مستند همه زیبایی و خونریزی (All the beauty and the bloodshed) به کارگردانی لورا پویترس برنده شیر طلایی برای بهترین فیلم در هفتاد و نهمین دو...

نمایشگاه عکس‌های دیده نشده از دایان آربوس در موزه‌ی مت نیویورک

 

دایان آربوس

 

به تازگی نمایشگاهی از آثار دیده نشده‌ی دایان آربوس؛ عکاس مشهور آمریکایی در موزه‌ی مت نیویورک به نمایش درآمده است.


به گزارش بخش تجسمی آکادمی هنر و به نقل از آرت دیلی؛ این عکس‌ها مربوط است به سال‌های آغازین فعالیت هنری آربوس به عنوان یک عکاس. آربوس به مدت هفت سال عکاس مجلات مد آمریکایی بود. شغلی که هرگز روحیه‌ی افسرده‌ی او را راضی نمی‌نمود. او در این سال‌ها علاوه بر عکاسی برای این قبیل از مجلات گاهی برای ارضای میل خود به عکاسی در سطح شهر از سوژه‌های دیگری عکاسی می‌نمود. سوژه‌هایی که البته هیچ ارتباطی به سوژه‌های غریب سال‌های بعد او نداشتند.

 

دایان آربس در ۱۴ مارس سال ۱۹۲۳ به دنیا آمد؛ عکسهای او بیشتر بازتاب کاستی‌های آدم‌های اطراف او بود. وی بیشتر از آدم‌های منحرف و حاشیه‌ای که زندگی نسبتاً سختی داشتند عکس می‌گرفت. بیشتر عکس‌های دایان به صورت سیاه و سفید گرفته شده است. آدم‌های عکس‌های او بیشتر کوتوله‌ها، آدم‌های عظیم‌الجثه، فراجنسیتی‌ها و یا افرادی که طبیعی به نظر نمی‌رسیدند، بود. بررسی دقیق عکس‌های آربس این حقیقت را آشکار می‌کند که برای وی دوربین وسیله‌ای بوده که می‌توانسته با آن پدیده‌هایی که مردم آنها را غیرعادی می‌دانند به تصویر کشد.


در سال ۱۹۷۲ و یک سال بعد از مرگ او آثار و عکس‌هایش به نمایش در آمد. در سال ۲۰۰۶ نیز بر اساس زندگی نامه دایان آربس فیلمی به بازیگری نیکول کیدمن» ساخته شد.

 

دایان در سال ۱۹۴۱ برای بازدید گالری آلفرد استیگلیتز به پیش او رفت و در همان‌جا باخیلی از عکاسان معروف آن زمان آشنا شد از جمله آن عکاسان «متیو برادی، پل استرند، بیل برانت، و یوجین آتگت» بودند؛ آلن نیز درآن زمان برای مخابرات ارتش ایالات متحده در جنگ جهانی دوم عکاسی می‌کرد؛ در سال ۱۹۴۶ و پس از پایان جنگ آلن و دایان هر دو به سمت عکاسی تجاری رفتند و برای مجله‌های زیادی عکس می‌گرفتند، با این وجود هر دو آنها به عکاسی پرزرق و برق و عکاسی مد چندان علاقه نداشتند؛ کار آنها آنقدر خوب بود که از یک مجله مد ۲۰۰ صفحه‌ای ۸۰ صفحه آن فقط عکس‌های آنها بود. آربوس در سال 1971 و به دلیل بیماری افسردگی که سال‌ها با آن دست به گریبان بود خودکشی کرد.

 

 

درباره نویسنده :
نام نویسنده: تحریریه آکادمی هنر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مطالب مرتبط

تحلیل سینما

تحلیل تجسمی

پیشنهاد کتاب

باستان شناسی سینما